RAD STAPELBED en LAAG BED

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door collectorwwii »

Eén van de zaken die mijn interesse zeker wegdragen met betrekking tot WO2 zijn de dagdagelijkse dingen die toen gebruikt werden. Als er een link is met een legeronderdeel of met een paramilitaire organisatie, dan is dat leuk meegenomen natuurlijk. En dat is volgens mij het geval met deze bedden. Ze werden gemaakt voor de RAD, zijn door hen gestempeld in het jaar 1939, ze zijn ook door het leger getekend (Heereseigentum) en door de maker (Zeiske & Drasdo in Eisenberg).

Het betreft één dubbel bed (hoogslaper) en een gewoon, enkel bed. Op de foto's staan ze jammer genoeg niet meer samengebouwd, maar gewoon los op de zolder, totdat ik plaats en tijd heb om ze weer samen te bouwen. Ooit stonden ze gemonteerd op zolder, maar ze namen wat te veel plaats in toen ik de zolder extra wilde isoleren en afwerken.

Toen ik ze vond, hadden de bedden jaren buiten onder een afdakje gestaan en ik heb ze meteen twee maal goed behandeld tegen houtworm, want zoals op de foto's te zien is, hadden die beestjes op sommige plaatsen goed huis gehouden; gelukkig is de stevigheid niet uit het hout. Ik laat de gaatjes zoals ze zijn en ben dus niet van plan om ze op te vullen. Voor de rest is alles aan de bedden origineel. Zo'n dingen vinden geeft mij als verzamelaar enorme voldoening. Ik heb ze mee naar huis genomen op het dak van mijn auto ... ik herinner me nog dat ik heel wat bekijks had langs de snelweg ... mijn vrouw verklaarde me gek, maar dat was de eerste keer niet en het zal zeker ook niet de laatste keer zijn :wink: !!
Bedden gedemonteerd
Bedden gedemonteerd
ingebrande stempel OB1939 + inktstempel van de RAD
ingebrande stempel OB1939 + inktstempel van de RAD
stempel van de Pionier Stab 23 + stempel van het leger (Heer) + stempel van de fabrikant van de bedden
stempel van de Pionier Stab 23 + stempel van het leger (Heer) + stempel van de fabrikant van de bedden
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door Millcoll »

Wow, zijn speciale objecten , jammer dat die houtworm zo heeft toegeslagen.
Heb je ook een foto van een gemonteerd bed?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door patrickh »

Bijzonder item! Enne...ik denk dat wij verzamelaars allemaal wel een beetje gek zijn :+
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door Kugelblitz »

Erg mooie bedden, soms moet je een kans pakken en de hele handel op het dak van je wagen binden! :wink:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door collectorwwii »

mathiasaerts schreef:Wow, zijn speciale objecten , jammer dat die houtworm zo heeft toegeslagen.
Heb je ook een foto van een gemonteerd bed?
Neen Mathias,
en voorlopig kan ik ze niet samen bouwen, omdat ik de zolder aan het herisoleren ben ... beetje geduld zal dus nog nodig zijn ... working on it ... :yes:
Peter
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door CollectorWo2 »

Lig je daar ook op als je ruzie hebt met je vrouw en op zolder moet liggen? :mrgreen:
Mooie bedden,niet veel verzameld heb ik het idee.
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door collectorwwii »

thunderbird schreef:Lig je daar ook op als je ruzie hebt met je vrouw en op zolder moet liggen? :mrgreen:
Mooie bedden,niet veel verzameld heb ik het idee.
:lol: Door de houtworm die er in zat (in die bedden, niet in mijn vrouw) ga ik het risico niet nemen om daar ooit in te gaan liggen; daarvoor heb ik een leuk Amerikaans WO2 veldbed dat nog toebehoord heeft aan een kolonel ... daar lig ik veel beter op!!
Amerikaans veldbed met daar boven op een Duitse zadel ... dat die zolder maar snel afgewerkt geraakt ... de eeuwige doe-het-zelver aan het werk ...
Amerikaans veldbed met daar boven op een Duitse zadel ... dat die zolder maar snel afgewerkt geraakt ... de eeuwige doe-het-zelver aan het werk ...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door JimK »

collectorwwii schreef:.......Ik heb ze mee naar huis genomen op het dak van mijn auto ... ik herinner me nog dat ik heel wat bekijks had langs de snelweg ... mijn vrouw verklaarde me gek, maar dat was de eerste keer niet en het zal zeker ook niet de laatste keer zijn :wink: !!
Dat bekijks ken ik, zo zijn we ook eens thuis gekomen jaren geleden, zelfde verhaal:
dakauto.jpg
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: RAD STAPELBED en LAAG BED

Bericht door collectorwwii »

mgschutze schreef:
collectorwwii schreef:.......Ik heb ze mee naar huis genomen op het dak van mijn auto ... ik herinner me nog dat ik heel wat bekijks had langs de snelweg ... mijn vrouw verklaarde me gek, maar dat was de eerste keer niet en het zal zeker ook niet de laatste keer zijn :wink: !!
Dat bekijks ken ik, zo zijn we ook eens thuis gekomen jaren geleden, zelfde verhaal:
De bijlage dakauto.jpg is niet meer beschikbaar
Mijn auto is die met dat eigenaardig ding op zijn dak ... kan je hem vinden :P ? Als ik zo van die rare uitstapjes maak, en mevrouw en de kids zijn mee, dan probeer ik dat altijd te combineren met ook een uitstapje dat hen ook kan boeien; in dit geval een stopje aan de stuw van de Gileppe in de Ardennen, het cadeautje voor mij was een Ardens biertje met zicht op het stuwmeer :yes: .
Bijlagen
Mooi cadeautje op mijn dak !!
Mooi cadeautje op mijn dak !!
Plaats reactie