Dit keer een iets ongebruikelijker item, een Plakette van de Reichsnährstand, in het kader van het 'Blut und Boden' programma. Het gaat hier om de zilveren prijs voor melk, enkel uitgerijkt aan boeren en landarbeiders die uitstekende producten leverden.
Je hebt deze onderscheidingen voor allerlei producten, variërend van kaas en boter tot aan tabak. Ik heb tot op heden slechts de bronzen en zilveren exemplaren gezien, maar ik verwacht dat er ook een gouden versie bestaat...
De plak heeft een doorsnede van ca. 8 cm en is van zeer zware kwaliteit en weegt ook behoorlijk wat. De details zijn haarscherp en echt adembenemend mooi. Met name de adelaar vind ik schitterend vormgegeven, evenals de de krans op de achterzijde.
Onder de adelaar staat het motto van de Reichsnährstand, 'Blut und Boden' en rondom de rand staan het jaartal en het winnende product vermeld.
Het geheel zit in een zeer mooi doosje, aan de binnenzijde voorzien van wit fluweel, zoals we die ook van de Duitse militaire onderscheidingen kennen. Aan de buitenzijde eveneens de bekende zwarte 'leer-look' en een mooi zilveren logo.
Dit setje verkeert echt in topstaat en is vrijwel mint te noemen... Ik moet bekennen dat ik dit misschien wel een van de mooiste stukken vind die ik ooit gehad heb, wat een vakmanschap en oog voor detail!

Groeten, Kugel!