Waffen SS EKM

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Romson
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2019, 22:50

Waffen SS EKM

Bericht door Romson »

Goedenavond allemaal!

Ik heb de mogelijkheid om een Waffen SS EKM te kopen. Echter vraag ik mij af of dit een originele is, en zo ja klopt het dat dit gaat om de 9.SS-FLAK-Abteilung van de 9. SS Panzer divisie?

Ik vind het maar onoverzichtelijk al die afkortingen enzovoort. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen! Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat nou een normale prijs zou zijn voor zo iets. Ik heb namelijk niet zo'n zin om veel te veel te betalen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Romson
Bijlagen
20191110_220134.jpg
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Waffen SS EKM

Bericht door 013 »

Hier kan je wat info vinden over EKM's: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de

Prijzen voor een SS EKM gaan van een paar tientjes tot 250,- heb ik al gezien. Momenteel staat een halve EKM op marktplaats voor 75,-. Een poos geleden eentje gezien van de divisie van Dirlewanger (zoek deze maar eens op Wikipedia op) voor 250,-

Mijn advies is betaal wat JIJ er voor over hebt. Je koopt het immers toch niet voor de handel?
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Waffen SS EKM

Bericht door 013 »

ik heb er onlangs ook eentje gekocht
IMG_3517.JPG
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Waffen SS EKM

Bericht door utmi »

Pas op; EKM zijn een mijnenveld! Ga er bij SS maar vanuit dat het fake is tot het tegendeel bewezen is.
Op Wehmacht Awards Forum zitten enkele kundige leden mbt dit onderwerp.

Ik zou aan die van Romson geen geld uitgeven. Vergelijk de letters maar eens met die van 013...
Their name liveth for evermore
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Algemeen (as) op 14 nov 2019, 20:11 door Erik

Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Waffen SS EKM

Bericht door 013 »

ik heb contact gelegd met de verkoper op marktplaats. Zijn vraagprijs is 375,-

Daarnaast heb ik wat meer onderzoek gedaan en er zijn (voor mij) een aantal rode vlaggen. Zoals utmi al aangeeft verhoogd de kans op reproductie, zodra een SS op staat.

Aantal dingen voor mij:
- inscriptie is niet gestanst
- Waffen SS staat op de voorzijde ipv achterzijde
- EKM's werden vaak opnieuw uitgegeven (als ze gewond waren geraakt of de EKM zoek was) en niet zelf gefabriceerd.
- de gaten lijken geboord, de breeklijn is niet machinaal
- de EKM is amper verweerd en is toch al zo'n 75-80 jaar oud
- Flak divisies werden niet met FLA aangeduid, maar met Flak. Abt.

Al met al een dure gok. Zeker als je een reproductie koopt en je denkt een originele gekocht te hebben.

Hier nog een mooie site voor naslagwerk over SS EKM's:

http://www.warrelics.eu/forum/erkennung ... en-371158/
Plaats reactie