K98 info?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gregory
Lid

K98 info?

Bericht door Gregory »

Hallo iedereen
Ik heb nog niet zolang geleden een originele K98 bajonet gekocht maar ik ben nu toch al een tijdje bezig met verzamelen dus denk ik dat het tijd is voor mijn 1ste grote aankoop. Ik zou graag een originele K98 kopen (door de Wehrmacht gebruikt) ik heb mij al goed ingelezen in andere berichten op dit forum maar ik zou graag nog wat meer informatie krijgen zoals bijvoorbeeld over de markeringen.Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.(Ik ga het geweer onklaargemaakt kopen ik hoopte dit 27 april te doen op de beurs van Ciney.)

Mvg Gregory
patrickh
Lid
Gegeven: 90 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: K98 info?

Bericht door patrickh »

Uncle Goose
Lid
Contacteer:

Bericht door Uncle Goose »

Let wel op dat als je een K98 onklaar koopt in België en je woont in Nederland dat deze niet onklaar wordt beschouwd door de Nederlandse wetgeving. Als je in België woont is er geen probleem.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Uncle Goose schreef:Let wel op dat als je een K98 onklaar koopt in België en je woont in Nederland dat deze niet onklaar wordt beschouwd door de Nederlandse wetgeving. Als je in België woont is er geen probleem.
De geëigende weg in dit geval is niet de makkelijkste maar werkt wel. Je moet dan wel medewerking hebben van de verkoper.
- breng een erkenninghouder/wapensmid op de hoogte van je voornemen een wapen te kopen en maak met hem de afspraak dat hij 'm a) invoert en b) duurzaam ongeschikt maakt voor gebruik (= onklaar maken) Je moet de wapenhandelaar dan voorzien van naam/adres verkoper, wapennummer, toestand wapen (wel/niet op verlof in het buitenland) en nog wat. Kun je met hem doorspreken.
- vertel de verkoper dat je het op deze manier gaat doen.

"Duurzaam ongeschikt voor gebruik" wil zeggen dat het wapen volgens de Nederlandse regels onklaar wordt gemaakt. Tevens wordt het wapen officieel afgemeld in de landelijke database voor vuurwapens als zijnde "functionerend wapen". Je krijgt daarvan een schriftelijke bevestiging (het beroemde certificaat) Daar dit certificaat van een erkenninghouder afkomt weet de politie dat het wapen is afgemeld.

Duurt lang. Ja...
Kost extra geld? Ja...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Erik schreef:... Tevens wordt het wapen officieel afgemeld in de landelijke database voor vuurwapens als zijnde "functionerend wapen". Je krijgt daarvan een schriftelijke bevestiging (het beroemde certificaat) Daar dit certificaat van een erkenninghouder afkomt weet de politie dat het wapen is afgemeld....
Dit lijkt nogal haaks te staan op het volgende:
racefiets schreef:Onklare geweren in Verona. Het moet niet gekker worden. Komt er dan ook een verlof voor het materiaal wat je vrij mag bezitten en verhandelen? (even buitenom het reenactment gebeuren dan) Hoe wil je dat gaan doen als je er eentje verkoopt? Of allemaal? Het is en blijft oud ijzer. Bovendien, waar staat in de wet dat oud ijzer geregistreerd moet worden?
En eerst als scherp registreren en dan naar onklaar veranderen. Klink behoorlijk als valsheid in geschrifte. Stel dat je een certificaat hebt uit 2006 en het geweer wordt als scherp ingevoerd in 2014 en vervolgens naar onklaar veranderd. Stel dat hij een keertje wordt aangetroffen en in beslag genomen en er komt een rechtszaak. Wapengegevens en dus ook de geschiedenis zijn in principe per WOB op te vragen bij de politie. Hoe gaat de officier dit verklaren over 5 jaar? Geweer is inderdaad in 2014 onklaar gemaakt volgens onze gegevens meneer de rechter. Vervolgens de vraag van de verdachte hoe dat kan aangezien hij een certificaat heeft die gedateerd is in 2006. Heeft de wapenhandelaar toentertijd dan gelogen? Wat is er in de tussentijd dan met dat wapen gebeurd? Ik zou graag aanwezig willen zijn bij die rechtszaak.
- Citaat uit viewtopic.php?f=87&t=35589

Uiteraard moet een Nederlandse handelaar het reeds Belgisch onklare grendelgeweer importeren en naar NL regels onklaarmaken, maar ik zie niet in hoe hij het dan in enig systeem moet zetten. Als het wapen aan de Nederlandse regels voldoet kan hij toch een certificaat afgeven en kan het zonder vergunning gewoon aan de muur?
Gregory
Lid

Bericht door Gregory »

Dan heb ik denk ik geen problemen want ik woon in België.Maar zeker al bedankt voor de nuttige info ;)
hajos
Lid

Bericht door hajos »

Uiteraard moet een Nederlandse handelaar het reeds Belgisch onklare grendelgeweer importeren en naar NL regels onklaarmaken, maar ik zie niet in hoe hij het dan in enig systeem moet zetten. Als het wapen aan de Nederlandse regels voldoet kan hij toch een certificaat afgeven en kan het zonder vergunning gewoon aan de muur?
Dat certificaat geeft de erkenninghouder pas af als het wapen is afgemeld in verona als zijnde vernietigd/duurzaam ongeschikt.

Het invoer gedeelte geeft al problemen omdat het wapen is verlofplichtige toestand bevind, dus even in achter in de auto gooien en de grens overrijden....
is vragen om problemen.

Maar het wapen blijft in Belgie,... dus geen probleem in dit geval
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

@Earlymb
Een Belgisch onklaar geweer is in Nederland nog steeds vergunningsplichtig ook al kan je er helemaal niets meer mee. Voor de Nederlandse wet zitten er nog een aantal onderdelen op het wapen die niet volgens de juiste procedure onklaar gemaakt zijn en dus nog op papier moeten. In feite zou alleen een wapenhandelaar of een legale wapenverzamelaar deze kunnen importeren. Voor de handelaar zal deze opgenomen worden in de handelaarsvoorraad (geregistreerd dus) en voor een verzamelaar wordt deze op verlof bij geschreven. Het onklaar maken zal via de normale route moeten gebeuren. Hoewel dit voor de verzamelaar nog wel eens een staartje zou kunnen krijgen. Die schaft de wapens immers aan als uitbreiding van de verzameling en niet om deze vervolgens Nederlands onklaar te laten maken. Dan zou men wel eens de reden van aanvraag opnieuw tegen het licht kunnen gaan houden.
Gregory
Lid

Bericht door Gregory »

Oké maar zou iemand me ook meer willen vertellen over de markeringen en andere handige dingen waar ik op moet letten alvast bedankt

Mvg Gregory
hajos
Lid

Bericht door hajos »

Denk als je een Rijksadelaar ziet met een nummer daaronder dat je een duits wapen hebt, of deze door gebruikt is. (wat natuurlijk heel goed kan,.. Ik heb een G.98 met Israellische stempels) heb ik geen idee .
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
FW200
Lid

Bericht door FW200 »

Ik heb gezien op één site via mijn zoon dat je ook,op origineel model van de k98 is wel namaak.
Zo één geweer hun kopen waar je niets van papieren,voor nodig hebt daar spelen ze airsoft mee.
Daar kun je ook onder andere de mp40,stig 44,en nog andere model van wo2 kopen .
Ik begrijp het is namaak,maar het is beter dan niets ik zou natuurlijk ook liever één echte hebben maar is veel te duur voor mij.
Ik zou zelfs als ik kon één tank kopen,maar dat zeker niet betaalbaar.
Dus ik ga mij zo eentje aanschaffen,en dat kan ik op mijne hof nog uitproberen ook.

Grtj FW200
Heydrich
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Leuk voor Belgie maar in Nederland toch nog verboden zonder de juiste papieren.
FW200
Lid

Bericht door FW200 »

In nederland gaan ze nog eens verzuipen in de papieren,daar heb je precies voor alles iets nodig.
Heydrich
luc
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Gregory , het is moeilijk om zo maar in één twee drie uit te leggen waarop u moet letten bij een aankoop van een K98 . Als u in Ciney eentje wil kopen is de kans groot dat u erop ligt .
Wilt u hem nummer gelijk - vroeg of laat oorlogs , doorgebruikt , originele blauwing ..... ?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Een tom=tom zit vol gegevens over de Nederlandse wegen. Je kunt bijna niet fout rijden.
De Nederlandse wapenwetgeving heeft bijna alles (...) afgeregeld. Het kan bijna niet fout.
Als je vindt dat je een wapen nodig bent volg je gewoon de NLD wetgeving. Die vertelt jou dat je een enkelschots kogelgeweer, zoals een K98k, in 'onklare' toestand mag bezitten.
'Onklaar' is beschreven in de wapenwetgeving (bijlage 2 RWM) Kan niet missen.
Een scherp wapen invoeren zonder dat je een verlof hebt kan niet. Staat ook in de wetgeving. Oplossing is door dat te laten doen door iemand die dat wel mag: bijvoorbeeld een wapenhandelaar (= erkenninghouder) Het fijne is dat zo'n erkenninghouder jouw wapen wel volgens de wet onklaar mag maken.

Janken en zeuren dat alles dichtgeregeld is en niets meer kan is niet op z'n plaats. Er kan veel en inderdaad: ook niet alles. Er zijn beperkingen. Dat is met alles. Ik mag ook geen 160 binnen de bebouwde kom rijden.
Het enige is dat je je verdiept in de wapenwetgeving. Dat hoef je niet alleen te doen; er zijn zat lezers op dit forum die goed weten hoe die wet in elkaar steekt omdat zij er met hun hobby veel mee te maken hebben. Hun adviezen zijn gebaseerd op de wetgeving. Je kunt daar natuurlijk tegenin gaan maar wetgeving is wetgeving.

Dan is er nóg een adviesorgaan: de politie. Bel gewoon het algemene nummer, vraag naar een ambtenaar bijzondere wetten van jouw woonplaats en je krijgt een man/vrouw aan de lijn die jou alles kan vertellen over wat mogelijk is of niet.
Dat je dan moet praten met een levend mens in plaats van te lopen klagen achter je PC, ja, dat is het risico.
En als dat niet helpt: ga eens langs bij die mensen! Voor bijna elke evenement in de geschiedenisuitbeelding wat ik organiseer doe ik dat ook. Bakje koffie erbij, vertellen wat je van plan bent en eens afspreken wat je kunt. Ik kan je vertellen: de mogelijkheden zijn eindeloos!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie