Beginnen met verzamelen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Beginnen met verzamelen

Bericht door netkuuk »

Ik ben een maand of drie geleden begonnen met het verzamelen van Duitse militaria en nu heb ik al 35 tot 40 dingen gekocht zoals een jas, pet, helm, oorlogsvlag, dolken, verschillende medailles, stukken uitrusting enz. Maar er zit nog niet echt een doel achter ik koop nu net wat ik tegen kom en mij wel leuk lijkt.

Nu zat ik er aan te denken om wat meer in een richting te gaan verzamelen liefst in de richting van alles wat met tanks te maken heeft.

Is het wel verstandig om in deze richting te verzamelen? Is hier wel genoeg voor te vinden? Zie namelijk weinig mooie spullen te koop zoals uniformen en petten en wat er te koop is lijkt wel duurder dan veel andere verzamelrichtingen. Of is het wel de moeite waard?

Ik heb verder nog helemaal geen ervaring met het verzamelen van militaria.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door michiel01 »

zie bijvoorbeeld:

viewtopic.php?f=88&t=31663
Gebruikersavatar
Königstiger
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 jan 2015, 10:47

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door Königstiger »

35 tot 40 spullen in 3 maanden is best veel, post eens wat foto's ik ben benieuwd naar de originaliteit
Verzamelaar van Wehrmacht/SS
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door netkuuk »

Dat topic had ik al een paar keer gelezen stonden wel paar handige tips in.

Volgens mij is alles wel orgineel want het meeste komt van sites die op dit forum als betrouwbaar gezien worden. Het ziet er verder ook goed uit als ik het met andere spullen vergelijk op het internet. Maar ik zal wel eens fotos maken.

Maar is het verstandig om als beginner meer in de richting van alles wat met tanks te maken heeft te gaan verzamelen?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door coco »

Je vraag is nogal breedt, alles met tanks.
Wat bedoel je daarmee, voertuigen, losse onderdelen, motorblokken, complete tracks, uniformen van tank bemanning, radio uitrusting uit tanks, kisten voor tank munitie, tank munitie zelf (vergunnings verplichtig!), tank hulzen. En dan nog wel land of welke landen.
Complete tanks is een utopie, losse onderdelen zijn vaak al schaars en (enorm) duur. Duitse panzer (tank) uniformen zelfde verhaal schaars en duur en ga zo nog maar even door.

Formulier je vraag richting je doel bijvoorbeeld; ik wil graag Amerikaanse tank onderdelen gaan verzamelen zoals tracks, en loopwielen, is dit voor een beginner te doen? Dan kan er beter antwoord gegeven worden op je vraag nu is het nogal vaag.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door netkuuk »

Hele tanks en onderdelen niet heb ik geen plaats voor.

Maar alles daar omheen zoals uniformen, petten, uitrusting, onderscheidingen, hulzen, enz. en dan alleen Duits.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door Jim »

Zoals gezegd door Coco. Duitse tank uniformen en materialen zijn duuuuuuur. En wat uniformen en uitrustingen betreft veel namaak. Kan je het beter bij meer reguliere eenheden houden. Als je al iets speciaals wil doen mischien pioniere, marine of iets dergelijks.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door netkuuk »

Misschien beter gewoon heer algemeen verzamelen dan?
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door peanut »

Zou me niet meteen door prijzen laten afschrikken. Als je wo2 gaat verzamelen moet je je wel beseffen dat je een kostbare hobby hebt gekozen.
Denk eens goed na en ga niet in het wilde weg spullen aanschaffen.

Soms is het leuker om te sparen en iets duurders en zeldzamers te kopen dan veel van een goedkoop iets. Als je goed voor je spullen zorgt zal het zijn waarde behouden en verlies je er uiteindelijk niks op mocht je het ooit weer willen verkopen.

Als je graag panzer gerelateerde dingen wilt verzamelen zou ik zeggen bepaal wat je wilt, schaf boeken aan, lees veel en kijk en denk goed na voordat je iets aanschaft.

Post ook eens wat foto's van je spullen ben wel benieuwd naar wat je al hebt.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door Erik »

netkuuk schreef:Misschien beter gewoon heer algemeen verzamelen dan?
Nee, doen wat je leuk lijkt. Verzamelen is geen verplichting! Doe wat Peanut al zei: lees je goed in, stel voor jezelf vast wat je eigenlijk wilt hebben en zoek dat na. Hou er rekening mee dat je niet na drie maanden klaar bent. En, zoals gezegd: spul is populair en duur. Weet wat je aanschaft!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door netkuuk »

Welke boeken raden jullie dan aan?

Ik besef nu al dat het kostbaar is maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik te snel alles wil kopen. Dit zal ik eens wat rustiger aan gaan doen kan ik ook meteen sparen voor de wat duurdere spullen.

Ik zal ook van de week keer fotos maken is wel lastig omdat ik het nog niet fatsoenlijk ergens heb staan.

Zijn er ook nog goed betrouwbare internetwinkels in het buitenland die jullie aanraden?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door patrickh »

Ben toch wel benieuwd naar je spullen, al zoveel gekocht in die kleine tijd! Graag foto's opdat we kunnen oordelen/helpen!
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door netkuuk »

Hier enkele foto's van wat ik de laatste tijd gekocht heb. Volgens mij staat het meeste er wel op en er zijn nog paar klein dingen onderweg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat niet wo2.
Afbeelding

Er zit verder nog niet echt een gedachte achter bij wat ik koop zoals jullie zien.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door patrickh »

Je bent al goed bezig!
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Beginnen met verzamelen

Bericht door Jan m »

wel mooi spul en dat voor een paar maanden..
Plaats reactie