ijzeren kruis 1e klas kopen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

hallo verzamelaars, graag tips over waar op te letten bij de aankoop van een EK 1. wat zijn de valkuilen, en is het mogelijk dat zoals vaak op verkoop sites word beweerd, dat het kruis niet maker gemarkeerd is maar toch toegeschreven word aan een bekende maker?
en wat is een redelijk bedrag voor goede staat zonder doosje?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door luc »

Ik heb geen verstand van ek1, maar ik ken wel een beetje ovef ek2's. Als u weet waar u moet opletten, fouten in de frames, afgeronde binnenhoeken, wat voor core enz....
Kan u gemakkelijk de maker herkennen. Vroege ek1's zijn niet gestempeld, later wel. Als u maar 1 gaat kopen, koop hem bij een dealer, hebt u garantie.
Prijzen? Wat u er voor over heeft zeker.
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

hoi luc, vroege niet gestempeld. dat had ik niet verwacht, omdat duitsers bekend staan als zeer precies.
goed om te weten, dank je.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door luc »

Een klein voorbeeld maar met een EK2.
Dit is een niet gemerkte Souval (mm98). De enorme ronde binnenhoeken, de buitenhoeken hebben een kenmerken iets voor Souval, linksboven zit er een flaw (fout) in het frame.
Als u Souval EK1 Googelt zal u zien, dezelfde kenmerken.
Spijtig genoeg is het niet altijd zo simpel. :bonk:
IMG_1096kk.jpg
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

het is vrij riskant zie ik door de kleine details, zulke onderscheidingen blijven een risico.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

ik heb intussen een site gevonden waar alle makers vermeld staan van duitse onderscheidingen waaronder EK1 en 2
de site heet; www.ek1-dna.de
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door LDO »

Pak88 schreef:hoi luc, vroege niet gestempeld. dat had ik niet verwacht, omdat duitsers bekend staan als zeer
precies.
goed om te weten, dank je.
Heeft er onder meer mee te maken dat er een periode zat tussen de 1939 herinstelling van het IJzeren Kruis en al haar graden, en het moment dat alles reglementair beschreven was door de Reichs Ordenskanzlei, de instantie die de gang van zaken rond officieel uitgereikte orden en lintjes regelt.
Die besliste dus letterlijk welke producent welke onderscheiding mocht maken en gaf de producent een nummer dat hij ter herkenning in de onderscheiding moest slaan.

Om grip op de commerciele markt te krijgen is in 1941 Leistungsgemeinschaft deutscher Ordenhersteller opgericht. Er was namelijk wildgroei aan producenten die er maar een beetje op los fantaseerden en het niet nauw namen met de voorschriften. (Kruisen zonder ijzeren kern, niet vervaardigd uit de vereiste drie stukken, stukken ver beneden de verplicht gestelde kwaliteit, kruisen met de oude WO1 vorm maar met een WO2 kern er in - de zgn Schinkel vorm - en ga zo maar door). Als de proefstukken van de juiste kwaliteit waren kon zo'n leverancier een LDO nummer toegewezen krijgen. Liep de kwaliteit terug, kon de vergunning net zo hard weer ingetrokken worden. Daar zijn zeker voorbeelden van.

Dus een kruis met een gewoon nummer is wellicht ooit officieel uitgereikt en een kruis met een L/ prefix is een commercieel verkocht kruis omdat de drager er meerdere wilde hebben, de officiële op de kast zette en de gekochte droeg. Zo maar een voorbeeld hè, maar eentje voor de net en eentje voor de draag klinkt aannemelijk.
Dus tot 1941 is er veel variatie, daarna werd het veel strakker. Een zijn er 1000 uitzonderingen en variaties., om het de verzamelaar leuk maken.

Als je voor je eerste kruis op jacht gaat, kan je vooraf een paar dingen bepalen:

-Wat wil ik er aan uitgeven? Reken voor een instapmodelletje 175 euro, maar je kunt zo tot 500 doorgaan als je er 1 van de Firma Juncker prefereert. En ja, het kan zo gek als je wilt!

-Wil ik een uitgereikt stuk of een commercieel (LDO) kruis? Sommige verzamelaars vinden de uitgereikte stukken verzamelwaardiger dan de commerciële, maar ik vind dat BS. Het zijn vaak dezelfde leveranciers die zowel Voor het leger produceerde als voor de 'winkel' en juwelier.

-Wil ik een naaldsluiting of de exotischere draaischroef? Naaldsluitingen ongenummerd kunnen rond de 175 al gevonden worden, soms, heel soms zelfs wat lager. De draaischroef is vrijwel altijd een commercieel stuk en gaan bij de handelaren op het moment al gauw richting 300.

-Wil ik een genummerd of ongenummerd exemplaar? Genummerd zal doorgaans wat duurder zijn dan ongenummerd. Maar ongenummerd is ook vrij eenvoudig toe te wijzen aan een producent en kwalitatief echt niet minder.

Houd je in beginsel vast aan een driedelig kruis ('voor'frame, ijzeren, dus magnetische kern en achterframe met ophanging) Vraag wat je koopt en of je niet tevreden geld terug garantie hebt. Garantie op originaliteit is namelijk een lastige discussie tussen jou en de verkoper.
Er zijn meerdere leveranciers die direct na beëindiging van de onhebbelijkheden doorgegaan zijn met de productie van de inmiddels verboden onderscheidingen omdat vooral de Amerikaanse troepen met een zak vol overwonnen onderscheidingen thuis wilde komen. Leer je daar HEEL goed op in, voor je tot de aanschaf overgaat. Een mijnenveld is nog voorzichtig uitgedrukt. De hierboven genoemde Souval is daar de beruchtste van, maar Steinhauer & Lück kond er ook wat van. Die stukken zijn te herkennen en zelfs niet waardeloos, maar gelden niet als originele WO2 stukken.

Redelijk veilig om op te gaan jagen zijn een nr 100 (L/55) Rudolf Wächtler & Lange of een nr 65 (L/26) Klein & Quenzer. Die zijn veel geproduceerd en dus (afhankelijk van de conditie) goed betaalbaar. Daarbij zijn het erg mooi afgewerkte kruisen vaak, met een mooie 'hochpolierte' afwerking. Zowel genummerd als ongenummerd. En ongenummerd betekend niet altijd vroeg vervaardigd, ook late kruisen zijn er zat zonder nummer. Er is echt veel te veel over te vertellen om in een draadje als dit over te brengen.

Oh ja, leer je zeker in om de naoorlogse kopieën van Johannes Floch. Daar is iedere kruisenverzamelaar op een naar moment wel ingetrapt. De goede man heeft ze zelf altijd als reproductie aangeboden maar de wolven die ze afnamen waren minder voorzien van een geweten en sleten ze veelvuldig als origineel. En zijn onderscheidingen zijn erg overtuigend gelukt.

De site www.ek1-dna.de van Stephan of Stefan heb ik altijd als een erg goed (maar niet foutloos) hulpmiddel ervaren, zeker gebruiken! Helaas is de eigenaar nogal nukkig, ik had altijd toegang tot de ongecensureerde database met prachtige grote foto's tot hij ruzie ging uitlokken met moderators op WAF en als wraak iedereen die lid was van het WAF de toegang tot zijn database ontzegde. Beleefd gevraagd of dat nou wel nodig was maar hij geeft geen antwoord meer. Hele rare actie en er zal wel veel aan vooraf gegaan zijn, maar omdat op onschuldige medeverzamelaars af te reageren vind ik kansloos...

Dat gezegd hebbende: goede jacht en fette Beute en bezint eer ge aanschaft.
En laat zeker zien wat het geworden is!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door LDO »

Lekkere lap tekst geworden ook...
Knap je van op. Sorry! :bonk:
:lol:
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

Hallo LDO, bekankt voor je Lap text. Bevat veel nuttige informatie, Dus zeer welkom.
Veel van mijn verzameling is al te zien in de rubriek nieuwe aanwinsten as.
En mijn laatste aankoop is een ek2 met lint en zakje voor bij mijn luftwaffe wehrpas.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door patrickh »

Zeer goede info!
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door luc »

Pak88 schreef: En mijn laatste aankoop is een ek2 met lint en zakje voor bij mijn luftwaffe wehrpas.
Foto's van dit EK2, en liefst detail foto's :yes: :yes:
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

volgens mij kan ik die hier niet bijplaatsen als snelle reactie, ik zal ze in een nieuw topic plaatsen Luc.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

Luc, bij collecties en aanwinsten staan ze.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door 013 »

pak88,

voor een volgende keer, kan je gewoon de omkaderde optie gebruiken :wink:

Schermafbeelding 2020-07-01 om 14.21.20.png
chrisje110
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 sep 2013, 22:33

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door chrisje110 »

LDO heeft al veel goede materie aangesneden. Ga voor kwaliteit, en koop niet een beschadigd exemplaar. Hier is er eentje uit mijn eigen collectie, een zeldzamere L/18 in perfecte conditie
Bijlagen
IMG_2993.JPG
IMG_2992.JPG
IMG_2989.JPG
IMG_3002.JPG
Plaats reactie