Einde verhaal voor het leer deze liner?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door rik1988 »

Hallo,

Ik heb 1.5 jaar geleden een relic helm gekocht die uit de grond van het Reichswald komt.
Deze heb ik geprobeerd zo goed mogelijk schoon te krijgen, in de liner zat behoorlijk wat zand.
De liner had ik er uit gehaald, schoongemaakt in water en goed laten drogen.
De helm heeft een oxaalbadje gehad wat helaas verder niet heel veel meer zichtbaar heeft gemaakt.
Deze heb ik ingesmeerd met lijnolie en gelaten zoals hij is en de liner ook weer terug geplaatst.
Nu kwam ik er laatst achter dat over een groot deel van de liner witte schimmel zit.
Is dit nog te verhelpen of kan ik het leer beter verwijderen?
Op de zolder is het in de zomerdagen natuurlijk vrij warm maar probeer dan zoveel mogelijk te luchten.
In de herfst/winter is het daar een redelijke constante temperatuur van ongv 18gr denk ik.

Wat ik eigenlijk erger vind, is dat een andere Duitse helm (geen relic) ook heel licht sporen vertoont van deze witte schimmel.
Deze helm staat niet direct langs de relic..
Zou het kunnen dat de schimmel zich verplaatst van de ene naar de andere of moet ik het meer zoeken in de omgeving waar ze beide staan?

Ik hoor het graag!!
20210124_153738_resized.jpg
20210124_153723_resized.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door asjemenou »

Witte schimmel op leer. Ik denk dat de helmen in een te vochtige ruimte bewaard worden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door Schwerpunkt »

Schimmel duid inderdaad op een vocht probleem.
Dus de locatie waar de helmen bewaard worden is het probleem , teveel vocht in de lucht.
Je hebt normaal enkel warm water nodig om de schimmel weg te vegen en dan uiteraard je vochtprobleem oplossen.
Ik ken iemand die verhuisde en heel zijn collectie in zijn nieuw huis in een mooie kelder plaatste en die kreeg er ook last van.
Die heeft allerlei apparaten gebruikt om de vochtigheid naar beneden te krijgen en sindsdien geen problemen meer.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door Erik »

Inderdaad, bekend probleem. Niet alle leer is er vatbaar voor trouwens, ook de vochtigheid luistert nauw. Voorbeeld:
- ik heb een zadel M1915, Nederlands. Geheel leer met houten legbomen. Prima conditie. En als ik er drie maanden niets aan doe: wit van de schimmel!
- bij dit zadel horen lederen zadeltassen. En wat denk je? Hoewel ze op dezelfde vierkante meter liggen als het zadel: nooit (!) schimmel!

Ligt het verschil in de leersoort? Zadels en tuig zijn van tuigleder en op een andere manier behandeld dan het 'slappe' leer van de zadeltassen. Misschien?

Feit is wel: houdt het in de gaten en houdt het bij. Het is makkelijk verwijderbaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door asjemenou »

rik1988 schreef: 28 jan 2021, 19:18 Op de zolder is het in de zomerdagen natuurlijk vrij warm maar probeer dan zoveel mogelijk te luchten.
In de herfst/winter is het daar een redelijke constante temperatuur van ongv 18gr denk ik.
Je bewaart je helmen op zolder. Heb je op de zolder of in de nabijheid een wasmachine of -droger staan?
Deze apparaten, veelal aanwezig in elk huishouden staan erom bekend dat ze van invloed zijn op de luchtvochtigheid in huis.
Het is daarom raadzaam dat wanneer zo'n apparaat in werking is, om het ventilatiesysteem in huis aan te zetten.
Het wordt ook aangeraden om de temperatuur in huis niet onder de 15-16°Celsius te laten zakken. Beneden deze temperatuur neemt de luchtvochtigheid in huis toe en dit is niet alleen slecht voor je militariaverzameling, maar ook slecht voor je electrische apparaten, je huisraad en je gezondheid.

Het verhaal van je Duitse helm afkomstig uit het Reichswald doet mij denken aan een gesprek met een archeoloog, welke ik ooit had over het conserveren van een opgegraven Romeins schip. Nu had dit Romeinse schip aanzienlijk langer in de grond gelegen dan jouw Duitse helm, maar de invloed van de elementen is min of meer hetzelfde. Beiden zijn blootgesteld aan zuren en vochtigheid die in de grond voorkomen. Deze omstandigheden zijn per land of regio al verschillend. Haal je zo'n object na geruime tijd uit de grond dan veranderden de omstandigheden. Het object wordt blootgesteld aan zuurstof en het droogt uit. Zou je in het geval van het houten Romeinse schip deze onbewerkt aan de oppervlakte laten liggen dan zou het na verloop van tijd wegrotten.
Daarom moet zo'n Romeins schip geconserveerd worden om het te kunnen behouden. Men dompelt het schip van langere tijd in een bad met polyethyleenglycol. Deze stof voorkomt dat het hout beschadigd door de invloed van zuurstof en het werkt tevens als een soort lijm dat het hout bij elkaar houd.
Misschien zou je zoiets ook moeten doen met het lederen binnenwerk van je Duitse helm. Zelf heb ik geen ervaring met het conserveren van leren bodemvondsten, maar je zou er eens op kunnen "Googlen".
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door rik1988 »

Bedankt voor de reacties!

Een te vochtige ruimte had ik al rekening mee gehouden dat het dat zou zijn..
Er staan geen wasmachine of droger maar wel de ketel in de ruimte ernaast.
Dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Ik ga het leer eens goed schoonmaken en eens kijken wat er voor opties zijn qua lucht ontvochtigen.
Alles naar een andere ruimte is helaas geen mogelijkheid (vrouwmens enzo).

Is frequenter luchten of een verwarming licht aanzetten een oplossing?
En wat betreft het schimmel, tast deze eigenlijk het leer aan?
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door Madman »

In een vitrine zetten met onderin een vochtvanger. Die zijn te koop bij de karwei of action. Zoiets dus: https://www.bol.com/nl/p/ultra-fresh-vo ... gJ1PfD_BwE
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Einde verhaal voor het leer deze liner?

Bericht door rik1988 »

Bedankt voor de tip!
Plaats reactie