Doorgebruikte munitiekist

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Doorgebruikte munitiekist

Bericht door asjemenou »

De houten kist op de onderstaande foto's is afkomstig van een voormalige werkplaats van de Intendance (Centraal Magazijn). Na de kist eens grondig te hebben bekeken blijkt op één van de zijkanten een aantal stempels te staan waaronder een Waffen Ambt stempel. De stempels zijn helaas niet zo duidelijk. Dat de Duitse munitiekist op het terrein van deze voormalige werkplaats van de Intendance is gevonden is niet zo vreemd. De werkplaats werd namelijk tijdens de oorlog ook door de Duitse Wehrmacht gebruikt. Zodoende zal de kist daar dus ook terecht zijn gekomen. Hoewel ik er niet zeker van ben zou de kist mogelijk bestemd zijn geweest voor granaten voor de Duitse 10,5 cm Feldhaubitze. Misschien kan iemand dit vermoeden bevestigen. De afmeting van de kist is 49 x 33 x 18 cm. (L x B x H).
Uitgaande van de lagen verf op de kist is deze oorspronkelijk grijs geweest. Later in de oorlog zal de kist geel (Dunkelgelb) gemaakt zijn.
De kist is na de oorlog door de Nederlandse Intendance doorgebruikt. Zij zullen de kist uiteindelijk groen hebben gemaakt. De groene kleur is overigens dezelfde zoals deze werd gebruikt door het Britse/Canadese leger. De handgrepen en de sluiting op de kist lijken mij niet origineel. Het is mij niet bekend wanneer of door wie deze zijn vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de deksel staat het opschrift; "schilderswerkp. - N-29". Vermoedelijk is de kist doorgebruikt in de verfspuiterij welke een onderdeel was van de werkplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Op de kist staan enkele stempels ingeslagen. De lettercode is helaas niet goed leesbaar. Het zou mogelijk iets van LUW, IUW of IHW kunnen zijn. Daaronder een jaartal, 193?. Daarnaast een Waffen Ambt stempel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Re: Doorgebruikte munitiekist

Bericht door ammo »

Deze kist is voor 2 kardoes hulzen voor de s.10 cm K 18

Bovenop de kist hoort dit te staan in witte letters Kart.
s.10 cm K.18

Handgrepen en sluiting zijn idd vervangen, en het binnewerk is eruit.

Ik heb zelf ook zo,n kist in camouflagekleur met 2 hulzen erin.
Nemo Me Impune Lacessit
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de aanvulling in ieder geval. Dat de kist niet meer in zijn oorspronkelijke staat is vind ik niet erg. Ik ben ook niet van plan om de groene naoorlogse verflaag te verwijderen of de kist in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen. Het gaat mij er meer om dat de kist afkomstig is van deze inmiddels gesloten Intendance werkplaats. Toch opmerkelijk dat een Duitse munitiekist zodoende meer dan 50 jaar in gebruik is gebleven bij Defensie. Waar men de kist al die jaren precies voor heeft gebruikt weet ik niet. Misschien voor het opbergen van gereedschap. Ik ken enkele mensen die op deze Intendance werkplaats hebben gewerkt. Misschien moet ik hen de kist eens laten zien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
sobel
Lid

Bericht door sobel »

terzijde: Hulde voor de foto's, vind dat je dat altijd bijzonder netjes doet asjemenou!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor het compliment Sobel. Een duidelijke foto spreekt nu eenmaal meer. Een rommelige achtergrond leid alleen maar af van het onderwerp. In dit geval de doorgebruikte munitiekist.
Alle objecten in mijn verzameling worden op deze wijze door mij gefotografeerd en gedocumenteerd. Dit kan ik een ieder aanraden. Weet wat je hebt! :wink:
Plaats reactie