onderscheidingen op wehrmacht jas

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

bij duitse soldaten zie je alleen op de linker borstzak onderscheidingen. en erboven, nooit op de rechtse. weet iemand waarom dat was?
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Jonasj »

Het is niet helemaal waar wat je vermeld. Ik weet niet wat de afspraak rond het dragen van de onderscheidingen zijn, maar een DKIG (Duitse gouden kruis) wordt op de rechterborstzak gedragen. Dat is de eerste die in mij opkomt, ik weet niet of er nog zijn.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door LDO »

De draagwijze van orden en eretekenen was in de Verleihungsbestimmungen en in het Bekleidungsvorschrift geregeld.
Zal overigens in elk leger zo zijn.
Men houdt namelijk niet van initiatief, dat geeft verwarring en mogelijkheid tot vrije interpretatie. En dat is ernstig in strijd met het woord uniform.
Eén van de vertalingen van uniform is gelijk, dat is in dit geval erg van toepassing. Je zou er op kunnen wachten dat er een zijn onderscheidingen op zijn kruis speldde en waar zou dan de discipline blijven...
Aangezien op de linker borstzak al het EK 1 zat, met daaronder een VWA en eventueel nog wat edelmetaal en boven de borstzak misschien een Nahkampfspange, bleef er voor het Duitse Kruis, dat in 1941 ingesteld werd niet anders over dan de rechterborstzak.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

bedankt beiden, dat duitse kruis was ik vergeten. ik ben aan het uitzoeken wat men allemaal op zoń wehrmacht feldbluse mag vastmaken, ik hoopte dat ook op de rechter borstzak metalen onderscheidingen voor mochten komen. dan kon ik mijn jasje flink optuigen, zodra ik er een heb. het ziet er dus naar uit dat ik me een beetje zal moeten inhouden aan de rechterkant, en behalve het bovengenoemde nog wat feldspangen boven de nahkampfspange kan opspelden.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door LDO »

Je kunt overwegen te switchen van verzamelgebied? Bij deze tunieken heb je wat meer mogelijkheden:
Gijs Oudijzer.jpg
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

na de lachbui, komt de uitdrukking: over de top in me op. ik blijf maar bij duits.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

er is in ieder geval al een uniform naar me onderweg, ik amuseer me wel dit weekend met de boel her inrichten.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Kugelblitz »

Pak88 schreef: 12 mar 2021, 15:43 er is in ieder geval al een uniform naar me onderweg, ik amuseer me wel dit weekend met de boel her inrichten.
Ben benieuwd, laat vooral wat foto's zien! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

20210314_104546.jpg
Ik ben met plezier bezig geweest.
20210314_104653.jpg
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

Dat repro ridderkruis, heb ik er maar op gelaten. Want daar heb ik geen originele van. Nu nog een paar kraagspiegels erbij zoeken.....
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Kugelblitz »

Ziet er verzorgd uit. Heb zelf even niet meer helemaal helder of alles op precies de juiste plek zit, maar je zult het wel goed uitgezocht hebben. Heb je lusjes op de jas genaaid voor de pinnetjes?
Zoals je zelf natuurlijk ook wel weet werd dit nooit allemaal tegelijk gedragen, al helemaal niet op een veldjasje, maar ik vind dat het niet eens zo heel belachelijk staat. Vooral de speldjes op de klep van de zak springen er als 'too much' uit.

Misschien zou je de schouderstukken nog kunnen vervangen door een officiersrang en ook nog passende kraagspiegels kunnen toevoegen. Dan is het natuurlijk nog steeds niet volgens de regels, maar die simpele manschappen schouderstukken en het gebrek aan kraagspiegels steekt nu wel heel kaal af.

Maar ziet er netjes uit, helemaal niet slecht gedaan! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door laurens jan »

Leuke manier om te displayen welke onderscheidingen allemaal mogelijk waren.
Let je wel op dubbeling en onmogelijke combinaties? :wink:
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Pak88 »

ik heb mij idd niet helemaal kunnen inhouden, en heb er meer op gespeld dan eigenlijk hoort. voor mij hoeft het ook niet helemaal correct te zijn. het gaat er vooral om dat ik het mooi vind om naar te kijken, en ik ga er nog wel een keer wat bij zoeken voor de kraag.
chrisje110
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 sep 2013, 22:33

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door chrisje110 »

Volgorde slaat nergens op. Alle onderscheidingen maar gewoon op een jas proppen is niet echt historisch correct bezig zijn.
Kijk vooral naar foto's uit die tijd, de meeste soldaten droegen een VWAB, misschien een infanterieabzeichen en een EK,
Less is more.

Chris
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: onderscheidingen op wehrmacht jas

Bericht door Kugelblitz »

chrisje110 schreef: 13 jul 2021, 12:48 Volgorde slaat nergens op. Alle onderscheidingen maar gewoon op een jas proppen is niet echt historisch correct bezig zijn.
Kijk vooral naar foto's uit die tijd, de meeste soldaten droegen een VWAB, misschien een infanterieabzeichen en een EK,
Less is more.

Chris
Klopt, maar volgens mij was het ook niet zijn intentie een authentiek beeld neer te zetten...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie