Dit soort mauser bajonetten kom je ook wel eens tegen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Dit soort mauser bajonetten kom je ook wel eens tegen

Bericht door Jelle H. »

http://img121.exs.cx/img121/4834/Karbajonet.png

Zoals je ziet verschilt deze enorm met de bakelieten versies. Die mauser bajo op de afbeelding is die eigenlijk wel Duits en Wo2?

Bedankt.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Voor zover ik weet zijn er 2 versies, bakeliet en met houten handgrepen. Of het duits is ligt aan de stempels / nummering. Miss kun je ook naar de lengte kijken?
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

De stempeling bepaald wat het is, de lengte van het lemmet moet 25 cm zijn.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Dit model is zeker duits en als er geen stempel op staat dan is het nog duits want er was een periode dat bajonetten niet gestempelt werden dat waren de zogenaamde "sneak"bajonetten en sommigen waren bedoeld voor export.

De spanjaarden maakten dit model ook (na) en heet dan model 43 maar die herken je zo aan het dunnere blad en de schede waarin slechts 1 veer zit.

En dan heb je nog Israël die het model in 1949 ook (slecht) kopiëerde en die zijn zeer duidelijk te herkennen aan de davidster en het matige materiaal waarven ze werden gemaakt...namelijk spoorrails...


Ik weet niet alles maar wel wat :)

Groetjes uit Drenthe
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Niet gestempelde bajonetten waren er inderdaad tijdens de duitse tijd, die werden particulier gekocht. ik denk dat tot 1936/37 alle handvaten van hout waren.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

dutchknive schreef:Niet gestempelde bajonetten waren er inderdaad tijdens de duitse tijd, die werden particulier gekocht. ik denk dat tot 1936/37 alle handvaten van hout waren.
Ja dat klopt wel ongeveer...sommigen maakten tot 38 nog houten grepen en in de late oorlogsjaren stapten sommigen weer over op hout omdat er gebrek was aan de benodigde grondstoffen voor bakeliet.....dus je kunt hebben dat een maker begin 44 met hout begon en in het midden weer terug ging naar bakeliet.....mengelmoesje
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

ik heb ook een houten, gestempeld 44 AGV :)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Devilmorfose schreef:ik heb ook een houten, gestempeld 44 AGV :)
Das mooi :) is hij nummergelijk? dan mag je me altijd een bericht je doen als je hem kwijt wilt :wink:

trouwens als je wilt zou je dan het serienummer willen doorgeven? dan kan ik jou vertellen in welke maand hij ongeveer gemaakt is
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

nee niet nummer gelijk en nee ik wil er niet vanaf ;)

# 6078 b
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Devilmorfose schreef:nee niet nummer gelijk en nee ik wil er niet vanaf ;)

# 6078 b
eind Juni :)
GeertW
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 dec 2006, 13:43
Locatie: Schin op Geul

Bericht door GeertW »

@Jacob,

enig idee over de origine van een K98 Bayonet, bakeliten greep, nr op lemmet "4031" (bovenzijde wanneer snijkant naar links) en andere zijde
41AS...

Op de handgreep staat (erg klein) en 2x achterelkaar WaA88, met erboven een T (of een erg kleine adelaar).

Nummer "4031" staat ook in bovenzijde van sluitmechanisme, en wordt zichtbaar wanneer sluitknop ingedrukt wordt...
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Om het maar ff ergens te vragen, hoeveel kost een K98 bajonet ongeveer (niet nummer gelijk)?
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Hangt ervanaf waar je hem koopt...soms 10eur soms 70eur!

Soms vind je zelfs nr gelijk voor 40eur 8)

Goed zoeken...

Sbas
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

GeertW schreef:@Jacob,

enig idee over de origine van een K98 Bayonet, bakeliten greep, nr op lemmet "4031" (bovenzijde wanneer snijkant naar links) en andere zijde
41AS...

Op de handgreep staat (erg klein) en 2x achterelkaar WaA88, met erboven een T (of een erg kleine adelaar).

Nummer "4031" staat ook in bovenzijde van sluitmechanisme, en wordt zichtbaar wanneer sluitknop ingedrukt wordt...
"4031"is het serienummer en 41AS.. zal 41ASW zijn 41 staat voor 1941(bouwjaar) en ASW staat voor Hörster..dat was 1 van de grootste fabrieken van Duitsland
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Ik heb ook nog zo één liggen met hout, alleen verroest en hout kapot! :wink:
Plaats reactie