Duitse ingetekende stafkaart

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt! Zal eens kijken of het me gaat lukken.
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

mijn familie aan mijn vaders kant komt uit Amerzode en hedel dus aan die mensen kan ik ook een hoop vragen mocht je nog info nodig hebben.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

SJORS-SJORS schreef:mijn familie aan mijn vaders kant komt uit Amerzode en hedel dus aan die mensen kan ik ook een hoop vragen mocht je nog info nodig hebben.
Ja ik zou graag informatie willen hebben over die 2 vlaggetjes die op de 4e foto te zien zijn. Maar dat ligt meer bij Tiel dan bij Hedel en Amerzode. Dat zijn vermoedelijk 2 Duitse hoofdkwartiers geweest. De plaats waar het nou precies ligt kan hier even zo niet zien, maar daarvoor moet ik vanavond even op de kaart zelf kijken. Misschien dat je familie iets weet of daar een hoofdkwartier heeft gezeten?
SJORS-SJORS
Lid

ik zal het aan ze vragen :wink:
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bedankt!

Misschien dat iemand in je familie een stukje wilt schrijven over hoe hij of zij die tijd rond de bevrijding heeft beleefd? Is misschien wel leuk om je topic te plaatsen, zou een leuke aanvulling kunnen zijn: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=7992
SJORS-SJORS
Lid

de andere kant van mijn familie komt uit Herpt, dat is een plaatsje over de maas vlakbij de vestingstad Heusden. Mijn oma verteld weleens over de 2e wereldoorlog en bij haar thuis heeft dus een Duitse Officier ingekwatierd gezeten die wil ongetwijfeld wel wat schrijven.

Maar in het Dorpshuis heeft (volgens mijn oma) een duitse generaal gezeten. Toen ze dit vertelde kon ik me dit haast niet voorstellen omdat het dorpje maar 500 inwoners telt. Mischien weet iemand hier meer van?
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Waalwijk1970
Lid

Bericht door Waalwijk1970 »

Hoi Nico,

In het boek the battle of the bulge then and now blz 521 staat exact beschreven welke symbolen de duitsers gebruikten voor eenheden en afzonderlijke kanonnen. Het is een dik boek en ik zal eens kijken of ik het kan kopieren of scannen
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Waalwijk1970 schreef:Hoi Nico,

In het boek the battle of the bulge then and now blz 521 staat exact beschreven welke symbolen de duitsers gebruikten voor eenheden en afzonderlijke kanonnen. Het is een dik boek en ik zal eens kijken of ik het kan kopieren of scannen
Als je een scan ofzo kan maken dan zou ik dat erg fijn vinden. Dan kan ik nog meer op mijn kaart verklaren. Dit zou ik zeer op prijs stellen. :)
Kleine Feldmaus
Lid

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ik heb een boekje over Deest in 1939-1945

Er staat oa in dat er bij Druten Nederlands luchtdoelgeschut stond, en deze is meteen al effectief op 10 mei om half 5, een Duits vliegtuig stort brandend neer. Ook bij het Maas en Waalkanaal bij Heumen en Hatert wordt hevig gevochten.

10 mei komen honderden Duitse vliegtuigen over Deest, naar Westelijke richting en blazen de bruggen over de Waal, Maas en het maaswaalkanaal op.

's Middags om 16:00 krijgen de troepen langs het Maas en Waalkanaal bevel om zich terug te trekken op de Maas Waal linie, om 24:00 worden de versperringen rondom Druten gesloten.
11 mei 3 uur snachts krijgen het 24e en 29e R.I. bevel zich via de pontonbrug bij Tiel terug te trekken achter de Betuwe stelling, het krijgsplan van Winkelman trad in werking.
12 en 13 mei voerde het 2-1-24ste R.I een tegenaanval uit op de Grebbeberg bij Rhenen.

Op 13 mei 14:00 probeerden de Duitsers via de Waal opnieuw door de Betuwestelling heen te breken met 6 marineschepen (strumboten, kanonneerboot en 3 troepenschepen) waarbij ook de scheepswerf in Deest beschoten werd. Toen de schepen ter hoogte van Druten kwamen werden ze ontvangen door granaten van een rivierbatterij, die op de dijk bij Ochten stond opgesteld. Enkele schepen werden buiten gevecht gesteld en de rest zocht onder een rookgordijn hun toevlucht in de haven bij Druten en de steenfabrieken van Turkswaard.

15 mei kwam er een einde aan de ongelijke strijd en trokken Rijnaken met veel Nederlandse krijgsgevangenen richting Duitsland.

Er staat nog meer van dit soort info in, heb je daar wat aan?
(parachustisten, zweefvliegtuigen, duikers, piraten op de waal, nederlandse ss en volksgrenadiers, etc)
Dan ga ik verder.
Laatst gewijzigd door Kleine Feldmaus op 08 jul 2006, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Kleine Feldmaus
Lid

*deleted*
Laatst gewijzigd door Kleine Feldmaus op 08 jul 2006, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Kleine Feldmaus
Lid

Op 14 juni zou het 49ste Eskadron Lancasters bombardementsvluchten uitvoeren boven het Duiste Ruhrgebied, onder leiding van Flying Official AE Whittaker.
Volgeladen ED 434 B III Lancasters... maar op Flieger Horst Venlo krijgt Hauptmann Frank de melding dat verschillende eenheden geallieerde bommenwerpers de Nederlandse grens passeren.
De Junker 88 C nachtjagers gaan de lucht in, Hauptmann Frank zelf cirkelt boven Tiel en krijgt de formatie Lancasters in het oog.
Om 01:13 is het lot van de Lancaster bezegeld en stort brandend neer aan de oever van de Waal...die nacht volgen er zo nog 17.
Het hele dorp Deest ligt vol met brandbommen, wrakstukken en verongelukte bemanningsleden.
2 hebben het overleeft door middel van hun parachute en waren geland in een boomgaard, op de scheepswerf en een voor mijn omas huis.
De Duitsers hebben ze nog diezelfde nacht tijdens patrouilles gevangen genomen en daarna zijn ze overgebracht naar een krijgsgevangenkamp in Duitsland.

Omgekomen Lancaster vliegers:
Flying Officer AE Whittaker (Navigator)
Flying Sergeant WL Chatfield (air gunner)
Flying Sergeant JR Coulsey (wirles operator)
Flying Sergeant V Horsly (bomb aimer)
Flying Sergeant PA Toms (air gunner)
(Ze zijn overgebracht naar Uden en daar door de Duitser op een speciaal aangelegde begraafplaats begraven)

De overlevende parachutisten:
Flying Sergeant R Frost
Flying Sergeant NC Hitchcock
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bedankt voor de info Kleine Feldmaus! Zeer interessant.

Alleen deze info is van mei 1940 en mijn kaart dateerd van laat april 1945. Dus voor d ekaart is dit geen aanvullende info. Maar wle interessant om te lezen.
Kleine Feldmaus
Lid

Over de bevrijding van de dorpen:(rond 18 sept)

Hierbij waren betrokken
vanuit de richting Bergharen het 504e regiment van de 82e Amerikaanse luchtlandingsdivisie.
De Guards Armoured Division en de 82e AA Luchtlandingsdivisie met panserwagens en carriers.

Hierna volgde nog beschietingen vanuit Deest op Ochten en Opheusden door oa:(7-12 okt)
De Prinses Irene Brigade
43e Wessex Division
79e Field Regiment Royal Artilerie van de 52e Lowland Division

21 sept tot 12 nov, toen maas en waal onder de militaire verantwoording viel van het 30ste Britse legerkorps, kwamen hier vooral eenheden van de 43e Wessex Division (43e recce regiment) en van de 8e Armoured Brigade.

Verdere gestationeerde eenheden in Deest/Druten voor kortere tijd:
En een afdeling van de Goldstream Guards.
2nd Essex Regiment
4th Lincolnshire Regiment
Royal Scotch Fussiliers
Loyal Suffolk Hussars
5e Canadian Armoured Brigade
Hiervan zijn verschillenden omgekomen tijdens een V1 bombardement op de dorpen.

Het 23ste veld compagnie van de canadese genie voerde snachts opdrachten uit met kano's over de waal bij Dreumel en Wamel.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bedankt voor de informatie! Zeker die laatste post staat nuttige informatie in!

Is dat boekje trouwens nog in de boekhandel te verkrijgen?
Kleine Feldmaus
Lid

Nee helaas, ben er al eens naar opzoek geweest maar is niet meer te bestellen :-s
Die ik in huis heb is eigenlijk van mijn oma.
Plaats reactie