SS Camouflage uniform... Welke?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door coco »

Een pop in een museum hoeft niet correct te zijn hè.

Erik bedankt voor de info omtrent ss in de ardennen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door viny »

He Erik,
Mooie foto's, vooral die laatste 2. Ik weet niet wat je band met hem was, maar gecondoleerd.

Ik ben het niet eens met je stelling dat de SS geen overjassen of wendejackes gebruikte. Wat zou hier de reden voor geweest zijn? Van hogerhand lijkt mij niet dat er een bevel kwa kleding naar benenden kwam. Dat het dus verboden was om bepaalde jassen te dragen. Volgens mij was het dan ook zo dat elke militair gewoon zijn standaard persoons gebonden uitrusting kreeg, en dat als op het moment ze ingezet gingen worden ze gewoon hun persoonlijke meuk kunnen pakken en hier zelf hun keuze in konden maken om vervolgens ten strijde te trekken.

Het klinkt mij dan wel logisch dat de SS er gewoon persoonlijk, of op pelotons niveau er niet voor gekozen werd voor het dragen van winterjassen, zoals de wendejack of overjas. Als je moet rennen zweet je je al snel kapot. Hier kwam de uitrusting en adrealine dan nog eens bij. Het lijkt mij dan ook fijner om een wat dunere jas te dragen, om zo makkelijker te ventileren. Daarnaast liepen de tempraturen ook niet eens zo heel laag, ok het was al snel min 15, maar als jij een fatsoenlijk shirt/overhemd onder je feldjas aan hebt. Is het al snel broeierig en warm zat.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: SS Camouflage uniform... Welke?

Bericht door Erik S. »

Ik denk dat er wel vraag geweest is naar winterkledij, echter zijn er geen bewijzen dat deze daadwerkelijk gedragen is. Alsnog zou ik graag foto's zien waar je Waffen-SS in iets anders als Erbsentarn/smocks/wol ziet. Ik weet een paar foto's waar je een officier met een US Tanker broek ziet.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie