Herkomst Duitse schaal???

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Herkomst Duitse schaal???

Bericht door Nico Roelofs »

Een maat van me heeft thuis een Duitse schaal staan. Aangezien hij niet weet wat het voor schaal is en ik hem daar ook niet meer over kan vertellen, plaats ik hem even hier. In de hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.

Kan iemand meer vertellen over de herkomst van de schaal? Met name fabriek enzo. Voor wie waren deze schalen? Wat is de waarde van zo'n schaal?

Alle info over deze schaal is welkom!

De foto's zijn geen top kwaliteit. Ze zijn met een webcam gemaakt want anders kon het niet.

http://img30.exs.cx/my.php?loc=img30&im ... aal9fi.png

http://img30.exs.cx/my.php?loc=img30&im ... al26pq.png

http://img30.exs.cx/my.php?loc=img30&im ... al35ku.png
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Hallo Nico,

Dit is een Kriegsmarine soepterrine, een interessant ding van de KPM bavaria porselein fabriek, heb je hem zelf in je bezit?.
Laatst gewijzigd door Mooyman op 01 mar 2005, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Collector of uniforms of the enemy
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:Hallo Nico,

Dit is een Kriegsmarine soepterrine, een interessant ding, heb je hem zelf in je bezit?.
Nee hij is van een vriend van mij. Maar kun je iets zeggen over de fabriek waar hij gemaakt is? :P
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:Hallo Nico,

Dit is een Kriegsmarine soepterrine, een interessant ding, heb je hem zelf in je bezit?.
Nee hij is van een vriend van mij. Maar kun je iets zeggen over de fabriek waar hij gemaakt is? :P
Had mijn vorige reactie net bewerkt, je was me net voor met jou reactie :) .

KPM bavaria porselein fabriek.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Haha bedankt! :)

Die kroon heeft dat ook nog een betekennis?

Werden deze ook door manschappen gebruikt? Of alleen door oficieren?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Haha bedankt! :)

Of die kroon nog enige betekenis heeft weet ik niet, en ik geloof, maar weet ik niet zeker, dat de kleur van de bies aan geeft of het gebruikt werd door manschappen of officieren.
Heb dit alleen van horen zeggen, dus als ik lieg dan lieg ik in commissie :wink: :) .
Misschien dat een ander lid op het forum ons hier meer over kan vertellen daar ik daar zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar ben.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Oke bedankt! Hopelijk kan iemand anders er meer over vertellen dan!

Wat is de waarde van zo'n schaal?
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Oke bedankt! Hopelijk kan iemand anders er meer over vertellen dan!

Waarde is moeilijk te bepalen, zelf weet ik het wel te waarderen maar de animo voor porselein is niet erg groot.
Ter vergelijking, heb pas twee mooie en complete Wehrmacht Heer koffie en thee potten verkocht voor 80 euro samen.
Mocht die vriend van je hem willen verkopen dan mag je mij altijd even een persoonlijk berichtje sturen.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:
Nico Roelofs schreef:Oke bedankt! Hopelijk kan iemand anders er meer over vertellen dan!

Waarde is moeilijk te bepalen, zelf weet ik het wel te waarderen maar de animo voor porselein is niet erg groot.
Ter vergelijking, heb pas twee mooie en complete Wehrmacht Heer koffie en thee potten verkocht voor 80 euro samen.
Mocht die vriend van je hem willen verkopen dan mag je mij altijd even een persoonlijk berichtje sturen.
Bedankt! Ik ben alleen bang voor je dat hij hem niet verkoopt. Maar zal het wel voor je in de gaten houden mocht hij hem ooit weg doen. :P
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef:

Bedankt! Ik ben alleen bang voor je dat hij hem niet verkoopt. Maar zal het wel voor je in de gaten houden mocht hij hem ooit weg doen. :P
Mocht hij hem ooit eens weg doen dan mag hij mij gerust mailen, mogelijk dat we het dan eens kunnen worden over een prijs.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Mooyman schreef:
Nico Roelofs schreef:
Mooyman schreef: Waarde is moeilijk te bepalen, zelf weet ik het wel te waarderen maar de animo voor porselein is niet erg groot.
Mocht hij hem ooit eens weg doen dan mag hij mij gerust mailen, mogelijk dat we het dan eens kunnen worden over een prijs.
Pb je email maar naar mij dan zal ik je jou mail adres doorgeven. Maar ik kan ook zijn mail geven dan kun je hem zelf benaderen? Hoef je niet te wachten totdat hij iets onder neemt.

(ps reageer ook even in je pb over de meet :P )
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Nico Roelofs schreef:Haha bedankt! :)

Die kroon slaat terug op de naam: "Königliche Porzelan Manufactur" uit Berlijn als ik me niet vergis.
Is al een oude fabriek, nog uit de "koninklijke" tijd dus. Misschien wel hofleverancier geweest gezien hun hoogstaande kwaliteit, net zoals het Britse "Royal" Doulton porselein - vandaar de titel koninklijk.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bedankt voor de info Marc!

Zo'n tafel kenner ben ik nou ook niet. :P Maar wat werd hier eigenlijk in geserveerd?
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Ik ben ook niet zo'n tafelkenner hoor, meer wat er zo geserveerd wordt wat me interesseert :lol:
Het is een soepterrine. Voor de soep dus :P.
Heb er zo een aantal Belgische. Soupterrines heb ik nog niet dikwijls gezien, borden en koppen wel. Voordeel met de Belgische is dat er op staat "Mess des Officiers" of "Mess des Sous-Officiers" of héél soms de NL vertaling. Alles in het Fransch vroeger in het Belze Leger hé (en nu terug soms).
Maar Belgisch "legerporselein" is hier off-topic eigenlijk.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Plaats reactie