Onklare gewern
-
- Lid
Onklare gewern
Morgen worden mijn onklare wapens gecontroleerd en die heb ik her en der gekocht en zonder en met certificaat. Zijn allemaal k 98,s een leeenfield en een mosin nangant. Ik heb ze allemaal laten checken en weer laten certificeren om ze niet kwijt te raken. Ze klonken niet vrolijk toen ik zei dat ik ze allemaal in orde heb gekocht en er niks aan mankeert. Dat bepalen wij wel zei die aan de telefoon. Ik moest zeggen hoeveel ik er had en als er een miste was er een probleem liet hij blijken. Ik ben er niet gerust op.
-
- Lid
-
- Lid
Re: Onklare gewern
Waarom moet je überhaupt je onklare wapens laten controleren?
Deze staan toch ook niet geregistreerd, of is er een wet aan mij voorbij gegaan? Er verandert de laatste tijd zoveel.
Deze staan toch ook niet geregistreerd, of is er een wet aan mij voorbij gegaan? Er verandert de laatste tijd zoveel.
- hajos
- Lid
Jazeker.Telemark schreef:Waarom moet je überhaupt je onklare wapens laten controleren?
Een wapen niet met een certificaat is een scherp wapen. omdat deze niet volgens de huidige regels onklaar is.
Sinds 1995 oid dacht ik.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 37 keer
Nee hoor, als deze voor 2005 onklaar gemaakt is hoeft er geen certificaat bij. Die regel is toen pas ingevoerd.
- hajos
- Lid
Klopt racefiets, Ik was even het jaartal kwijt.
Maar het is volgens mij wel zo dat sinds dien alles weer opnieuw gekeurd moet worden of het volgens de regels van 2005 onklaar is.
Dus als het voor 2005 onklaar gemaakt is, wil niet zeggen dat je geen probleem hebt.
Zijn ze geschouwd en voorzien van een certificaat dat ze voldoen aan de regelgeving van na 2005 heb je zeker weten geen probleem.
Maar het is volgens mij wel zo dat sinds dien alles weer opnieuw gekeurd moet worden of het volgens de regels van 2005 onklaar is.
Dus als het voor 2005 onklaar gemaakt is, wil niet zeggen dat je geen probleem hebt.
Zijn ze geschouwd en voorzien van een certificaat dat ze voldoen aan de regelgeving van na 2005 heb je zeker weten geen probleem.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Wat een heerlijk land leven we toch regel op regel belachelijk voor woorden. Mooie collectie trouwens zal er zelf niet aan beginnen gezien alle regels
- racefiets
- Lid
Dat certificaat is niets meer dan een verklaring van de handelaar dat het wapen dusdanig vernield door het onklaar maken en dat hij daarmee uit de wapenregistratie gehaald is.
Hoe kan een handelaar verklaren dat een geweer welke nooit bij hem in zijn wapenregistratie heeft gestaan afgevoerd is uit zijn registratie? Het is ook zijn bewijsmiddel om aan te tonen dat het geregistreerde wapen niet meer vergunningsplichtig is.
In de wetswijziging van 2005 staat nergens dat het met terugwerkende kracht doorgevoerd moet worden. Is het wapen al voor die tijd onklaar gemaakt dan voldoe je gewoon aan de wet. Het enige probleem is het stukje bewijs. Als de politie jou beschuldigd is het aan hun om aan te tonen dat het zo is. Strikt genomen ligt de bewijslast bij hun. Niet bij jou. Is zo'n certificaat makkelijk? Zeer zeker, je kan het ze gelijk onder hun neus wrijven zodat het oude ijzer niet mee genomen wordt voor onderzoek. Het is aan jou om te besluiten wat je wilt doen. Weet je zeker dat het van voor 2005 is en dat ze volgens de regels onklaar zijn dan kan je besluiten dat je zo'n certificaat niet nodig hebt. Scheelt je ook weer iets van 25-50 euro per wapen om zo'n "certificaat" te laten maken door een wapenhandelaar.
Hoe kan een handelaar verklaren dat een geweer welke nooit bij hem in zijn wapenregistratie heeft gestaan afgevoerd is uit zijn registratie? Het is ook zijn bewijsmiddel om aan te tonen dat het geregistreerde wapen niet meer vergunningsplichtig is.
In de wetswijziging van 2005 staat nergens dat het met terugwerkende kracht doorgevoerd moet worden. Is het wapen al voor die tijd onklaar gemaakt dan voldoe je gewoon aan de wet. Het enige probleem is het stukje bewijs. Als de politie jou beschuldigd is het aan hun om aan te tonen dat het zo is. Strikt genomen ligt de bewijslast bij hun. Niet bij jou. Is zo'n certificaat makkelijk? Zeer zeker, je kan het ze gelijk onder hun neus wrijven zodat het oude ijzer niet mee genomen wordt voor onderzoek. Het is aan jou om te besluiten wat je wilt doen. Weet je zeker dat het van voor 2005 is en dat ze volgens de regels onklaar zijn dan kan je besluiten dat je zo'n certificaat niet nodig hebt. Scheelt je ook weer iets van 25-50 euro per wapen om zo'n "certificaat" te laten maken door een wapenhandelaar.
- earlymb
- Moderator
- Ontvangen: 26 keer
- Contacteer:
Hoe zit dat eigenlijk met Verona voor grendelgeweren die voor 2005 zijn onklaargemaakt? Staan die daar ook in? Of hoeft een handelaar voor een 'bijbesteld' certificaat deze alleen maar even in te vullen, zonder iets van administratief werk te doen?
- racefiets
- Lid
Wapens die voor die tijd onklaar gemaakt zijn staan niet in Verona. Die zijn in feite nagenoeg niet te traceren als je niet weet uit welke regio die komt.
- hajos
- Lid
Wat ze doen met schouwen is het wapen in verona zetten als scherp en dan als onklaar registeren.
En nee er staat nergens met terug werkende kracht, alleen zoiets hier moet een onklaar wapen aan voldoen.
Aangezien de wapens van voor 2005 daar niet aan voldoen ben je in overtreding.
Heeft niets met terug werkende kracht te maken, meer van dit zijn nu de regels. dus zorg maar dat je er aan voldoet.
Vooral omdat de regels toen veel soepeler waren, zoals dat de loop nog open mocht zijn, trekker kon bewegen etc.
En nee er staat nergens met terug werkende kracht, alleen zoiets hier moet een onklaar wapen aan voldoen.
Aangezien de wapens van voor 2005 daar niet aan voldoen ben je in overtreding.
Heeft niets met terug werkende kracht te maken, meer van dit zijn nu de regels. dus zorg maar dat je er aan voldoet.
Vooral omdat de regels toen veel soepeler waren, zoals dat de loop nog open mocht zijn, trekker kon bewegen etc.
- racefiets
- Lid
Onklare geweren in Verona. Het moet niet gekker worden. Komt er dan ook een verlof voor het materiaal wat je vrij mag bezitten en verhandelen? (even buitenom het reenactment gebeuren dan) Hoe wil je dat gaan doen als je er eentje verkoopt? Of allemaal? Het is en blijft oud ijzer. Bovendien, waar staat in de wet dat oud ijzer geregistreerd moet worden?
En eerst als scherp registreren en dan naar onklaar veranderen. Klink behoorlijk als valsheid in geschrifte. Stel dat je een certificaat hebt uit 2006 en het geweer wordt als scherp ingevoerd in 2014 en vervolgens naar onklaar veranderd. Stel dat hij een keertje wordt aangetroffen en in beslag genomen en er komt een rechtszaak. Wapengegevens en dus ook de geschiedenis zijn in principe per WOB op te vragen bij de politie. Hoe gaat de officier dit verklaren over 5 jaar? Geweer is inderdaad in 2014 onklaar gemaakt volgens onze gegevens meneer de rechter. Vervolgens de vraag van de verdachte hoe dat kan aangezien hij een certificaat heeft die gedateerd is in 2006. Heeft de wapenhandelaar toentertijd dan gelogen? Wat is er in de tussentijd dan met dat wapen gebeurd? Ik zou graag aanwezig willen zijn bij die rechtszaak.
Registreren van onklaar gemaakte geweren slaat gewoon helemaal nergens op als je deze niet wilt gaan gebruiken voor reenactment. Het is gewoon weer een eigen wetje van een overijverige bijzondere wetten medewerker. Ik zou daar hoe dan ook ten alle tijden bezwaar tegen maken.
En trekker vast lassen?
En eerst als scherp registreren en dan naar onklaar veranderen. Klink behoorlijk als valsheid in geschrifte. Stel dat je een certificaat hebt uit 2006 en het geweer wordt als scherp ingevoerd in 2014 en vervolgens naar onklaar veranderd. Stel dat hij een keertje wordt aangetroffen en in beslag genomen en er komt een rechtszaak. Wapengegevens en dus ook de geschiedenis zijn in principe per WOB op te vragen bij de politie. Hoe gaat de officier dit verklaren over 5 jaar? Geweer is inderdaad in 2014 onklaar gemaakt volgens onze gegevens meneer de rechter. Vervolgens de vraag van de verdachte hoe dat kan aangezien hij een certificaat heeft die gedateerd is in 2006. Heeft de wapenhandelaar toentertijd dan gelogen? Wat is er in de tussentijd dan met dat wapen gebeurd? Ik zou graag aanwezig willen zijn bij die rechtszaak.
Registreren van onklaar gemaakte geweren slaat gewoon helemaal nergens op als je deze niet wilt gaan gebruiken voor reenactment. Het is gewoon weer een eigen wetje van een overijverige bijzondere wetten medewerker. Ik zou daar hoe dan ook ten alle tijden bezwaar tegen maken.
En trekker vast lassen?
Beschrijving 4: Meerschots grendelgeweren (repeterende vuurwapens)
Een nagenoeg kamervullende, stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop.
Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.
Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
De loop elektrisch vastlassen aan het huis, hetzij ter plaatse van de achterkant van de loop en het inwendige van het huis, hetzij door middel van een te boren gat met een diameter van minimaal 10 mm in het huis en de loop ter plaatse van de schroefdraad. In het eerstgenoemde geval de voorkant van de grendel inkorten om deze te kunnen sluiten.
De grendel/afsluiter elektrisch vastlassen aan het huis over de gehele lengte, aan beide langszijden van de magazijnopening.
- hajos
- Lid
Racefiets,
Wij maken het mee.
Een wapen wat geen certificaat heeft kan gebruikt zijn bij criminele handelingen.
Dus het wapen word eerst in verona ingevoerd, komt daar niets uit. gaat deze als Onklaar/vernietigd weer uit.
Certificaat word afgegeven en jij hebt een legaal stukje oud ijzer.
simpel.
Wij maken het mee.
Een wapen wat geen certificaat heeft kan gebruikt zijn bij criminele handelingen.
Dus het wapen word eerst in verona ingevoerd, komt daar niets uit. gaat deze als Onklaar/vernietigd weer uit.
Certificaat word afgegeven en jij hebt een legaal stukje oud ijzer.
simpel.
- racefiets
- Lid
Is dat voor reenactment? En schrijft de politie deze certificaten? Enkel een wapenhandelaar mag trouwens wapens onklaar maken en af voeren uit zijn registers. Als de politie dit doet dan overtreden ze de wet.