Kader Vlaamse SS

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Tim
Lid
Contacteer:

Kader Vlaamse SS

Bericht door Tim »

Deze kader met bidprentje van een Vlaamse SS'er (Langemarck) heb ik gekocht in Ursel. De ronde vlek linksboven is een Duitse stempel, hierop staat rond de adelaar "Standartpfarrer im Werhrmachtfeel.......", niet alles is leesbaar. De stempel is gedrukt in een soort van rode was.

Ik vroeg me af of deze origineel was, Peter deed me twijfelen.

Waarom ik denk dat hij origineel is :
- Er zit een echte stempel op, maar zoals Peter me zei kan die natuurlijk ook achteraf erop gedrukt zijn met een oude stempelaar.
- De kader is oud, er zit veel slijtage op de openingen.
- Het geheel ruikt ook erg oud :)
- De verkoper was nu niet echt van het "oplichterstype", ik heb nog meer dingen gekocht bij hem die allemaal in orde zijn. Bovendien, mocht hij het willen vervalsen oid, zou hij er meer voor vragen, gezien zo'n bidprentjes al gauw 70 euro gaan.

Waarom hij niet origineel zou kunnen zijn :
- Het prentje is er erg mooi opgeplakt waardoor de achterzijde nergens zichtbaar is (achterzijde zou ook bedrukt moeten zijn)
- Wat doet zo'n stempel nu in dit kader ... ?
- Het prentje ziet er erg donker uit, wat mss kan wijzen op een kopie ? Het kan natuurlijk ook te maken hebben met het middel dat gebruikt is om het prentje vast te kleven, of gewoon van de ouderdom.

Wat denken jullie ? :)

Afbeelding

Afbeelding
Giel
Lid

Bericht door Giel »

Normaal zie je zo een kopie, kijk eens zeer goed met een vergrootglas
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ok, na het bekijken van het doodsprentje in het 'rouwprentjesalbum van Vlaamse Oostfronters en andere Vlaamse forumaties- deel II' (p 37) ben ik er vrij zeker van dat dit een kopie is:

- Het origineel bestaat uit twee luikjes ( is dus een dichtgevouwen). Normaal gezien zou je aan de linkerzijde van bovenstaand exemplaar dus spoeren van wegknipping moeten zien, wat niet het geval is ( van hier te zien)
- Verder heeft het origineel niet zo'n dikke zwarte rand, alleen dun zwart randje dat het gehele doodsprentje omlijnt.
- Het belangrijkste is echter dat het fotootje op het origineel véél meer detail heeft

Ik zal anders een het exemplaar dat in het boek staat afgebeeld eens proberen te scannen.
Laatst gewijzigd door Peter M op 07 aug 2004, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Giel schreef:Normaal zie je zo een kopie, kijk eens zeer goed met een vergrootglas
Tja, moest ik er zelf uitkomen door ernaar te kijken zou ik deze topic niet starten. De scan is trouwens groter dan de foto zelf, dus misschien kan je er zelf ook eens een beoordeling van geven ?
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

antwerpx schreef:- Het origineel bestaat uit twee luikjes ( is dus een dichtgevouwen). Normaal gezien zou je aan de linkerzijde van bovenstaand exemplaar dus spoeren van wegknipping moeten zien, wat niet het geval is ( van hier te zien)
- Verder heeft het origineel niet zo'n dikke zwarte rand, alleen dun zwart randje dat het gehele doodsprentje omlijnt.
- Het belangrijkste is echter dat het fotootje op het origineel véél meer detail heeft
Daar heb ik al wat meer aan, bedankt

Ik heb het prentje losgemaakt en de achterzijde is blanco :(

Wat wel raar is is die zwarte rand, hoe zou dat er kunnen opkomen bij een kopie ?

Ik denk zelf aan een oude kopie, ik heb eens een mailtje gestuurd naar een Vlaamse-SS kenner. Benieuwd wat hij ervan vindt.
morituritesalutent
Lid

IMO => niet goed

Bericht door morituritesalutent »

Beste Tim,

Ik veronderstel dat je wel een mailtje gestuurd zal hebben naar LDB ... :)

Maar, ik denk toch ook dat het hier om een kopie gaat. Zoals Peter al aangaf is het origineel een dubbel prentje, dat je kan openvouwen en nu moet je bij die van u eens goed letten op die vierkantjes die je precies ziet in de foto, dat wijst jammer genoeg op een kopie ...

Het detail moet veel beter, veel scherper zijn in feite, dus ik vrees ervoor! :cry:

Met vriendelijke groeten
Geert
Verzamelaar Vlaamse Collaboratie
Tim
Lid
Contacteer:

Re: IMO => niet goed

Bericht door Tim »

morituritesalutent schreef:Ik veronderstel dat je wel een mailtje gestuurd zal hebben naar LDB ... :)
Klopt :)

Dat het een kopie is klopt, gezien de achterzijde blanco is.

Misschien kan jij een verklaring geven voor de dikke zwarte rand ?

En gaat het hier om een kopie van net na de oorlog (wat ik denk), of denk je aan een modernere kopie (dan zou het eigenlijk wel een veel betere kopie zijn :roll: )
morituritesalutent
Lid

Bericht door morituritesalutent »

Misschien kan jij een verklaring geven voor de dikke zwarte rand ?
Wel, persoonlijk denk ik het volgende => ik herinner mij uit mijn schooltijd, als ik cursussen van een klasgenoot ging kopieren, en hij had bijvoorbeeld iets in een kader staan, dat die kader eveneens dikker uitkwam op de kopie ...

Wat betreft de ouderdom ... kan beide zijn, ofwel is het oudere kopie ofwel is het een kopie waarbij men getracht heeft het prentje ouder te doen uitschijnen. Dat laatste vermoed ik ook, denk daarbij ook het in een kader plaatsen en die rare stempel erop plaatsen ... voor mij allemaal rode vlagjes.

Als ik doodsprentjes koop van Vlaamse Waffen-SS soldaten, wil ik ze eveneens altijd eens voelen ... en dan de papierkwaliteit bekijken, eens in het zonlicht houden en dergelijke ...

Enfin, laat je hierdoor niet ontmoedigen en blijf verder jagen!
MVG
Geert
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hallo Geert,

Ah, ik heb er maar 15 euro voor betaald, is geen ramp, ik raak het ook wel weer kwijt aan die prijs (al zal ik het niet als origineel proberen verkopen hoor :wink: ). En eigenlijk is het ook wel een mooi decoratiestuk, nuja, we zien wel.
Bedankt voor je hulp!

Gr. Tim
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Heb je hem eigenlijk al eens onder de blacklight bekeken?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Ha, de Geert, jij zit ook op WH-Awards veronderstel ik? Iedereen kent hier precies LDB. 8)
Groeten,
Jr.
morituritesalutent schreef:Beste Tim,

Ik veronderstel dat je wel een mailtje gestuurd zal hebben naar LDB ... :)

Maar, ik denk toch ook dat het hier om een kopie gaat. Zoals Peter al aangaf is het origineel een dubbel prentje, dat je kan openvouwen en nu moet je bij die van u eens goed letten op die vierkantjes die je precies ziet in de foto, dat wijst jammer genoeg op een kopie ...

Het detail moet veel beter, veel scherper zijn in feite, dus ik vrees ervoor! :cry:

Met vriendelijke groeten
Geert
Verzamelaar Vlaamse Collaboratie
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

jr. schreef:Ha, de Geert, jij zit ook op WH-Awards veronderstel ik? Iedereen kent hier precies LDB. 8)
Groeten,
Jr.
Men moet niet op Wehrmacht-Awards te zitten om 'Luc' te kennen, als verzamelaar van vlaamse collaboratie kom je daar hoe dan ook vroeg of laat terecht.

Maar goed, genoeg daarover :)
Plaats reactie