Reichsnährstand Plakette 1938 - Silber für Milch

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Reichsnährstand Plakette 1938 - Silber für Milch

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Dit keer een iets ongebruikelijker item, een Plakette van de Reichsnährstand, in het kader van het 'Blut und Boden' programma. Het gaat hier om de zilveren prijs voor melk, enkel uitgerijkt aan boeren en landarbeiders die uitstekende producten leverden.

Je hebt deze onderscheidingen voor allerlei producten, variërend van kaas en boter tot aan tabak. Ik heb tot op heden slechts de bronzen en zilveren exemplaren gezien, maar ik verwacht dat er ook een gouden versie bestaat...

De plak heeft een doorsnede van ca. 8 cm en is van zeer zware kwaliteit en weegt ook behoorlijk wat. De details zijn haarscherp en echt adembenemend mooi. Met name de adelaar vind ik schitterend vormgegeven, evenals de de krans op de achterzijde.
Onder de adelaar staat het motto van de Reichsnährstand, 'Blut und Boden' en rondom de rand staan het jaartal en het winnende product vermeld.
Het geheel zit in een zeer mooi doosje, aan de binnenzijde voorzien van wit fluweel, zoals we die ook van de Duitse militaire onderscheidingen kennen. Aan de buitenzijde eveneens de bekende zwarte 'leer-look' en een mooi zilveren logo.

Dit setje verkeert echt in topstaat en is vrijwel mint te noemen... Ik moet bekennen dat ik dit misschien wel een van de mooiste stukken vind die ik ooit gehad heb, wat een vakmanschap en oog voor detail!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Jolijn
Lid

Re: Reichsnährstand Plakette 1938 - Silber für Milch

Bericht door Jolijn »

Tellen meiden ook?
Wat een mooi ding _/-\o_
Ik heb nog nooit zoiets gezien, hoe kwam je in aanmerking voor zo'n ding? Werd er een speciale keuring voor gehouden, moest je je daar voor opgeven ofzo?
Kugelblitz
Moderator
Moderator

Jolijn schreef:Tellen meiden ook?
Wat een mooi ding _/-\o_
Ik heb nog nooit zoiets gezien, hoe kwam je in aanmerking voor zo'n ding? Werd er een speciale keuring voor gehouden, moest je je daar voor opgeven ofzo?
Dank! :)
Het fijne weet ik er ook niet precies van, aangezien er erg weinig informatie over te vinden is. Moet toch maar eens kijken of er geen boeken over zijn...
Het komt er in ieder geval op neer dat er jaarlijks een soort tentoonstellingen werden gehouden door de Reichsnährstand, zogenaamde 'Reichsnährstands-Ausstellungen'. Tijdens deze tentoonstellingen werden waarschijnlijk (hoofdzakelijk agrarische) producten getoond, welke vervolgens werden beoordeeld op kwaliteit, kwantiteit etc. Hiervoor werden dan desbetreffend prijzen uitgereikt in de verschillende categorieën. Zoals je ziet werd zelfs de voedselproductie tot in detail gecontroleerd, gestuurd en gemotiveerd, iets waar ik me voorheen nooit zo bewust van was.

Helaas zijn deze plakketten vrij lastig te vinden, maar als ik er nog eentje tegenkom zal ik hem zeker aan de collectie toevoegen...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Hier nog een link met meerdere exemplaren en bekende informatie:

http://worldwar2collectors.nl/viewtopic ... %A4hrstand

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

Een mooie Kugel heb je deze van bij klaus butschek vandaan.? :wink:
Kugelblitz
Moderator
Moderator

panzer lehr schreef:Een mooie Kugel heb je deze van bij klaus butschek vandaan.? :wink:
Bedankt, klopt inderdaad! :wink:
Schijnwerper
Lid
Ontvangen: 4 keer

Bericht door Schijnwerper »

Erg mooie apparte plakette ja!
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

Kugelblitz schreef:
panzer lehr schreef:Een mooie Kugel heb je deze van bij klaus butschek vandaan.? :wink:
Bedankt, klopt inderdaad! :wink:

Hij heeft er weer een te koop staan een bronze deze keer voor boter.

Dank voor je oplettendheid, had hem ook al gezien! Deze is een stuk minder duur, dus wie weet... :wink:

Groet, Kugel! :mrgreen:
Plaats reactie