erkennungsmarken

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

erkennungsmarken

Bericht door Pak88 »

weet iemand wat er gebeurde met de id plaatjes van soldaten, als verschillende legereenheden werden samengevoegd?
allen kregen lijkt mij dan een nieuw plaatje, als die oude in een afvalput werden gegooid. zou dat kunnen verklaren waarom ik er 1 heb die nog heel is en uit zoń afvalput komt.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: erkennungsmarken

Bericht door 013 »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Gezien de administratieve rompslomp, lijkt het mij dat bij overname van legereenheden, de EKM ongewijzigd bleef. Dumpputten kwam voor bij krijgsgevangen(kampen) om herkenning tegen te gaan
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: erkennungsmarken

Bericht door Erik »

Als ik de WO2 Duitse Erkennungsmarke zo zie, staat daar onderdeelsinformatie op: formatienummer en onderdeelsnaam (Bezeichnung) Het plaatje hoort dan bij het onderdeel en tijdelijk bij de soldaat die onder dat formatienummer is ingeschreven.
Genaamde plaatjes (met naam, geboortedatum, bloedgroep etc) blijven bij de man. Tegenwoordig zijn alle plaatjes zo ingericht. Het afbreekbare deel van het plaatje vormt tegenwoordig het noodgrafherkenningsteken (als het lichaam niet afgevoerd kan worden en ter plekke begraven moet worden) Het deel aan het kettinkje blijft altijd aan de man. Ook als hij eenmaal in zijn definitieve rustplaats ligt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: erkennungsmarken

Bericht door Pak88 »

bedankt voor de info, ik heb 1 duits id plaatje. wat uit een afvalput komt van een klooster waar gewonde soldaten werden verzorgd, in nederlands limburg is het klooster gelegen. er zijn daar amerikanen geweest, maar tijdens de bezetting waren er dan mogelijk duitsers.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: erkennungsmarken

Bericht door Pak88 »

wat zou dan een reden kunnen zijn dat een nog heel duits ID plaatje in een afvalput terechtkomt?
Plaats reactie