Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
m0nique73;
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2020, 22:58
Gegeven: 7 keer

Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door m0nique73; »

Hallo Allemaal,

Een kennis van mij heeft het onderstaande seinpistool op het zolder van zijn ouders gevonden. De inscriptie is 2963 AC 43. Heeft iemand enig idee wat de waarde hiervan is?
Bijlagen
IMG-20201118-WA0004.jpg
IMG-20201118-WA0006.jpg
IMG-20201118-WA0001.jpg
IMG-20201118-WA0005.jpg
IMG-20201118-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door LDO »

Nou, da's geen slechte vondst. Van alle Leuchtpistole die je kunt vinden is dit wel een heel gewilde. Speciaal voor de Kriegsmarine gemaakt in een niet al te grote oplage. Veilingprijzen zie ik gaan van 1500 tot 3000, maar dat is van veel dingen afhankelijk natuurlijk.
Maar dat ze zich niet met 100 euro af laat schepen, dit is een zeldzaam exemplaar en de conditie lijkt me erg goed.. Als je de titel van dit topic googled kan je heel wat verkopen en veilingen vinden die iets van een prijsindicatie weergeven.

Wat een verschrikkelijk mooi ding zeg!
Geef me een zak lichtsterren en ik zou het vuurwerkverbod tarten dit jaar! :shock:
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door LDO »

PS: Welkom op deze webstek!

Martin
m0nique73;
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2020, 22:58
Gegeven: 7 keer

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door m0nique73; »

Hoi LDO,

Bedankt voor je reactie, ik ben helemaal niet thuis in deze tak van sport ;) Is het überhaupt wel legaal om z'n ding thuis te hebben. En kun je me iets vertellen over het nummer dat er in staat of uit welk jaar het komt?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door Erik »

Ja, het wapen is vrijgesteld in de Wet Wapens & Munitie. Dat houdt in dat je het wapen voorhanden mag hebben, vervoeren (zijn wel wat regels voor), verkopen, uitvoeren etc.
Echter: het dragen van dit wapen (overigens elk wapen) is verboden. Met 'dragen' wordt bedoeld: in de openbaarheid meevoeren zo dat anderen zien dat jij bewapend bent. Stop je het ding in een kistje dan is het al 'vervoeren'!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door LDO »

Hoi Monique,

Ik kan ze niet zo goed zien, maar ik neem aan dat er een adelaar, M, hakenkruis III/3 ingeslagen staat. Dat is het afnamestempel van de Kriegsmarine voor Walther signaalpistolen. De 2963 is het 'serienummer' en als je dit nummer op meerdere onderdelen van het wapen tegenkomt, dan is het exemplaar 'nummergelijk' en niet in of in oorlogstijd gerepareerd met andere onderdelen of na oorlogstijd in elkaar gezet van restmateriaal.
De 43 geeft het productiejaar aan, dus 1943 in dit geval.

Groeten,
Martin
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door utmi »

Pracht ding, is veel interesse voor!
Their name liveth for evermore
m0nique73;
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2020, 22:58
Gegeven: 7 keer

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door m0nique73; »

Hoi utmi,

Ik wil hem graag verkopen, maar weet niet zo goed hoe of waar ik dat kan doen. Heb jij suggesties voor mij?

Groeten,
Monique
tarfu
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:15
Ontvangen: 1 keer

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door tarfu »

Mooi ding! idd zeldzaam.

Qua verkoop zal het via dit forum kunnen denk ik. Of MP. Maar dat zal wel veel verspilde tijd en energie opleveren.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Sternsignalpistole Modell SL, Walther

Bericht door LDO »

Hoi Monique,

Je mag hem gewoon op Marktplaats verkopen, zet er met grote letters bij 'Vrij te verkopen en te bezitten door en aan personen boven de 18 jaar'
Ze willen de advertentie er wel eens afgooien, gewoon opnieuw listen, je doet niets onwettigs. Anders kan je nog een account aanmaken op: https://www.wapenadvertenties.nl/
Dat is in ieder geval een website waar niemand het gek vind.
MP is natuurlijk het fijnst vanwege hun enorme bezoekersaantal.

Op MP is een categorie Verzamelen - Overige Militaria - Tweede Wereldoorlog
Daar is hij op zijn plek.

Verkoop hem onder de titel: Zeldzaam WO2 Duits Walther Modell SL Signaalpistool KM
En in de omschrijving iets van:
Zeer Zeldzaam WO2 Duits Walther Modell SL Signaalpistool, nummergelijk 1943 Kriegsmarine
Nummer 2963 AC 43 met afnamestempel Kriegsmarine.
Populair bij U-Boot personeel.

Dat laatste is een lokkertje, er wordt veel naar U-Boot gezocht.
Ik zou hem meteen op 1500 euro zetten, maar wel met de optie bieden.
En in de omschrijving 'Graag online bieden, nog geen vastomlijnd idee omtrent de prijs'.
Dan hoef je namelijk dat standaard bericht Wat wilt u er minimaal voor hebben? niet te beantwoorden.

Ik denk niet dat je er 1500 voor zult krijgen hoor, maar dan weten ze in ieder geval dat ze niet met 100 euro aan hoeven te komen.
En misschien is er wel hier iemand die veel meer verstand van prijzen heeft hoor, houd me ten goede.
Maar dit is niet uw gemiddelde 350 eu signaalpistool, het is echt wel een bijzondere.

Oh en maak mooie, duidelijke foto's van het geheel, ook het houtwerk en de stempels. De details zijn belangrijk, dus zorg dat de foto's ook recht in de advertentie staan voor de kijkers, niet gekanteld.
Ik zou hem graag veel te goedkoop van je aftroggelen, maar mijn geweten speelt dan teveel op. :lol:
Catawiki heeft geloof ik ook een categorie oude wapens, maar ik vind dat een erg gedoe. Weinig ervaring mee. Ebay natuurlijk ook nog een optie.

En daar waar ik kan helpen: ik help graag, geen probleem.

Succes!
Martin
Plaats reactie