Het gaat meer bepaald over het dragen van Schirmmützen en Y-riemen aan het front.
Als je een Schirmmütze op periodieke foto's ziet, zijn het bijna altijd officieren die deze dragen, vaak in niet-gevechtsgerelateerde situaties.
Wat was hier de regelgeving rond en hoe zat dit in de praktijk? Was dit bv. enkel voor officieren voorbehouden?
Ik heb enkele voorbeeldfoto's die ik online vond toegevoegd, die niet meteen in achterkamertjes ver achter de frontlijn gemaakt zijn.
Ook opvallend is overigens dat geen van de hier getoonde schirmmützen een 'riempje' bezit.

Verder heb ik dezelfde vragen m.b.t. Y-riemen. Het is een standaard uitrustingsstuk, maar er zijn legio foto's te vinden waar soldaten aan het front deze niet lijken te dragen. Waren er bepaalde eenheden waarbij dit niet gebeurde, of was dit later in de oorlog minder gebruikelijk?

De linkse draagt zeker de Y-riem. De middelste officier niet maar hij draagt dan ook geen standaardkoppel. Van de rechtse ben ik niet helemaal zeker. Ik meen deze rechts te zien maar aan de linkerkant zie ik niets wat hierop wijst.