PAK

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Lexy
Lid

PAK

Bericht door Lexy »

Ik zoek een kleurfoto van het uniform dat soldaten droegen die een 'PAk' bedienden. (anti tank kanon).

Afbeelding

bedankt
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Welke PAK bedoel je precies dan? Die op de foto? PAK is trouwens Panzer Abwehr Kanone.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Peter M
Lid

Re: PAK

Bericht door Peter M »

Lexy schreef:Ik zoek een kleurfoto van het uniform dat soldaten droegen die een 'PAk' bedienden. (anti tank kanon).
Dat is iets te ruim genomen. Deze stukken konden bediend worden door zowel soldaten van de Wehrmacht als van de Waffen-SS, in de winter of in de zomer. Allemaal factoren die meespeelen in het soort uniform dat er gedragen werd. Het type van PAK maakt daarbij weinig uit.
Lexy
Lid

Bericht door Lexy »

RelicHunter44 schreef:Welke PAK bedoel je precies dan? Die op de foto? PAK is trouwens Panzer Abwehr Kanone.
ja inderdaad, deze op de foto (PAK 40).

AntwerpX; wehrmacht, zomer.

thanks
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

ik heb geen foto's maar ze droegen:
een helm
zomer feldbluse met rode randen rond de schouderstukken en 2rode strepen op bijde kraagspiegels (rood = artillerie)
broek
laarzen
riem
k98 patroontassen
broodzak
veldfles
gamel
k98 bajo
soms een shop
gasmasker
zeltbahn
en een k98

:wink:
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Zoals je ziet op deze pagina van een fotoalbum: gewoon Heer.

Ik betwijfel eigenlijk ook dat ze allemaal rode kraagspiegels zouden hebben ?

Afbeelding
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Wow, geweldig mooie foto's van die soldaten met die PAK 35/36 3,7 cm. Tim!!! .... Sorry was ff offtopic.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Dank 8)

Ik zal vanavond nog een paar betere scans maken van PAK mannen met hun kanon, dan kan Lexy meteen ook hun uitrusting bekijken.
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Je zal eerst moeten bepalen wat je wilt laten zien.

Wil je Waffen SS, Heer, Luftwaffe grondtroepen, Kriegsmarine, Polizei, Volkssturm.......noem maar op.
Iedereen heeft die Pak's wel gebruikt.

Vandaar uit moet je dan zien uit te maken welk uniform werd gedragen.
Wil je winter laten zien of juist in de zomer,...wil je camouflage, of juist op training thuis.......er zijn zoveel variabelen.

Daarnaast zijn kleurenfoto's redelijk schaars.....laat staan kleurenfoto's van in het veld.

Sander vw:
waarom een zomerfeldbluse?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
marc
Lid
Contacteer:

En daarbij...

Bericht door marc »

...een artilleriestuk is niet per sé van de artillerie, er zijn ook veldkanonnen bij de infanterie. Dus rood als grondkleur gaat hier niet op.
Elk leger heeft ooit wel eens getrokken kanonnen in zijn infanterie gehad und die Deutsche zijn zeker geen uitzondering.

FLAK, tot daar aan toe, dat is duidelijk artillerie, maar PAK volgens mij niet altijd hoor.
Of begin ik nou te dazen... :lol:
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Natuurlijk niet je bent juist Marc,
bekijk het ook eens praktisch; PAK zijn kleine kanonnetjes die eigenlijk niet veel meer man vragen dan een MG42. Die kleine kanonntjes waren bedoeld om tanks tegen te houden in de close-combat gevechten; logisch dus dat ze bij de gewone veldeenheden uitgedeeld werden en niet alleen bij de artillerie (die eigenlijk weinig rechtstreeks in contact kwam met de vijand).
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Ja en nee Tim
hoeveel man heeft een MG42 nodig. Drie?

Het PAK 43 kanon had er minstens vijf nodig.

Een PZB 41 daarentegen kon al gebruikt worden door 2 of 3 mannen.
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

Ernst-H schreef:Je zal eerst moeten bepalen wat je wilt laten zien.

Wil je Waffen SS, Heer, Luftwaffe grondtroepen, Kriegsmarine, Polizei, Volkssturm.......noem maar op.
Iedereen heeft die Pak's wel gebruikt.

Vandaar uit moet je dan zien uit te maken welk uniform werd gedragen.
Wil je winter laten zien of juist in de zomer,...wil je camouflage, of juist op training thuis.......er zijn zoveel variabelen.

Daarnaast zijn kleurenfoto's redelijk schaars.....laat staan kleurenfoto's van in het veld.

Sander vw:
waarom een zomerfeldbluse?
Oei, ik dacht dat ik gelezen had "ind e zomer" :oops:

Tim, nee ze hoeven niet altijd rode kraagspiegels, maar volgens de standaart normen wel, je ziet vaker een zonder dat rood :wink:
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

MG 42 hebben 2 mensen nodig, één voor het ''linken'' van de munitiebelt en de overhitte lopen vervangen, en de ander was de schutter.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

RelicHunter44 schreef:MG 42 hebben 2 mensen nodig, één voor het ''linken'' van de munitiebelt en de overhitte lopen vervangen, en de ander was de schutter.
Ik dacht toch ook dat een MG42 drie man nodig had hoor. Alleen al om ze te verplaatsen: één iemand de driepikkel over zijn schouders, één iemand het gewehr zelf en één iemand de bakken munitie.

En vijf is toch niet zoveel meer dan drie Narcolepticus :wink:
Plaats reactie