Enkele vragen omtrent Duitse documenten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja ik vindt het ook jammer dat hij niet in de Betuwe heeft gevochten. Dat maakt deze man voor mij nu stuk oninteressanter. Maar hoef je ook niet bang te zijn dat ik aan je ga vragen of je die papieren aan mij wilt verkopen. :wink: :P

In welke divisie heeft hij gezeten voordat hij bij de 363e kwam?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Heb dit even gequote uit een andere thread,
Mooyman schreef:Kreeg het nog net op de valreep van het oude jaar binnen, het al door mij aangekondigde documenten lotje van een wehrmacht(Heeres) gefreiter.
Namelijk zijn soldbuch, ID plaatje, verwundeten oorkonde met daarbij nog een stuk of negen documenten.
Ik was van mening dat hij diende in het 366 regiment infanterie maar dat blijkt onjuist daar hij diende bij 3./Inf.Ers.Btl.366 van het 340ste regiment infanterie.
Het interessante is dat hij daar in een M.G kompanie zat, die eenheid staat dan ook weer vermeld op zijn oorkonde.
Deze man is in augustus 1944 zwaar gewond geraakt daar blijkt dat hij van augustus 1944 tot ± januari/februari in diverse veldhospitalen heeft gelegen.
Ben zelf niet echt een documenten verzamelaar maar dit is dan toch echt een interessant lotje voor mij daar je dankzij de vele documenten een hoop over deze man, waar hij zat en wat hij deed, te weten kan komen.
Zo zit er bvb een briefje bij dat, omdat hij aan het oostfront diende, recht had op twee eieren in de week :roll: :) .
Om nog een leuk voorbeeld te noemen, zit er een briefje in het soldbuch met de mededeling dat hij bij het verlaten van de kazerne vanwege zijn verwondingen geen koppel behoeft te dragen, een teken dat hij waarschijnlijk zwaar gewond raakte aan de buik.
Jammer dat zijn wehrpas en eventueel een paar foto´s niet bij dit lotje zitten daar dan het gehele "verhaal" compleet zou zijn.

Bij de 191ste infanterie divisie, maar daar die gedeeltelijk of geheel vernietigt werd aan het oostfront werden later delen overgeplaatst naar het 131ste en 361ste.
Maar daar deze man nooit bij het 131ste en 361ste gezeten kan hebben gezien zijn aantekeningen in het soldbuch kunnen we er waarschijnlijk van uit gaan dat hij bij het 363ste is ingedeeld ipv het 361ste.
Collector of uniforms of the enemy
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Maar wat ik me dan afvraag is waarom deze man dan naar de 363ste is gegaan en niet naar de 131ste of 361ste waar de rest van zijn oude divisie naar toe is gegaan?

Zou best mogelijk te maken kunnen hebben met het feit dat hij gewond was. Maar dan nog kan hij bij de 131ste of 361ste worden ingedeeld.

Zou misschien de heel eenheid waar hij bij zat van de 191ste naar de 363ste gegaan zijn?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Maar wat ik me dan afvraag is waarom deze man dan naar de 363ste is gegaan en niet naar de 131ste of 361ste waar de rest van zijn oude divisie naar toe is gegaan?

Zou best mogelijk te maken kunnen hebben met het feit dat hij gewond was. Maar dan nog kan hij bij de 131ste of 361ste worden ingedeeld.

Zou misschien de heel eenheid waar hij bij zat van de 191ste naar de 363ste gegaan zijn?

Naar alle waarschijnlijkheid niet Nico, daar de plaatsen(Aachen/Bonn) waar deze gefreiter begin 1945 zat niet overeen komen met waar de 131ste en de 363ste gelegerd zijn geweest.
Daar hebben we als het goed is in een eerder stadium al over gediscussieerd :wink: .
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:
Nico Roelofs schreef:Maar wat ik me dan afvraag is waarom deze man dan naar de 363ste is gegaan en niet naar de 131ste of 361ste waar de rest van zijn oude divisie naar toe is gegaan?

Naar alle waarschijnlijkheid niet Nico, daar de plaatsen(Aachen/Bonn) waar deze gefreiter begin 1945 zat niet overeen komen met waar de 131ste en de 363ste gelegerd zijn geweest.
Daar hebben we als het goed is in een eerder stadium al over gediscussieerd :wink: .
Nee oke dat snap ik, dat hij niet naar de 131ste en 361ste is geweest. Maar wat ik mij afvraag waarom hij naar de 363ste is gegaan terwijl de rest van zijn oude divisie naar de 131ste en 361ste is gegaan? Er zal vast wel een reden voor zijn waarom hij nou naar de 363ste is gegaan. :) Zou dat kunnen zijn omdat hij gewond was en toen hij weer genezen was er geen plek voor hem was in die 2 divisies dat hij daarom naar de 363 is gegaan? Of dat het onderdeel waarin hij zat in zijn geheel naar de 363ste is gegaan?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Infanterie division 131 heeft voornamelijk in het Oosten gezeten en dat van Infanterie division 361 is jou natuurlijk grotendeels bekend waar die onder andere gezeten hebben :wink: .
Zeker is dat beide divisies nooit in de buurt van Aachen(Aken) en Bonn/Ruhr gebied hebben gezeten.

Eenheden werden natuurlijk in die tijd, begin 1945, aangevuld waar de nood het hoogst was.
Gezien de nasleep van het Ardennen offensief en de strijd rond Aachen(Aken)/Ruhr gebied waren in die periode daar de mensen hard nodig.
Laatst gewijzigd door Mooyman op 24 feb 2005, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Oke, ja met dat antwoord kan ik wel vrede hebben. In de late oorlogs maanden werd er dan ook wel heel veel met eenheden geschoven om de divisies een beetje aan te vullen waar de nood het hoogst was. Veel Duitse divisies die in de Betuwe hebben gevochten zijn ook veel naar Duitsland gegaan om daar noodlijdende divisies te ondersteuenen.

Het valt me op dat in dit topic en dan vanaf pagina 2 alleen wij 2 hier berichten plaatsen. :P
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Oke, ja met dat antwoord kan ik wel vrede hebben. In de late oorlogs maanden werd er dan ook wel heel veel met eenheden geschoven om de divisies een beetje aan te vullen waar de nood het hoogst was. Veel Duitse divisies die in de Betuwe hebben gevochten zijn ook veel naar Duitsland gegaan om daar noodlijdende divisies te ondersteuenen.

Het valt me op dat in dit topic en dan vanaf pagina 2 alleen wij 2 hier berichten plaatsen. :P
Inderdaad Nico, en gezien de plaatsen waar hij volgens zijn soldbuch gezeten heeft moet het waarschijnlijk wel het 363ste zijn.
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar gezien de gegevens die ik via research verzameld heb is het toch zeer waarschijnlijk.

Mooi toch zo’n prive thread :wink: :lol: , en men vind het schijnbaar interessant gezien de vele hits :wink: .
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Mooyman schreef:
gilles schreef:Kriegsurlaubsschein = 'vakantiecertificaat'

Dus mss had deze soldaat zijn ontslage gekregen maar werd hij kort daarna gevangengenomen door de engelsen .
Gevangen genomen tijdens zijn verlof?, het zou kunnen, misschien dat iemand anders hier nog iets meer over kan vertellen?.
Kriegsurlaubschein is een verlofpas uitgereikt in oorlogstijd volgens mij. Tijdens de militaire dienst is het gewoon "Urlaubschein".
Als ik me niet vergis en als mijn Deutsch me niet in de steek laat...

grt
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Kriegsurlabsschein is inderdaad oorlogs vakantie papier/certificaat. :)
Een Urlaubsschein is gewoon een vakantie papier/certificaat. :)
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Bedankt jongens, dus gewoon een verlof document, maar kan iemand mij dan misschien meer vertellen over die Engelse/Amerikaanse stempels daar op?.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Niemand die iets kan vertellen over deze Geallieerde stempels?.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Helemaal niemand die iets over deze stempels kan vertellen?.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:Helemaal niemand die iets over deze stempels kan vertellen?.
Ik zal me er weer eens op gaan storten. Eens kijken of ik nu wel wat verder kom.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Helemaal niemand die iets over deze stempels kan vertellen?.
Ik zal me er weer eens op gaan storten. Eens kijken of ik nu wel wat verder kom.
Dat werd ook tijd Nico :lol: , laat maar eens wat van je horen als je wat meer informatie hebt gevonden.
Plaats reactie