code/nummer op gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

code/nummer op gasmasker

Bericht door Marius »

Weet iemand waar het opgeschilderde B12 op een Duits Wehrmacht gasmasker naar verwijst?
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Mallory »

Op het masker zelf, de Schnautze, het filter...?
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Marius »

Ik vraag dit voor iemand anders maar dacht dat het op de Schnautze stond.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door laurens jan »

Goeie vraag.
Even voor de duidelijk heb ik een foto bij gevoeg bij mij staat er 'tussen' de ogen 2 en onder op 92.
Misschien iets zodat de drager welke van hem was? :wink:
photo (9).jpg
Heavy Fuel

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Heavy Fuel »

Twee is de maat,die loopt van één t/m drie.De geverfde nummers zijn hoogst waarschijnlijk na oorlogs.

Mvg
Willem
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Marius »

Nummers waren vaak mannummers en 96 kan een laag mannummer zijn.
Maar het is de combinatie van de letter B met het lage nummer 12 dat mijn interesse wekt.
2 is inderdaad de maataanduiding bij het type M30
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Marius »

Heavy Fuel schreef:De geverfde nummers zijn hoogst waarschijnlijk na oorlogs.
Mvg
Willem
Niet bij deze. Het masker met B12 erop komt rechtstreeks van de zolder van een Duitse Wehrmacht veteraan.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Mallory »

Geverfde nummers op de Schnautze zijn zo ver ik weet meestal met de hand aangebracht door de soldaat, oorlogs dus. Dit gebeurde ook door de volledige naam erop te schilderen (daar heb ik er een van). Het nummer is inderdaad het persoonlijke nummer van de soldaat. Het is echter (ook, zover ik weet) vrijwel onmogelijk aan dit nummer nog een persoon te koppelen. Desalniettemin altijd een leuke toevoeging.

B12 als Duits oorlogs nummer / code komt me echter zo snel niet bekend voor...
Gebruikersavatar
Robbert1976
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:02
Locatie: Den helder

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Robbert1976 »

Dus als ik het goed begrijp is het nummer ( 888 ) op mijn gasmasker het nummer van de soldaat die hem droeg/had ??
Bijlagen
Gasmasker met 888 op snautze
Gasmasker met 888 op snautze
GLUCK AB.....
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Een foto ervan zou wel handig zijn. Sommige bedrijven die gasmaskers gebruikten schilderden ook soms wel eens nummers op de bussen en maskers. Maar het kan gewoon zijn dat de soldaat in kwestie in een bepaalde groep zat die "B" werd genoemd en dan zijn persoonlijk nummer er achter heeft gezet. Moeilijk om zeker van te zijn aangezien dit eerder interne nummers waren die nergens anders werden gebruikt. Na-oorlogse nummering ben ik nog niet veel tegengekomen om dit soort maskers.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Robbert1976
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:02
Locatie: Den helder

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Robbert1976 »

Uncle Goose schreef:Een foto ervan zou wel handig zijn. Sommige bedrijven die gasmaskers gebruikten schilderden ook soms wel eens nummers op de bussen en maskers. Maar het kan gewoon zijn dat de soldaat in kwestie in een bepaalde groep zat die "B" werd genoemd en dan zijn persoonlijk nummer er achter heeft gezet. Moeilijk om zeker van te zijn aangezien dit eerder interne nummers waren die nergens anders werden gebruikt. Na-oorlogse nummering ben ik nog niet veel tegengekomen om dit soort maskers.

Bij deze een foto :wink:
Bijlagen
IMG_2642.JPG
GLUCK AB.....
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door jerzor »

ik heb ook ergens ooit meegekregen dat het op het feldpost nummer duid, kan dit kloppen?
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

jerzor schreef:ik heb ook ergens ooit meegekregen dat het op het feldpost nummer duid, kan dit kloppen?
Neen, veel te kort voor een Feldpost nummer, hoewel er soms wel eens een FP nummer op de bus werd geschilderd.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: code/nummer op gasmasker

Bericht door Kugelblitz »

Robbert, graag niet meer zulke oude topics omhoog halen. De laatste post was hier van 2012(!). Op deze manier komen er allemaal oude, meestal afgehandelde, vragen bovenaan te staan waardoor de nieuwe en actuele topics ondergesneeuwd raken. Als je een vraag hebt graag een nieuw topic openen en bij voorkeur meerdere vragen in één topic, als ze tenminste met elkaar te maken hebben.

Volgens mij is dit ook al eerder aangegeven door Erik. :)

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie