Enkele vragen omtrent Duitse documenten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooyman schreef:
Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Misschien dat je gelijk hebt met die theorie maar dan nog vind ik het vreemd dat er achter die kleinere eenheden waar hij eerder of later bij diende de namen Bonn en Aachen staat.
Dat hij rond de 18de van april gevangen genomen is is wel zeker daar die data ook op dat document staat.
Ja dat is ook wel appart. Kun je misschien niet een scan maken van het document? Zou misschien wel makkelijk kunnen zijn. Heb nu ook totaal geen idee hoe dat document er uit zou moeten zien. :P
Hallo Nico,

Welk document?, dat waar die kleinere eenheden op staan daar die vermeld staan in zijn soldbuch, of het document waar die Engelse stempels op staan?.
Zou wel graag een scan willen zien van de Engelse stempel. Die informatie waar hij bij heeft gezeten kan je misschien zo over typen. Maar hoe staat dat Aachen-Bohn vermeld. Staat er nog een datum bij wanneer hij daar is geweest?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Zal ik volgende week eens proberen een scan te maken bij een vriend van me.
Collector of uniforms of the enemy
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Hallo Nico,

Geen scan maar wel de afkortingen van de kleinere eenheden waar deze gefreiter bij heeft gezeten.

Inf.Ers.Btl 473 Aachen ?
Gren.komp.btl 78 Bonn ?
Gr-W.Ers.U.Ausb.kp 1/253 Bonn
MG.Ers.U.Ausb.kp 416 /

Van de eenheden met een vraagteken er achter ben ik niet geheel zeker daar die in het soldbuch geschreven zijn en ik ze helaas niet goed kan lezen.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:Hallo Nico,

Geen scan maar wel de afkortingen van de kleinere eenheden waar deze gefreiter bij heeft gezeten.

Inf.Ers.Btl 473 Aachen ?
Gren.komp.btl 78 Bonn ?
MG.Ers.U.Ausb.kp 416 /

Van de eenheden met een vraagteken er achter ben ik niet geheel zeker daar die in het soldbuch geschreven zijn en ik ze helaas niet goed kan lezen.
Staat er bij wanneer hij daarbij heeft gezeten? Zijn dit allemaal eenheden geweest van de 361ste Divisie?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Hallo Nico,

Inf.Ers.Btl 473 Aachen ?
Gren.komp.btl 78 Bonn ?
MG.Ers.U.Ausb.kp 416 /

Staat er bij wanneer hij daarbij heeft gezeten? Zijn dit allemaal eenheden geweest van de 361ste Divisie?

Nee helaas, er staan geen data's bij maar ik ga er van uit dat hij daar na zijn herstel in het hospitaal bij ingedeeld werd daar zijn "originele" eenheid boven aan dit rijtje staat.
Ook weet ik niet of deze kleinere eenheden bij het 361ste behoren of mogelijk bij een andere divisie.
Had zelf ook nog het een en ander uitgezocht en kwam tot de conclusie dat het mogelijk ook wel eens de 363ste divisie kon zijn daar deze divisie zowel in Nederland als wel in west Duitsland heeft gezeten in deze periode en vernietigt is in de Ruhr pocket.
Wat de plaatsen Aachen en Bonn weer zou kunnen verklaren.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Het is dus ook mogelijk dat het niet de 361ste divisie is geweest maar de 363ste?

Maar als hij weer terug bij zijn orginele eerste eenheid is ingedeeld, moet dat dan niet weer opnieuw onderaan worden gezet? Want nu gaan ze er misschien vanuit dat hij gewoon bij die laatste zit?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Het is dus ook mogelijk dat het niet de 361ste divisie is geweest maar de 363ste?

Maar als hij weer terug bij zijn orginele eerste eenheid is ingedeeld, moet dat dan niet weer opnieuw onderaan worden gezet? Want nu gaan ze er misschien vanuit dat hij gewoon bij die laatste zit?

Nee hij werd waarschijnlijk niet weer bij zijn "originele" eenheid ingedeeld maar dus bij de volgende kleinere eenheden daar onder.
Het zou zaak zijn uit te zoeken waar deze kleinere eenheden toe behoorden om zo er achter te komen in welke divisie hij later diende.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Ow zo, niet helemaal goed gelezen. :P

Zal eens kijken of ik wat meer kan vinden over deze eenheden.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Ow zo, niet helemaal goed gelezen. :P

Zal eens kijken of ik wat meer kan vinden over deze eenheden.
Ja, zal zelf ook eens verder "speuren" , mocht je iets vinden dan hoor ik het natuurlijk graag van je Nico.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Ben er waarschijnlijk uit Nico, naar alle waarschijnlijkheid is deze gefreiter van af januari 1945 ingedeeld geweest bij de 363ste volksgrenadier divisie.
Gezien de gegevens dat hij later in of rond de steden Aachen en Bonn moet zijn geweest is het zeer waarschijnlijk dat hij bij deze divisie zat ipv bij het 361ste.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... 363VGD.htm
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:Ben er waarschijnlijk uit Nico, naar alle waarschijnlijkheid is deze gefreiter van af januari 1945 ingedeeld geweest bij de 363ste volksgrenadier divisie.
Gezien de gegevens dat hij later in of rond de steden Aachen en Bonn moet zijn geweest is het zeer waarschijnlijk dat hij bij deze divisie zat ipv bij het 361ste.

Jah dat zou heel goed kunnen! :) Zal eens kijken of deze divisie ook in de Betuwe heeft gezeten.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Ben er waarschijnlijk uit Nico, naar alle waarschijnlijkheid is deze gefreiter van af januari 1945 ingedeeld geweest bij de 363ste volksgrenadier divisie.

Jah dat zou heel goed kunnen! :) Zal eens kijken of deze divisie ook in de Betuwe heeft gezeten.
Ja, het is natuurlijk moeilijk met zekerheid te zeggen maar hoogst waarschijnlijk lijkt het me wel gezien de plaatsen waar deze gefreiter begin 1945 gezeten heeft, Aachen en Bonn.
Bonn licht namelijk aan de Rijn en vlak bij Remagen waar de Amerikanen, zoals bekend, een overgang(brug) over de rijn forceerden waardoor het complete 15de leger en 5de panzerarmee omsingelt raakten.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Zal eens kijken of deze divisie ook in de Betuwe heeft gezeten.
O ja, deze gefreiter zal naar alle waarschijnlijkheid helaas niet in Nederland/Betuwe hebben gezeten daar hij dan pas van af begin januari 1945 bij deze eenheid zat.
Of de divisie moet in die periode nog in Nederland hebben gezeten, maar lexikon-der-wehrmacht vermeld dat van af januari 1945 deze divisie al rond Aachen moet hebben gezeten.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

De 363e Divisie heeft wel in de Betuwe gezeten. Maar deze vertrok rond 18 november 1944 samen met de 10e SS-Pantserdivisie uit de Betuwe. Ze gingen toen naar Aken om daar de Duitse wankelende verdediging te versterken.

Dus als deze Gefreiter vanaf begin januari 1945 bij de 363e Divisie kwam dan kan hij niet in de Betuwe hebben gevochten.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:De 363e Divisie heeft wel in de Betuwe gezeten. Maar deze vertrok rond 18 november 1944 samen met de 10e SS-Pantserdivisie uit de Betuwe. Ze gingen toen naar Aken om daar de Duitse wankelende verdediging te versterken.

Dus als deze Gefreiter vanaf begin januari 1945 bij de 363e Divisie kwam dan kan hij niet in de Betuwe hebben gevochten.
Hallo Nico,

Inderdaad, dat hij waarschijnlijk niet in de Betuwe heeft gezeten daar was ik zelf ook reeds uit :wink: , helaas :( .
Voor mij is het nu wel haast zeker dat hij bij deze divisie gediend heeft daar hij daadwerkelijk bij Aken(Aachen) en Bonn gezeten heeft waar hij in april gevangen genomen is.
Plaats reactie