Vraag voor de luftwaffe kenners.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Vraag voor de luftwaffe kenners.

Bericht door Nick U »

Momenteel ben ik bezig met een vroegoorlogse ( mei 1940) Fallschirmjäger buste. Omdat ik een bepaalde foto probeer te recreëren heb ik ook een luftwaffe schuitje nodig.
Omdat ik wil dat het geheel klopt moet het schuitje dus ook vroegoorlogs zijn. Het liefst pré 1940.

Nu ben ik geen grote kenner op het luftwaffe gebied en in de boeken van Karl Veltzé is de informatie over "Fliegermütze" ook behoorlijk karig.
Ik begrijp uit Veltzé zijn boek dat er maar één type luftwaffe schuitje is gemaakt gedurende de oorlog.
Nu is het bij de schuitjes die een stempel hebben eenvoudig te zien uit welk jaar deze komt.
Maar de meeste schuitjes hebben geen zichtbare stempels meer waardoor het lastig wordt. Een andere optie is natuurlijk het kijken naar de adelaar en/of kokarde.

Ik ben me ervan bewust dat het bij borstadelaren van de Tuchrock of Fliegerbluse goed te herkennen is aan de "strak naar beneden wijzende adelaarsstaart" of een adelaar vroegoorlogs is.
( Dit is dan wel weer goed beschreven in Veltzé zijn boek)

Nu heb ik wel schuitjes gezien die de zelfde karakterikstieke adelaren hebben met de strak naarbeneden wijzende staart, maar is dit dan ook een indicatie dat een schuitje vroegoorlogs is?

Ik hoop dat de luftwaffekenners op dit forum mij uit de brand kunnen helpen. Wat eventueel ook zou helpen zijn afbeeldingen van vroegoorlogse adelaren voor op het schuitje ( liefst pre mei 1940) om mij te helpen in mijn zoektocht.

( En ja als iemand nog een schuitje te koop weet die precies voldoet aan wat ik zoek hoor ik het ook graag natuurlijk) Maar dat is eigenlijk voor een ander topic...

Ik ben benieuwd!

*Thanks voor het verplaatsen moderator :mrgreen:
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
utmi
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 18 keer

Re: Vraag voor de luftwaffe kenners.

Bericht door utmi »

Hoi Nick,

Het eerste type adelaar met naar beneden wijzende start, ook wel droop tail eagle genoemd, is vanaf 1 maart 1935 tot begin 1937 gebruikt. Daarna is het tweede model geïntroduceerd. Uiteraard is er nog een uitloop periode geweest voor het eerste model.
Voor de periode Mei 1940 is het tweede model adelaar op een schuitje dus prima en zelfs waarschijnlijker.
Er was inderdaad maar een model schuitje.
Their name liveth for evermore
utmi
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 18 keer

Re: Vraag voor de luftwaffe kenners.

Bericht door utmi »

De boeken van B.Davis zijn naar mijn mening nog steeds de beste, lees meest informatief, op het gebied van LW.

https://www.amazon.com/001-Uniforms-Ins ... C4Y0SX7CM3
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Vraag voor de luftwaffe kenners.

Bericht door Nick U »

Thanks kerel !
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie