Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik zoek meer informatie over het gebruik van de zeltbahn door de Wehrmacht in Noord-Afrika. Had de Wehrmacht een speciaal camouflagepatroon voor de zeltbahn voor troepen van het Afrikakorps (hoewel ik hier nog nooit over gehoord heb)? Werd het gebruik van de Italiaanse tentzeilen officieel toegelaten? Je ziet ook vaak foto's van DAK soldaten met Italiaanse tropische helmen of omgebouwde Italiaanse schuitjes. Hieronder een voorbeeld van zo'n Italiaans tentzeil:
Ik heb net het boek "Afrikakorps - tropical uniforms, insignia & equipment of the German Soldier in World War II" van Robert Kurtz gelezen. Op zich een degelijk naslagwerk, maar de zeltbahn wordt niet behandeld. Spijtig.
Hier zien we een zogezegde DAK zeltbahn. Het kan ook een goedkope replica of fantasie item zijn. Ziet er mij ook niet echt kwalitatief uit. Bovendien is zo'n inktstempeltje snel gemaakt.
Op deze website nog een voorbeeld, alleen gaat het hier om een naoorlogs Frans model. Bovendien wordt hier ook beweerd dat er qua zeltbahn geen speciaal ontwerp bestond voor het Afrikakorps.
Nu is mij dus nog niet duidelijk of men al dan niet een zeltbahn gebruikte in Noord-Arika .
Het gebruik van een gecamoufleerd Italiaans tentdeel door het DAK zou het gevolg zijn van een tekort op een tekort. De Italianen gebruikten het gecamoufleerde tentdeel enkel in Afrika als gevolg van het tekort in tropische tentdelen. Deze waren kaki.
Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Buitgemaakt Brits kan ook 'n optie zijn natuurlijk. Als je ziet dat men zelfs omgevormde Nederlandse tropenhelmen gebruikte, werd toch heel wat toegelaten in Noord-Afrika.
Haplo schreef:Niet als zijnde drie hoek model.
Ik ben dat model nog nooit bij brits materiaal tegen gekomen.
Gewoon het rechthoekige Khaki model... is i.i.g. betere camo in het woestijnzand dan de standaard Duitse Zeltbahn.
Tenzij je de geallieerden naar een oase wou lokken
Heel veel verstand heb ik niet van DAK laat staan Brits, maar deze foto roept twee dingen bij mij op. 1. Krijgsgevangenkamp (ik zie nergens wapens, holsters etc.) 2. Afrika? Is dit niet Italie of een ander (oost)Europees land?