Foto mauser + bajo

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
timwijgerde
Lid

Foto mauser + bajo

Bericht door timwijgerde »

- Do not think only upon their passing, but remember the glory of their spirit -
(Colleville-sur-mer memorial sign)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Nice, en hou je hem nou of verkoop je hem? :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
timwijgerde
Lid

Ik ben er nog niet over uit. Ik kan het geld wel weer goed gebruiken, maar zonder goed bod doe ik hem niet weg.

tim
- Do not think only upon their passing, but remember the glory of their spirit -
DirtharrY
Lid

Bericht door DirtharrY »

Zitten er nog beweegbare delen op?
Zo te zien aan de rechte grendel en logo geen duitser...
dutchknive
Lid

Bericht door dutchknive »

Er staan geen waffenamtstemples op. en gezien de bajonet, denk ik dat dit een Yoego is, en geen duitse K98k.
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

dutchknive, helemaal mee eens, deze werden ook wel gebrukkt door het Turkse leger, net zoals de mg42, die zij m52 noemde. ik weet dit van m'n goede vriend in het pita kot :P
dutchknive
Lid

Bericht door dutchknive »

Vandaar dat het relatief barst van de MG42 onderdelen.
Giel
Lid

Bericht door Giel »

Sander en Dutchknife, ik ben het met jullie helemaal eens :)
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

in Beltring lag de beurs van met die mg's zovan in de verte zie je een mg 42 met een prijsticket van 350£ dan denk je zo van wooooow :shock: :cheer: dan kom je toe en je ziet die stempel er op staan en dan pfffff :nocheer: zover lopen voor niets :P
timwijgerde
Lid

Mensen,

in principe hebben jullie gelijk. de mauser is van duitse makelij, en is ook door de Wehrmacht gebruikt tijdens de oprukking van oost-europa richting Griekenland. Het geweer is later door de partizanen buitgemaakt, de duitse adelaars zijn er inderdaad afgehaad, maar als het geweer uit elkaar wordt gehaald, zijn nog steeds duitse stempels/serienummers te zien.

Het is dus gewoon een Duitse, klaar. Maar voor sommigen geldt dit niet omdat het geweer later licht is gemodificeerd door de yoegoslaven. Ik kan begrijpen dat de waarde van het geweer hierdoor in de ogen van enkelen daalt. Maar voor mij persoonlijk niet zo.

tim
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 29 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

timwijgerde schreef:Het is dus gewoon een Duitse, klaar. Maar voor sommigen geldt dit niet omdat het geweer later licht is gemodificeerd door de yoegoslaven. Ik kan begrijpen dat de waarde van het geweer hierdoor in de ogen van enkelen daalt. Maar voor mij persoonlijk niet zo.

tim
Dat is natuurlijk goed en je moet er zelf natuurlijk blij mee zijn, maar je zal wel weten dat die stempels het grootste deel van de waarde bepalen, en niet "slechts voor enkelen", maar voor vrijwel elke verzamelaar. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik denk dat je zo 50% van de prijs van een in gelijke conditie verkerende K98 met stempels af moet halen om bij de geldelijke waarde van jouw exemplaar aan te komen. Toch iets om rekening mee te houden als je besluit te verkopen. :wink:

Grtn

David
killingspree
Lid

mauser

Bericht door killingspree »

hoi

Deze mausers Zijn helaas nooit gebruikt in het duitse leger,
het kan zijn dat deze mausers gemaakt zijn bij oberndorf berlin maar deze mausers zijn geleverd aan turkije !
niet gebruikt door het duitse leger en of de luftwaffe
welke wel gebruikt zijn door het duitse leger zijn de contract k98's
deze werden gemaakt onder de noemer export naar portugal. deze zijn echter in grote getalen achter gebleven in magazijnen van Oberndorf berlin en later na de uitbreek van de oorlog zelf als nog ingezet in het leger.
ik heb er zelf 1 die ook te koop is en daar kan ik exact de achtergrond van vertellen want deze is achter gebleven op 17 november 1944 tijdens de bevrijding !

mvg Niels
http://images.speurders.nl/images/33/3318/3318857_1.jpg
http://images.speurders.nl/images/33/3318/3318857_2.jpg
http://images.speurders.nl/images/33/3318/3318857_3.jpg
Plaats reactie