Is deze cup echt van Willi Grütte uit Kremmen?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Is deze cup echt van Willi Grütte uit Kremmen?

Bericht door Bundeswehr »

Beste forumleden,

Op een beker (1940) behorend bij een Duitse veldfles staat het een en ander gegraveerd (zie foto's). Maar ik kom er niet helemaal uit..

Ik heb kunnen vinden dat het nummer 23419 A overeenkomt met het feldpostnummer van het 5e artillerie regiment, Stab III Abteilung. http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... eg/AR5.htm
Was het onder Duitse militairen gebruikelijk om je bezit aan te geven met postnummers? Of steekt hier wellicht een andere motivatie achter?

Maar de volgende zaken zijn mij nog een mysterie, ik lees: "Dr Grütte IV R" of "Di Grütte IV B". Ik heb onvoldoende kennis inzake Duitse eenheden/persoonsnamen om dit te beoordelen.

Lukt het jullie misschien? Ik ben benieuwd!
IMG_20170106_172533.jpg
IMG_20170106_172553.jpg
IMG_20170106_172648.jpg
IMG_20170106_190208.jpg
Laatst gewijzigd door Bundeswehr op 15 jan 2017, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Naar wie of welke eenheden verwijst deze gravering?

Bericht door jurgen »

Grütte is een achternaam die slechts beperkt voorkomt. Er zouden tegenwoordig minder dan 100 mensen zijn in heel Duitsland met die achternaam. Als we ervan uitgaan dat Dr. een afkorting is van dokter zou het kunnen dat de man misschien een medische functie uitoefende.

Maar goed, dat is maar een theorie natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Naar wie of welke eenheden verwijst deze gravering?

Bericht door Bundeswehr »

Bedankt Jurgen voor je gedachte. Ik heb even rondgekeken, maar een database van Duitse wo2 soldaten is moeilijk te vinden....

Ik heb mijn vrije dag vandaag deels besteed aan het uitzoeken hiervan en dit is mijn theorie:
Er staat op de cup:
(Dr.) Grütte IV B
23419 A

23419 A is het feldpost nummer van de Stab III. Abteilung van het 5e artillerie regiment. Zie bron:
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... eg/AR5.htm

IV B duidt op Stalag IV-B, een van de grootste POW kampen in Duitsland. Na wo2 is het gebruikt door de Russen om circa 20.000 Duitse soldaten in op te sluiten (heette toen NKVD speciaal kamp 1, maar onder de Duiters vast nog bekend als IV-B).

Grütte is een achternaam welke zeldzaam is in Duitsland (met dank aan Jurgen!). Deze naam komt voor op een gedenksteen van omgekomen Duiste soldaten in Stalag IV-B ten tijde van de Russische overname. Daar staat Grütte, Willi. 1913-1947. Zie foto:
Knipsel_Easy-Resize.com.jpg
Op een site welke gegevens van gestorven Duitse soldaten plaatst staat het volgende:
Knipsel1.PNG
Knipsel1.PNG (8.87 KiB) 1697 keer bekeken
http://www.denkmalprojekt.org/2013/krem ... 2_brb.html

Geboortejaar en sterfjaar kloppen precies met die op de gedenksteen, alleen de sterfdag en -maand kloppen niet (maar dit ging vaak fout in een gevangenkamp). Ook de sterflocatie klopt, Stalag IV-B ligt in Mühlberg, er is ook vermeld dat hij overleden is in een Gefangenenlager. Opmerkelijk is zijn functie, namelijk Flaksoldat, dit komt overeen met het feldpost nummer onder zijn naam op de cup, welke van een artillerie regiment is. Dit zijn naar mijn idee teveel toevalligheden en overeenkomsten voor zo'n zeldzame naam en jaartallen.
Zou deze fles, althans de cup, echt van Willi Grütte kunnen uit Kremmen kunnen zijn?

Maar wie is dan die Dr.? Wellicht een bijnaam? Er staan vaak bijnamen op militaire eigendommen, als deze jonge jongen gestudeerd had of een wijsneus was, heeft ie misschien de bijnaam Dr. Grütte opgepikt? Is maar een ideetje...

Willi Grütte staat dus in verband met Stalag IV-B en de Artillerie, welke weer beiden voorkomen op de cup met de naam Grütte erbij.

Wat denken jullie ervan?
Rien67
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2011, 15:05

Re: Is deze cup echt van Willi Grütte uit Kremmen?

Bericht door Rien67 »

Misschien een "medic"? Die werden ook vaak dr. genoemd.
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Is deze cup echt van Willi Grütte uit Kremmen?

Bericht door Bundeswehr »

Hoi Rien67,

Jouw reactie heeft me aangespoord toch nog een keer te zoeken naar gebruikte afkortingen binnen de Wehrmacht. Ik stuitte per toeval op het volgende:

"Sammelbeitrag:
Auf Divisionsebene galten folgende Kürzel:
II B Vertreter des II A
III Kriegsgericht (ohne Buchstabe)
IV A Indantur
IV B Sanität
IV C Veterenär
IV D Seelsorger
V Waffen und Gerät (ohne Zusatz)
O1 Erster Ordonnanzoffizier (bei Ia)
O2 Zweiter Ordonnanzoffizier (bei Ib)
O3 Dritter Ordonnanzoffizier (bei Ic)"
Bron: http://www.forum-der-wehrmacht.de/index ... t-A-bis-Z/

Dit lijkt er inderdaad op te wijzen dat Grütte een Sanitäter is geweest!

IV b staat voor Divisionsarzt (IVb), Korpsgruppenarzt (IVb), Korpsarzt (IVb), Armeegruppenarzt (IVb), Armeearzt (IVb), Heeresgruppenarzt (IVb).
Alle lagere rangen hebben geen code IVb, zoals Chefarzt, Hilfsarzt, Truppenarzt, Bataillonsarzt, Abteilungsarzt, Regimentsarzt, Brigadearzt.
(http://www.genealogie-fritsche.de/sanitaetswesen.htm)

Maar als het nummer 23419A op de beker inderdaad een feldpostnummer is, dan was hij een Truppenarzt/Bataillonsarzt (23419A is het feldpostnummer van de 3e abteilung van het 5e art.reg.). Maar dan kan hij toch niet de afkorting IVb dragen?? Weet iemand hoe dit zit?
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Is deze cup echt van Willi Grütte uit Kremmen?

Bericht door senders221 »

Mooi onderzoek heb je gedaan, complimenten
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
Plaats reactie