Wat voor spanges/medailles?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid

Wat voor spanges/medailles?

Bericht door jurgen »

Kan iemand me vertellen van welke medailles de Spangen op onderstaande bidprent zijn?

Het EK II lint is me wel duidelijk :wink:
Is die bij de linker mogelijk een Afrika medaille?

De twee rechter zijn me echter volledig onbekend.

Edit: De 'Flugzeugführerspange' is me overigens ook onbekend, welke onderscheiding zou hier bedoeld kunnen worden?

Afbeelding
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Wat voor spanges/medailles?

Bericht door Kugelblitz »

De linker draagt waarschijnlijk een Deutsch-Italienische (Afrika) Feldzug Spange, inderdaad. De rechter draagt de Treue Dienst Medaille voor Luftwaffe (met dat kleine adelaartje) en de Czech Anschluss Spange denk ik.
Wat ze met het 'goldene' Flugzeugführerabzeichen bedoelen weet ik ook niet... Naar mijn weten zijn er geen gradaties binnen het Flugzeuführerabzeichen (behalve dan een met briljanten). Misschien bedoelen ze De Frontfliegerspane in Gold, of een andere LW Spange? Die heb je namelijk wel in brons, zilver en goud. Deze zou je echter eigenlijk wel moeten zien boven de linker borstzak, en daar zie ik niks zitten... Vreemd verhaal dus!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Fahnenjunker
Lid

Bericht door Fahnenjunker »

De determinatie van de lintjes is correct, maar dat er een onderscheiding niet zichtbaar of niet correct benoemd is, is niet zo vreemd. Bidprenten werden opgesteld door de nabestaanden die vaak totaal geen verstand hadden van de onderscheidingen die hun geliefden hadden ontvangen, daarnaast waren de foto's die gebruikt werden voor de prenten vaak ook niet recent, men nam gewoon een foto die men voorhanden had, recent of niet. Ik heb zelf een bidprent van een infanterist die op de foto nog kustartillerist is. Zijn nabestaanden hebben die foto gebruikt omdat dit simpelweg de enige foto was waarop hij in uniform was afgebeeld. Het is dus goed mogelijk dat de foto zoals gebruikt op de getoonde luftwaffe bidprent jaren daarvoor gemaakt is en dus ook geen frontflugspange oid toont.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Bedankt voor de determinatie!

Dat bepaalde medailles niet zijn afgebeeld is, zoals Jaap aanhaalt, inderdaad niet zo vreemd.
Er werd niet telkens wanneer een soldaat werd gepromoveerd of een nieuwe medaille verdiende een foto gemaakt. En dan hebben we het nog niet over het feit dat mannen soms vele maanden/jaren aan het front dienden zonder verlof te krijgen.
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:Bedankt voor de determinatie!

Dat bepaalde medailles niet zijn afgebeeld is, zoals Jaap aanhaalt, inderdaad niet zo vreemd.
Er werd niet telkens wanneer een soldaat werd gepromoveerd of een nieuwe medaille verdiende een foto gemaakt. En dan hebben we het nog niet over het feit dat mannen soms vele maanden/jaren aan het front dienden zonder verlof te krijgen.
Dat klinkt logisch inderdaad, maar om welke onderscheiding het nu precies gaat is me nog steeds niet geheel duidelijk?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Weet je toevallig waar de rechter persoon is gesneuveld? Het kan namelijk ook om een buitenlandse onderscheiding gaan zoals een Italiaanse of Bulgaarse Fliegerspange enz. enz. Het hoeft niets te betekenen maar kan wel een soort zoekrichting aangeven. :)
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

D_Dutch schreef:Weet je toevallig waar de rechter persoon is gesneuveld? Het kan namelijk ook om een buitenlandse onderscheiding gaan zoals een Italiaanse of Bulgaarse Fliegerspange enz. enz. Het hoeft niets te betekenen maar kan wel een soort zoekrichting aangeven. :)
Hij sneuvelde in Afrika tijdens een vlucht. Hij diende op dat moment overigens in de buurt van zijn broer want er staat op vermeld dat ze elkaar acht dagen voor zijn dood nog onverwachts waren tegengekomen.
Plaats reactie