Kleur Stahlhelm
- Mallory
- Lid
Kleur Stahlhelm
Enkele maanden terug heb ik een M40 Stahlhelm overgenomen die door de vorige eigenaar in de jaren '50 is opgeschuurd en overgeschilderd. Ik wil de helm graag zijn originele kleur teruggeven. Gelukkig is die aan de binnenkant nog aanwezig, zie bijlagen. Ik begrijp dat het lastig is de exacte kleur te bepalen, zeker omdat ook fabrieksverf nooit 100% exact hetzelfde was. Ik hoop dat iemand mij toch kan vertellen wat de naam van deze kleur en RAL-code was, zodat ik een zo origineel mogelijke kleur kan terugbrengen.
Daarnaast de vraag of iemand advies kan geven over waar ik het beste dit soort verf kan aanschaffen. Wellicht verf die voor de reenactment wordt gebruikt, of juist niet?
Alvast bedankt!
Daarnaast de vraag of iemand advies kan geven over waar ik het beste dit soort verf kan aanschaffen. Wellicht verf die voor de reenactment wordt gebruikt, of juist niet?
Alvast bedankt!
- Mallory
- Lid
Re: Kleur Stahlhelm
Heeft iemand een idee of zijn betere foto's vereist? Een kennis van me zegt dat het geen veel voorkomende kleur is.
-
- Lid
Ral 6006 als ik me niet vergis. Feldgrau.. Is te krijgen in spuitbus op zib-militaria.de ( sorry als dit niet mag!)
- Mallory
- Lid
Dank voor je antwoord, Rudolf. Nu ik op die site rondkijk, vind ik de kleur veel meer lijken op Dunkelgrau. Zie bijvoorbeeld: http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... cts/150003
-
- Lid
Ondanks dat hij na de oorlog is overgeverfd, zou ik de kleur houden zoals hij nu is er zelf een nieuwe laag op doen komt vaak niet goed (tenzij je het Erik S laat doen maar dat terzijde).
Kan je de na-oorlogse verf er niet afhalen met aceton ofzo?
Kan je de na-oorlogse verf er niet afhalen met aceton ofzo?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- Mallory
- Lid
Dat heb ik reeds gedaan, de buitenkant is nu kaal staal. Ik was al bang dat er zomaar een laag verf overheen verven of spuiten er veel te nieuw uit gaat zien. Maar het kale staal is ook geen gezicht. Ik wil het dus toch proberen. Om terug te komen op de hoofdvraag: wat is het voor kleur en wat is daar de RAL-code van? Het is volgens mij namelijk niet Feldgrau.
-
- Lid
helmen en uitrusting werden gespoten in RAL 6006, maar na 70 jaar is het logisch dat die kleur vervaagd
-
- Lid
De kleur is inderdaad ral 6006 olijfgrijs.
Voor sommige wehrmacht helmen werd ook wel ral 7015 schiefergrau gebruikt.
Voor sommige wehrmacht helmen werd ook wel ral 7015 schiefergrau gebruikt.
- Schwerpunkt
- Lid
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 6 keer
Elke maker (5 makers) heeft een andere kleur , elk model (3 modellen) heeft een andere kleur en binnen de verschillende modellen zijn er dan nog eens kleurverschillen en verschillen in textuur.
Ik moet de eerste helm nog zien die met moderne verf in de buurt komt.
Ik moet de eerste helm nog zien die met moderne verf in de buurt komt.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
- Mallory
- Lid
Bedankt voor beide reacties, Hindenburg en Schwerpunkt.
Ik ga mee met de gedachte van Schwerpunkt (waarbij bijvoorbeeld ook ouderdom en de werking van patina een rol spelen), al denk ik wel dat er een redelijk indicatie is te geven van de kleur. De combinatie van makercode en het serienummer gaven overigens aan dat de helm (oorspronkelijk) is uitgegeven als LW met één plaatje (decal). Ik heb derhalve gekozen voor een LW-kleur. Op aanraden van gebruiker coco heb ik de helm door Erik S. laten behandelen. Dit leverde (wederom) een subliem resultaat.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn, in de bijlage een voorbeeld van hoe ik de helm kreeg en hoe hij tegenwoordig is.
De buitenkant is dus absoluut en 100% recent, maar omdat deze helm een verhaal heeft, wilde ik de moeite nemen hem enigszins in "oude" glorie terug te brengen.
Ik ga mee met de gedachte van Schwerpunkt (waarbij bijvoorbeeld ook ouderdom en de werking van patina een rol spelen), al denk ik wel dat er een redelijk indicatie is te geven van de kleur. De combinatie van makercode en het serienummer gaven overigens aan dat de helm (oorspronkelijk) is uitgegeven als LW met één plaatje (decal). Ik heb derhalve gekozen voor een LW-kleur. Op aanraden van gebruiker coco heb ik de helm door Erik S. laten behandelen. Dit leverde (wederom) een subliem resultaat.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn, in de bijlage een voorbeeld van hoe ik de helm kreeg en hoe hij tegenwoordig is.
De buitenkant is dus absoluut en 100% recent, maar omdat deze helm een verhaal heeft, wilde ik de moeite nemen hem enigszins in "oude" glorie terug te brengen.
- Schwerpunkt
- Lid
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 6 keer
Was de helm een Luftwaffe ? ik denk van wel op basis van de binnenkant. Je kleur zit er aardig kortbij dan , alleen hebben alle SE / hkp M40 modellen ook een arend erop staan.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
- Mallory
- Lid
Ha, zeer accuraat, Schwerpunkt. Hier een foto van hoe hij in een later stadium is geworden. 

Laatst gewijzigd door Mallory op 17 mar 2013, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Naamloos
- Lid
Ik vind ik dat je er een mooie pot van hebt gemaakt! Aangezien de originele verf volgens jouw na de oorlog is verwijderd vind ik dit een mooie oplossing. Is het originele binnenwerk nog wel aanwezig? En wat is het verhaal achter de helm?
Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. In vergelijk een orginele SE M40 in orginele configuratie.
MvG
Willem
MvG
Willem
- Mallory
- Lid
Dank beide!
Naamloos: de credits voor de behandeling gaan dus naar gebruiker Erik S.
Het binnenwerk zit er nog in, maar is niet meer optimaal. Bovendien zit hij er niet goed in, dus ik denk dat hij in de jaren '50 eruit is gehaald en er weer in is gezet. Met de pot is namelijk gespeeld door kinderen, vandaar (?) de afschuwelijke groene kleur.
Van het leren vetertje ben ik overtuigd dat hij gewoon als een oorlogse veldimprovisatie gezien kan worden.
Het verhaal erachter wil ik je bij interesse best PB'en (vind ik meer iets voor in een gesprek dan om dat op internet te gooien), maar het komt in ieder geval mij uit de buurt.
Willem: wat uiteraard opvalt is de meer gelige gloed van de adelaar tegenover de repro strak witte. Wat mij ook opvalt is het verschil in ventilatiegat.
Naamloos: de credits voor de behandeling gaan dus naar gebruiker Erik S.

Het binnenwerk zit er nog in, maar is niet meer optimaal. Bovendien zit hij er niet goed in, dus ik denk dat hij in de jaren '50 eruit is gehaald en er weer in is gezet. Met de pot is namelijk gespeeld door kinderen, vandaar (?) de afschuwelijke groene kleur.

Van het leren vetertje ben ik overtuigd dat hij gewoon als een oorlogse veldimprovisatie gezien kan worden.
Het verhaal erachter wil ik je bij interesse best PB'en (vind ik meer iets voor in een gesprek dan om dat op internet te gooien), maar het komt in ieder geval mij uit de buurt.
Willem: wat uiteraard opvalt is de meer gelige gloed van de adelaar tegenover de repro strak witte. Wat mij ook opvalt is het verschil in ventilatiegat.