nummers k98 bajo

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
corvettezr1
Lid

nummers k98 bajo

Bericht door corvettezr1 »

hallo
Ik ben op zoek naar k98 bajonetten
Kan iemand mij hier vertellen waar ik op moet letten [Staat vaak bij advertentie's nummer gelijk]
Waar staan die nummers precies???????????????????????en zijn er andere dingen waar je op moet letten?? :oops: :?:
Nick
Lid

Bericht door Nick »

nummer staat op de schede en op het lemet van de bajonet.
jacob
Lid

Re: nummers k98 bajo

Bericht door jacob »

corvettezr1 schreef:hallo
Ik ben op zoek naar k98 bajonetten
Kan iemand mij hier vertellen waar ik op moet letten [Staat vaak bij advertentie's nummer gelijk]
Waar staan die nummers precies???????????????????????en zijn er andere dingen waar je op moet letten?? :oops: :?:
De K98k bayonet werd serie gestempeld dus wanneer de bayonet de fabriek verliet had zowel de bayonet als de schede hetzelfde serienummer , de benummering liep van 1 tot 9999 en dan werd het 1a t/m 9999a enzo verder.
Verder verliet de bayonet ongeslepen de fabriek en het was verboden om als soldaat het te slijpen..het was en bleef staatseigendom, zoals met alles werden de regels weleens overtreden.

De K98k bayonet benaming was officieel SG84/98 (SG= SeitenGewehr) en de eerste versies zijn van 1905 t/m 1915 (gemoderniseerde 71/84 ers)
De 2e versie loopt vanaf 1915 t/m 1918 (geheel nieuw onwikkeld model)
De 3e versie is die tijdens het nazi regime is geproduceert vanaf 1934 tot einde oorlog 1945.

Tussen en tijdens de overgang van het ene model naar het andere model zijn er weliswaar nog andere modellen geweest maar die zijn niet of nauwelijks bekend en je komt ze maar sporadisch tegen.

Ik kan wel meer vertellen maar ik ga nu eten :wink:
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Werd die dan nooit geslepen?
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Narcolepticus schreef:Werd die dan nooit geslepen?
Tuurlijk gebeurde dat wel eens maar officieel mocht het niet, tijdens de 1e wereldoorlog werden ze door het veldarsenaal wel geslepen.

De meesten geslepen K98k bayonetten die je tegenkomt zijn vaak naoorlogs door de veteranen zelf geslepen, vooral de Amerkanen deden dat dan hadden ze een mooi jachtmes.

Je ziet weleens advertenties of op beurzen dat de verkoper zegt "orgineel fabrieks geslepen meneer" ...flauwekul
corvettezr1
Lid

Bericht door corvettezr1 »

SUPER jacob
Dat wou ik weten!!!!!!!!!!!!!!
Heb je ook nog een antwoord wat betreft richtprijzen
Hiervoor alvast bedankt
jacob
Lid

Bericht door jacob »

corvettezr1 schreef:SUPER jacob
Dat wou ik weten!!!!!!!!!!!!!!
Heb je ook nog een antwoord wat betreft richtprijzen
Hiervoor alvast bedankt
voor prijzen raad ik je aan om af en toe eBay in de gaten houden en verschillende militariadealers te bezoeken en naar beurzen gaan eventueel.

staat is heel belangrijk maar voor een nummergelijke in gewoon gebruikte staat mag je wel op 80 euro rekenen..komt daar een koppelschoen bij dan zit je al gauw tegen de 100 euro aan maar nogmaals...het is wat de gek ervoor wil geven.
crashsiteslimburg
Lid

Bericht door crashsiteslimburg »

Ga hier eens kijken!

http://k98.free.fr/

Groetjes. CRASHSITESLIMBURG
Plaats reactie