m36 jas compleet maken

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

m36 jas compleet maken

Bericht door netkuuk »

Hoi ik heb een m36 jas van een obergefreiter van panzer en ik wil deze graag een keer op een buste plaatsen. Nu wil ik graag weten wat ik nog moet zoeken om hem compleet te maken zoals ze in die tijd rondliepen zoals een riem, tassen en andere uitrusting.

Er zit ook een baton op voor 4 onderscheidingen. Hoe kan ik zien of deze er origineel opzit?

Het gaat om deze jas
Afbeelding

Er zitten ook nog een paar lussen op de linker borstzak welke onderscheidingen zouden hier in gezeten hebben?
Afbeelding

Werd deze pet hier bij gedragen? Of moet ik nog naar iets anders zoeken?
Afbeelding
Alvast bedankt.
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door matthijsdedie »

je pet lijkt mij artillerie en dus niet panzer, dit is te zien aan de rode kleur, panzer is een beetje roze zoals te zien bij je kraagspiegels.
Ik zie dat er nog lusjes op je jas zitten? Daar kun je mooie abzeichen aan hangen, denk bijvoorbeeld aan een panzerkampfabzeichen en een verwundetenabzeichen? Wat ze verder precies droegen verschilt ook wel, zoek anders eens op google naar fotos uit de oorlog of naar andermans display?
genoeg te vinden dus! Succes.
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door netkuuk »

De pet heeft zeker geen rode kleur dit lijkt misschien door de belichting. Het is roze maar is ook weer niet zo licht roze als de kraagspiegels en schouderstukken die ik ook heb. Zat er anders ook nog een kleur tussen rood en roze?

Werd de panzerkampfabzeichen ook midden op de borstzak gedragen? Ik zie daar eigenlijk altijd een ijzeren kruis zitten.

Waar en wanneer droegen ze zo'n m36 jas eigenlijk? Panzer hadden in de oorlog toch een zwart uniform?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door michiel01 »

Mijn insteek zou zijn, panzerjager, mooie donkergroene schouderstukken met roze bies erop, EK1 en verwundetenabzeichen erop. Sowieso een mooie vroege riem met koppelslot.

Een mooie M35 helm zou er niet op misstaan om een front display ervan te maken, dan met koppel en K98 tasjes oid.

Of met een schirmmutze en een koppel voor een achter het front look, eventueel een bajonet als je hem in het bezette gebied wil situeren.

los van hoeveel je eraan wilt besteden is het ook een kwestie van smaak, wat wil je weergeven, wat vindt je mooi. Je kan er een hoop kanten mee op.
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door netkuuk »

Dat lijkt me wel mooi panzerjager met een helm.

Met koppel bedoel je gewoon de leren riem met grijze koppelslot van gott mit uns? Moeten er ook riemen over de schouders?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door CollectorWo2 »

Aluminimium koppelslot.
Y-riemen bedoel je,die zal je niet makkelijk vinden voor de m36.
Maar dacht dat ze ook zonder die riemen liepen,met geen zware uitrusting.
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door netkuuk »

Die heb ik al 1 al is het niet zon mooie maar dan ga ik wat maken zonder de y-riemen.

Het valt ook niet mee om een mooie helm te vinden als je er niet veel verstand van hebt en het geld al uitgeeft aan medailles :)

Zijn er trouwens ook boeken over met wat verschillende eenheden uitgerust waren of een goeie website?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door jurgen »

Wat voor medailles heb je je aangeschaft?
Op zich kan veel natuurlijk. Een EKI, VWA in zwart of zilver, Panzer Sturmabzeichen of Allgemeines Sturmabzeichen eventueel. Het is maar net wat je zelf mooi vindt inderdaad.
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door netkuuk »

Nahkampfspange, dienstauszeichnung, ek2, ek1, infanterie allgemeines en panzerabzeichen, sudetenlandmedallie, krim en kubanschild en nog wat meer spullen. Zit vast wel iets bij om op de jas te hangen.

Maar ben nu ook thuis nog aan het opruimen en plaats aan het maken voor de verzameling. Dus het kan nog wel een maand of 2 duren voor ik iets heb staan. Zal tegen die tijd ook wel een mooie helm gevonden hebben.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door CollectorWo2 »

Hoe staat het ernu voor? :)
Gebruikersavatar
netkuuk
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:33

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door netkuuk »

Ben nog steeds op zoek naar een m35 helm. Maar in mooie staat zijn deze best duur. Ik probeer er voor te sparen maar geld gaat elke keer op aan medailles :D.

Als ik er een keer iets van gemaakt heb zal ik hier een foto plaatsen.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: m36 jas compleet maken

Bericht door CollectorWo2 »

Heb er zelf een m35 dd gevonden vorig jaar maar was evengoed 1250 kwijt eraan normaal kost dat meer pff
Plaats reactie