Vraag over verschil SA en SS

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Selver
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2020, 12:39
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Vraag over verschil SA en SS

Bericht door Selver »

Ik ben er onlangs tot mijn schrik achtergekomen dat mijn Duitse opa lid was van de SA, ik weet niet in welke jaren. Ik begreep dat de SA alleen in de vroege jaren 'machtig' was en dat later, toen de SS er eenmaal was, de SA vrijwel geen rol meer speelde. Ook las ik dat de SA de aanstichter was van de Kristalnacht, en dat ie voor het grootste deel bestond uit werklozen uit de arbeidersklasse.
Des te meer verbaast het me dat mijn opa lid was; hij had werk (was beambte bij het Staatsarchief) en was hoger opgeleid, dus dat past ook niet in het beeld van de SA. Hij was Rottenfuhrer.
Wie kan me meer vertellen over wat de SA inhield/deed, vooral in de vroegere jaren?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vraag over verschil SA en SS

Bericht door asjemenou »

Misschien verduidelijkt deze Wikipedia pagina het één en ander; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Verplaatst van Eenheden & Uitrusting naar Algemeen (as) op 22 dec 2020, 12:56 door Erik

Selver
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2020, 12:39
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Vraag over verschil SA en SS

Bericht door Selver »

Ja, die had ik al gelezen. Maar juist dat de SA in het begin vooral uit vechtersbazen bestond, dat strookt helemaal niet met mijn opa. Als ik antwoord uit Duitsland kreeg in welke jaren hij lid was, wordt het misschien duidelijker....
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vraag over verschil SA en SS

Bericht door Kugelblitz »

Selver schreef: 23 dec 2020, 11:48 Ja, die had ik al gelezen. Maar juist dat de SA in het begin vooral uit vechtersbazen bestond, dat strookt helemaal niet met mijn opa. Als ik antwoord uit Duitsland kreeg in welke jaren hij lid was, wordt het misschien duidelijker....
Tja, wellicht zijn de beschrijvingen van deze organisatie ook wat algemeen, dus het kan natuurlijk prima zijn dat 'vechtersbaas' of 'werkloze' niet op jouw opa van toepassing was. Maar lid worden van de SA lijkt me een bewuste actie, al dan niet gestimuleerd door mensen in zijn nabije omgeving. Ook dat is op zichzelf natuurlijk geen schande, maar werpt wel een ander licht op een individu... Wat was zijn reden om die stap te zetten en natuurlijk ook: wat heeft hij bij de SA uitgespookt? Niet alle leden waren natuurlijk ellendelingen en moordenaars, maar het is zeker een organisatie met een slechte reputatie. Maar ook hier weer; een product van haar tijd.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie