SS Camouflage uniform... Welke?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Limburger89
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010, 17:25

SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Limburger89 »

Ik had een vraagje... Ik wil nu mijn WH soldaat af is toch aan een SS beginnen. Alleen de Camouflage Kleding is origineel niet echt goedkoop
Dus deze zal ik dan Repro pakken. Alleen nu is de vraag ik wel graag een SS'er van Normandy of Bastogne. Nu heb ik zelf beetje boeken door te spitten
maar ben er nog niet helemaal uit welk Camouflage uniform daad werkelijk het meest voorkomende was. Daarom de vraag.
Wie kan me vertellen welke Jassen/broeken/parka's In Normandy werden gedragen en welke in Bastogne
Alvast hartelijk bedankt!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door coco »

Dit hoort onder de re-enactment afdeling...repro uniformen...
SS gebruikte voornamelijk Erbsentarn camo in Normandië maar ook veel zelf gemaakte Italiaanse jassen, deze laatste zijn voor niet al te duur vaak te vinden op WAF.

En in Bastonge werd zo'n beetje alles door elkaar gedragen voornamelijk witte camo was daar handig, aan de andere kant werden alle soorten ss camo gedragen Eichentarn A en B maar ook Erbsentarn wende (en schijnbaar bestaat er ook wende leibertarn).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Heavy Fuel

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Heavy Fuel »

Voor normandié kan je alle gangbare SS camoflage gebruiken,behalve parka's daarvoor was het te warm :wink: De Italiaanse camo werd vooral gebruikt door de Hitlerjugend divisie. Voor Bastogne idem,behalve Leibermuster dat was slechts op experimentele basis.

Mvg
Willem
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door jeroen wo2 »

Leibermuster was niet specifiek een expiriment, het is ook nog is gedragen vanaf de introductie in begin 1945.
Helaas zijn hier niet veel uniformen meer van over!

Als je wilt beginnen met een SS'er kan je nog altijd een Italiaanse parka gevoerd met konijnen bont kopen, deze werden door heer als ss eenheden gedragen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Never Back Down
Limburger89
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010, 17:25

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Limburger89 »

Maar onder een Erbsentarn Jas werd er tijdens normandy de M43 onder gedragen? Want hoe ik het lees was dat ook goed te dragen zonder dergelijk m43 jas er onder.
En kwamen dan op deze jassen niet op de kraag de SS tekens? Of werd dit maar enkele keren gedaan? Omdat ik af en toe maar dit de kraag zie.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door jeroen wo2 »

Dit gebeurde enkele keren.
Wat je ook vaak ziet bij de SS Smocks is dat de kraag van de feldbluse daar onder over de smock gedaan werd.
Zo kan je de SS kraagspiegels goed zien.
Ik heb hier ook een SS DOT 44 uniform liggen waar ook geen kraagspiegels op gezeten hebben.
Never Back Down
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Erik S. »

Tijdens de gevechten rond Caen was de 12e waffen-ss divisie vooral uitgerust met Erbsentarn uniformen. Tijdens wacht am Rhein droeg de waffen-ss echter GEEN WENDE UNIFORMEN. Voor wacht am Rhein ( ardennenoffensief ) werden deze niet heel veel beter uitgerust. De meesten droegen over hun wollen uniform het Erbsentarn uniform in combinatie met een trui. Overjassen en wende uniformen zijn eigelijk een grote zeldzaamheid buiten de wehrmacht tijdens die slag. Van de ss kan ik een paar foto's vinden met Overjassen, maar niet met wende uniformen..
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Limburger89
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010, 17:25

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Limburger89 »

Nou alvast bedankt iedereen voor de Informatie :D Hier heb ik te minste wat aan...
PS meer info altijd welkom:D!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door coco »

Erik droeg de LW feld div. dan wel ss wende? Ik meen namelijk weleens ss wende jacke te hebben gezien op foto's uit de ardennen wat ook kan is dat het gewoon mixed up is, verkeerde tekst bij verkeerde foto.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Schijnwerper »

Hier nog een leuke foto met piepjonge waarschijnlijk net ingedeeld bij een of andere Luftwaffe veld Flak eenheid.
Gevangen genomen in het Eifel Ardennen Gebied.
Ze dragen waar zo ver te zien Wende Sumpftarn Uniformen.

Afbeelding

Heeft niets weinig met deze discusie van doen, maar toch leuk om te zien waar ze even wel beschikbaar waren ze uitgedeeld werden.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Edgar »

coco schreef:Erik droeg de LW feld div. dan wel ss wende? Ik meen namelijk weleens ss wende jacke te hebben gezien op foto's uit de ardennen wat ook kan is dat het gewoon mixed up is, verkeerde tekst bij verkeerde foto.
1.Er hebben bij mijn weten geen volledige Luftwaffen-Felddivisionen in de Ardennen gevochten; de restanten van deze divisies zijn veelal opgenomen in Volksgrenadierdivisionen.
2. Deze droegen al helemaal geen Wendejacke. Enkel HG divisionen werden met SS camomateriaal voorzien, en dan zover ik weet met name M44 jasjes en helmhoezen e.d.
3. Ik denk dat je zelf maar iets verkeerd denkt of verkeerd hebt gekeken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door coco »

Oke bedankt voor de info!
Het kan heel goed wezen dat er verkeerde info bij de verkeerde foto gestaan heeft dit komt helaas wel vaker voor in informatieve boeken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Erik S. »

De keuze Erbsentarn + trui/blouse is correct voor Normandië. De keuze Erbsentarn + tuniek is correct voor wat jij noemt "bastogne" maar in de volksmond beter bekend staat als "Wacht am Rhein'.

"Wacht am Rhein"
Let erop dat je geen overjassen en zéker geen wendejackes ziet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Normandië : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... enkopf.jpg (foto is groot)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatste 2 zijn van Otto funk, hij overleed 1.5 week geleden.


Leibermuster zou ik niet aanschaffen, aangezien het slechts op zeer kleine schaal op experimentele basis gedragen is. Wendejackes zijn in allebei de gebieden niet gedragen.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Erik S. »

jeroen wo2 schreef:
Als je wilt beginnen met een SS'er kan je nog altijd een Italiaanse parka gevoerd met konijnen bont kopen, deze werden door heer als ss eenheden gedragen!
Heb je hier enig fotografisch bewijs van? Ik ken slechts 3 foto's.. Waarvan 2 Hitlerjugend( geen ss ), en 1 van een stel Amerikaanse officieren in 1945(achter het front).
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door wessel »

Gebruikte de SS geen overjassen in het Ardennenoffensief? Dat lijkt me toch sterk aangezien de strenge winter van toen. Deze foto nam ik vorig jaar in het Bastogne Historical Center.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Plaats reactie