Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door coco »

Bij doorgebruik werden de adelaren lang niet altijd verwijderd!!
Ik had eens een gasmaskerbus welke KM grau was (deze gaan vaak samen met de 'gele' gasmaskers) en die bus was door gebruikt na wo2, maar aan de binnenkant stonden wel nog netjes de adelaar en fabrikant.

Ik heb buiten boven genoemde argumenten van Erik, ook weleens gehoord dat deze maskers Nederlands doorgebruikt zijn, ook mijn bus zou daar afkomstig van zijn geweest en die gele maskers zouden daar ook iets mee te maken hebben.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Tja, ik kan enkel maar vertellen waar ik de mijne vandaan heb, er zullen altijd mensen zijn die andere meningen hebben over dit soort dingen. En ja, zonder echt afdoende bewijs is alles mogelijk natuurlijk. Voor mij maakt het geen reet uit of hij dan wel niet zou doorgebruikt zijn, de productie is Duits en voor mij hoort hij in mijn Duits gedeelte van mijn gasmaskercollectie. Mijn gasmasker is wel degelijk eentje dat gebruikt is geweest door een afdeling van de Duitse strijdkrachten en das genoeg voor mij.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

de rechterbus is de bus waar dit masker in gevonden is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de twee maskers naast elkaar:
Afbeelding
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door coco »

Zo'n identieke bus had ik, en deze maskers verwacht je ook dat eruit komen. Ben 100% overtuigd dat dit gewoon na oorlogs is.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

De grijze kleur van de bus zou idd naoorlogs kunnen zijn. Maar de bus zelf is in mijn ogen 100% goed, de bus is ook gestempeld met de D dat het niet magnetisch is. De verf van het masker is volgens mij ook gewoon oorlogs want op plaatsen waar de verf eraf is kijk ik recht op het kale metaal. Het masker is aan de binnenkant en op de klarscheiben gestempeld met 1940. Ook denk ik dat je kan zien dat dit de originele kleur is omdat de (duitse?) stempels gewoon op, en niet onder de gele verf zitten.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door coco »

De bus is ook origineel net als het masker, alleen de verf niet.
Maar geloof vooral wat je zelf wilt, ik zelf zou niet zo'n masker tussen mijn wo2 Duits neerzetten.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Jules Levels schreef: de bus is ook gestempeld met de D dat het niet magnetisch is.
Ik was altijd onder de impressie dat de D voor Dicht stond, wat betekende dat de bus waterdicht was.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door patrickh »

Dat is uiteraard ook zo!
Heavy Fuel

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Heavy Fuel »

Die D staat inderdaad zoals eerder aangehaald voor wasserDicht. Hetzelfde geld voor de lichtgrijze kleur op de bus,die is ook naoorlogs. Het schijnt dat een hele partij gebruikt is voor fabriekscomplexen.

MvG
Willem
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

Oh dan is dat mijn fout! Ik ben voornamelijk ook hier gekomen om dingen tel leren.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door patrickh »

En zo hoort het ook, om wat van elkaar op te steken :wink:
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

Wat ik wel nog even wilde zeggen is dit: er wordt gezegd dat deze maskers uit een graue kleur bus komen, dit mag misschien meestal zo zijn, maar zoals jullie kunnen zien heb ik 2 van deze maskers in mijn collectie. Het vreemde is nu dat 1 masker uit de rechter graue bus komt (zie foto) en de ander uit de middelste grune bus. Is deze dan niet doorgebruikt? De maskers zijn wel precies hetzelfde. Ik zeg niet dat deze DAK gebruikt zijn, maar vroeg me af of er mensen waren wat dit wel weten, zo kan ik mijn kennis als beginnend verzamelaar vergroten enzo een goede correcte verzameling krijgen. Ook ben ik bezig met een luftwaffe pop. Omdat mij verteld is door 2 kenners van Duits dat dit waarschijnlijk luftwaffe og KM grau is en daar dan ook door is doorgebruikt wilde ik deze bus op de pop zetten. bedankt voor de hulp, hier leer ik veel van.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Erik S. »

Heavy Fuel schreef:Die D staat inderdaad zoals eerder aangehaald voor wasserDicht. Hetzelfde geld voor de lichtgrijze kleur op de bus,die is ook naoorlogs. Het schijnt dat een hele partij gebruikt is voor fabriekscomplexen.

MvG
Willem
De D staat voor stofdicht en is ingevoerd na ervaringen in Afrika. Ik heb een rivier oversteek gedaan met een " D " gemarkeerde gasmaskerbus, en deze zijn NIET waterdicht. De oorlogse " waterdichte " gasmaskerbussen hebben een Rubberen ring in het deksel, doch hiervan zijn vele na-oorlogs.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Jules95 »

zou het slim zijn dan om die grijze kleur eraf te halen?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door coco »

Die kleur er af halen gaat heel lastig, ik heb het geprobeerd maar ging voor geen meter.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie