Veldpet of schuitje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jasper J
Lid

Re: Veldpet of schuitje

Bericht door Jasper J »

Comrade schreef:
Daarmee wil je zeggen dat anderen dat minder hebben is dat af te meten via een forum?
Ja

Helmen werden amper gedragen?
Volgens mij was dat verplicht tijdens aanvallen en in onrustige frontsectoren, je was ook gek om op dat moment voor comfort te kiezen in plaats van voor beveiliging.

Zo'n beetje alle foto's die jij blijkbaar als bron hebt zijn achter het front genomen, dus is dat ook niet echt een goede graadmeter hoe het nou was in de voorste gelederen.

Ik heb wel een keer of twee speciale verloven gezien, waarop stond dat een soldaat in kwestie geen helm of hoefde vanwege gezondheidsredenen, maar dat zullen er vast niet veel zijn geweest :wink: .[/quote

Lekker eigenwijs doen prima en vooral geloven in de regeltjes het was verplicht dus men droeg de helm als men het niet zeker wist sloeg men tijdens een grote slag gewoon even het boekje na of het wel mocht.
Ik heb niet gezegd dat er totaal geen helmen werden gedragen maar tijdens de winter meer petten.
Waar komen al die verwijzingen toch vandaan naar de regeltjes , de regels werden in het begin van de oorlog best strak nageleefd maar hoe later in de oorlog hoe minder dat werd gedaan genoeg foto bewijs voor .
En men koos wel degelijk voor comfort cq stijl boven veiligheid , vooral officieren droegen tijdens gevechten gewoon hun schirmmutze of m43 dit geld trouwens ook voor de onderofficieren .
De voorkeur ging dan vaak uit naar de crusher .In de link die ik vermelde zie je ook gewoon front foto's ook werd er niet altijd gevochten dit wisselden soms sterk per dag .
Overigens respecteer ik ieder zijn mening maar het constant verwijzen naar regels raakt kant nog wal omdat men zich er gewoon niet aan hield .
Aude Audenda
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Comrade schreef:
Daarmee wil je zeggen dat anderen dat minder hebben is dat af te meten via een forum?
Ja

Helmen werden amper gedragen?
Volgens mij was dat verplicht tijdens aanvallen en in onrustige frontsectoren, je was ook gek om op dat moment voor comfort te kiezen in plaats van voor beveiliging.

Zo'n beetje alle foto's die jij blijkbaar als bron hebt zijn achter het front genomen, dus is dat ook niet echt een goede graadmeter hoe het nou was in de voorste gelederen.

Ik heb wel een keer of twee speciale verloven gezien, waarop stond dat een soldaat in kwestie geen helm of hoefde vanwege gezondheidsredenen, maar dat zullen er vast niet veel zijn geweest :wink: .

+1
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Fuglesang
Lid

Bericht door Fuglesang »

Lekkere discussie weer. Ik vroeg overigens wanneer of wie een veldpet droeg. Ervan uitgaande dat aan het front gewoon de helm werd gedragen zijn de foto's die aangewezen als bron van achter het front wel degelijk relevant aan mijn vraag.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Gebirsgjäger-eenheden (en zo waren er al bij al best veel) droegen overigens wel vanaf het begin Veldpetten. Al zijn er wel verschillen tussen een Gebirgsmütze en reguliere, laat-oorlogse, Feldmütze.

Om het even over helmen bij vriesweer te hebben. Ik heb ook al gelezen dat een staalhelm bij zulke temperaturen werkt als een diepvries, omdat je je hoofd in een metalen pot hebt zitten die zoals bekend warmte onttrekt. Of ze al dan niet gedragen werden, daar spreek ik me niet over uit, maar als het even kon en er was een alternatief zal de keuze wel snel gemaakt geweest zijn.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Je hoofd zit misschien wel in een metalen pot, maar niet er tegen aan.
Het hoofd is vrij van het metaal.
Er zit een ruimte lucht tussen en dat werk als een isolator.
Dus een koude kop zal reuze mee vallen in een helm.
Mvg/Best regards, Sipke
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

De kou van een helm straalt gewoon uit naar je hoofd wat is nu een stukje leer tussen je hoofd en de helm bij -40 graden?
Een helm bij -40 is gewoon geen pretje , als ik kan kiezen tussen een helm of pet bij -40 doe me dan maar een pet.
Petten werden gewoon in gevecht gedragen dat weet iedereen deze discussie gaat dus eigenlijk de verkeerde kant op .
Het voorbeeld van de berg troepen vind ik een prima voorbeeld .
Aude Audenda
laurens jan
Lid
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Bericht door laurens jan »

Hier even een hele bekende foto.......
foto ardennen offensief.jpg
foto ardennen offensief.jpg (29.14 KiB) 992 keer bekeken
Waar dit precies is hoef ik niet toe te lichten.....
Ik zie 2 helmen in een front sector. :mrgreen:
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Jasper J schreef:De kou van een helm straalt gewoon uit naar je hoofd wat is nu een stukje leer tussen je hoofd en de helm bij -40 graden?
Een helm bij -40 is gewoon geen pretje , als ik kan kiezen tussen een helm of pet bij -40 doe me dan maar een pet.
Petten werden gewoon in gevecht gedragen dat weet iedereen deze discussie gaat dus eigenlijk de verkeerde kant op .
Het voorbeeld van de berg troepen vind ik een prima voorbeeld .
Ja, en er zijn zelfs foto's dat er losse binnenwerken en veldfleshoezen als hoofddeksel gedragen werden in Rusland.. Echter is dat weer een uitzondering. Je kunt niet zeggen of manschappen de helm of de pet prefereerden. Petten werden soms in het gevecht gedragen. Wanneer je je helm kwijt was, of je functie het toeliet. Echter was het Duitse leger nogal "Grundlich" en droeg men de helm. Wanneer er Feldgendarmes verschenen en je kon je uitgereikte uitrusting niet presenteren had je immers een probleem. Echte gevechtsfoto's zonder helmen zijn erg, erg schaars. De foto's in de door jou geplaatste link zijn leuk maar hier staan een hoop foto's bij waar men inderdaad een pet draagt, maar ook op wacht staat.

De Gebirgsjaeger droegen standaard geen helm, zij kregen ze ook niet uitgereikt. Dus eigenlijk kunnen we deze buiten beschouwing laten ivm "warmte/kou" omdat bergen ook in de zomer beklommen werden.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
peanut
Lid

Bericht door peanut »

Hier een foto uit mijn verzameling waarop duidelijk te zien is dat men helmen draagt en waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat het in een frontsector is.
Bijlagen
052.jpg
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Haplo schreef:Je hoofd zit misschien wel in een metalen pot, maar niet er tegen aan.
Het hoofd is vrij van het metaal.
Er zit een ruimte lucht tussen en dat werk als een isolator.
Dus een koude kop zal reuze mee vallen in een helm.
Degenen die in dienst zijn geweest en wekenlang op Vogelsang* in de winter met een helm op hebben gelopen, kunnen dit onderschrijven. Moet er (in mijn geval) wel eerlijkheidshalve gezegd worden dat dit een BiBu-helm betrof, de NLD uitvoering van de Troepenhelm, Staal, M1. Het was dus niet meteen "metaal-op hoofdhuid". Een helm is gewoon warm. Ook bij min-ugh onder nul.
Petje is ook fijn. Tuurlijk. Kan echter vaak niet in verband met de persoonlijke bescherming.

* of Sennelager, Altewalde, Güz-Altmark, Noorwegen etc.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Geen petten aan het front ?

Kijk even op deze link http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=716757 dit is absoluut aan het front ik zie geen enkele helm?

Regeltjes ik zie hier wel een aantal dingen die niet geheel correct zijn let op de officier met de m43 hij heeft een combinatie aan van een wendejacke en mantel was dit uniek, nee absoluut niet nogmaals geen enkele helm hier.
Dus het is duidelijk dat er ook petten werden gedragen aan het front en dat deze mannen absoluut niet bang waren voor controle door de feldgendarmerie waarom niet, omdat deze lui er waarschijnlijk zelf ook zo bij liepen met -40 graden deze foto is zeer duidelijke bewijs.
Aude Audenda
Oorlogsvarken
Lid

Bericht door Oorlogsvarken »

Het constant verwijzen naar regels om bepaalde stellingen te verdedigen is vaak gebrek aan verbeeldingsvermogen en het negeren van een aannemelijkheid gehalte dat je mee moet wegen in je veronderstellingen. De Duitsers staan erom bekend zo veel regels te hebben gehad en dat die ook zeer moeilijk na te leven waren. Ze staan er ook om bekend dat ze heel veel regels aan hun laars lapten. De mensen die in veld waren maakten vaak de regels en pasten die ter plaatste aan in de betreffende situatie waarin zei verkeerden. Officiëren waren hierin vaak de trendsetters en hoe meer respect die officieren hadden (hoge decoraties) hoe minder tegenspraak zei kregen. Dit is gewoon een feit. In veel goeie verzamel boeken zie je ook staan onder foto,s, dit is een soldaat (of officier) met totaal desrespect voor de voorschriften zoals die golden voor het dragen van uniform delen.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Oorlogsvarken schreef:Het constant verwijzen naar regels om bepaalde stellingen te verdedigen is vaak gebrek aan verbeeldingsvermogen en het negeren van een aannemelijkheid gehalte dat je mee moet wegen in je veronderstellingen. De Duitsers staan erom bekend zo veel regels te hebben gehad en dat die ook zeer moeilijk na te leven waren. Ze staan er ook om bekend dat ze heel veel regels aan hun laars lapten. De mensen die in veld waren maakten vaak de regels en pasten die ter plaatste aan in de betreffende situatie waarin zei verkeerden. Officiëren waren hierin vaak de trendsetters en hoe meer respect die officieren hadden (hoge decoraties) hoe minder tegenspraak zei kregen. Dit is gewoon een feit. In veel goeie verzamel boeken zie je ook staan onder foto,s, dit is een soldaat (of officier) met totaal desrespect voor de voorschriften zoals die golden voor het dragen van uniform delen.
Mee eens een zinvolle post! Wat ik niet snap is dat er geen enkele reactie meer komt van de personen die beweren dat en vrijwel geen petten werden gedragen aan het front, zouden al deze mannen op de foto een medisch probleem hebben waardoor ze geen helm kunnen dragen?
Deze foto is gewoon aan het front genomen ik ben niet op oorlogs pad maar als je wat beweerd en het tegendeel word bewezen reageer dan ook gewoon bedankt.
Aude Audenda
Comrade
Lid

Bericht door Comrade »

Nou vooruit dan maar...

Allereerst wordt er geen tegendeel bevestigd, dit is een vooroordeel/mening die schijnbaar door jou wordt overgenomen als waarheid. Officieren hadden inderdaad wat meer vrijheid wat betreft kleding, maar dat dit ''werd overgenomen'' door gewone soldaten, complete onzin.

Ten tweede reageert er niemand omdat dit eigenlijk niet echt nut heeft.
Oorlogsvarken en jij gaan niet van mening van veranderen omdat jullie star zijn, wij ook. Echter hebben wij meer bewijs, jullie klampen jullie krampachtig vast aan het feit dat regels niet altijd werden nageleefd.

Natuurlijk werden niet alle regels altijd en eeuwig nageleefd! Maar regels zijn er niet voor niets, ik meen niet dat jullie beiden de kennis hebben of ook maar in de buurt komen van de kennis van Erik S., Kugel en Erik. Deze mensen zeggen niet zomaar wat!

Je refereert ook terug naar ''een foto'', maar de enige foto die ik zie is een foto van Duitse soldaten aan het front die helmen dragen.
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie