hoe namaak herkenne?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kobe001
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2014, 15:31
Locatie: maasmechelen

hoe namaak herkenne?

Bericht door kobe001 »

Beste forumleden

Ik ben begonnen met het verzamelen van Duitse militaria.
Nu loop ik de rommelmarkten af op zoek naar items voor mijn verzameling.
En als ik dan een medaille zie liggen wil ik hem dan ook graag hebben.
Maar als de medaille dan vast heb word ik bang dat het een namaak is en laat ik hem maar liggen.
Met het gevolg dat ik er de komende week de hele tijd over lig te prakkezeren of ik hem dan toch maar niet had moeten kopen.
Ik weet niet of dit jullie bekend is. Maar ik hoop wel dat jullie me kunnen helpen.

Zo zag ik nu deze week een exemplaar zoals op de foto liggen.
Dus nu is de vraag hoe zie ik nu aan zo een medailles en aan andere dingen of het namaak is.

Hebben jullie bepaalde stappen die jullie in je hoofd afgaan of zien jullie het gewoon onmiddellijk.
Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

Alvast bedankt voor de tijd en de moeite!
Kobe
Bijlagen
img051.jpg
okl09_129.jpg
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: hoe namaak herkenne?

Bericht door Uncle Goose »

Er zijn verschillende boeken op de markt die je kunnen leren hoe je echt van namaak kan onderscheiden. Investeren in zo een boek is echt wel een must en zal je op lange termijn veel geld besparen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
kobe001
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2014, 15:31
Locatie: maasmechelen

Re: hoe namaak herkenne?

Bericht door kobe001 »

Heeft u zo en boekken en zoja, titel???

Alvast bedankt!
Kobe
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: hoe namaak herkenne?

Bericht door Uncle Goose »

Ikzelf niet, en weet ook geen titels, das mijn tak van verzamelen niet maar er zijn hier wel mensen die je in de juiste richting kunnen wijzen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
kobe001
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2014, 15:31
Locatie: maasmechelen

Re: hoe namaak herkenne?

Bericht door kobe001 »

niemand een beginneling helpen???
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: hoe namaak herkenne?

Bericht door limburgsejager »

Hallo Kobe,

Het onderscheiden van origineel/repro wo2 militaria en in dit geval medailles is niet iets wat je 1,2,3 kan leren.

Wat ik in mijn begin periode heb gedaan is veel lezen en naar afbeeldingen kijken op Wehrmacht Awards Forum.
Hier zitten veel verzamelaars en kenners op.

Zoals wvd hierboven al uitlegt is het noodzakelijk om boeken (of het internet) erbij te pakken
Zelf heb ik het boek 'Bewertungskatalog Orden und Ehrenzeichen Deutschland 1871-1945. 3.Auflage 2008' gekocht om me de globale waarde van onderscheidingen in mijn hoofd te stampen.
Ook staan er afbeeldingen in het boek maar niet gedetailleerd genoeg om er los op te worden.

Er zijn genoeg boeken op het internet te vinden die gemaakt zijn omtrent een bepaald soort onderscheiding(zoals: het Eiserne Kreuz, Infanterie Sturm Abzeichen, Verwundetenabzeichen, en ga zo maar door) waar verschillende fabrikanten en details in worden besproken.

Verder is de tip om zeer goed op details en vooral afwerking te letten. Onderscheidingen werden in die tijd zeer goed tot pico bello afgewerkt.
Bij vele reproducties zie je toch over het algemeen wat slechtere afwerking, alhoewel ze dit steeds beter proberen weg te moffelen.

De laatste tip en meteen ook de minst leukste: Leer van je fouten. Iedere verzamelaar heeft in zijn leven wel eens een miskoop gedaan maar uiteindelijk is dat de beste manier om er van te leren.

Groet Marco
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: hoe namaak herkenne?

Bericht door davy »

Hier enkele schitterende boeken met tonnen informatie en vergelijkingsfoto's.
Je kan ook lid worden op het GCA-forum en dan kan je in een databank met originele en fake onderscheidingen.
Bijlagen
Boek Erdkampfabzeichen.jpg
Boek Erdkampfabzeichen.jpg (26.22 KiB) 996 keer bekeken
Boek Infanterie sturmabzeichen.jpg
Boek iron cross.jpg
Boek iron cross.jpg (31.37 KiB) 996 keer bekeken
Boek KVK.jpg
Boek DKig.jpg
Plaats reactie