Je nieuwste aankoop - Deel 2

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Zeer mooi giel!!!
Wel jammer van de andere medailles, zou er niet tussen mistaan denk ik...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Simon schreef:Zeer mooi giel!!!
Wel jammer van de andere medailles, zou er niet tussen mistaan denk ik...
Hallo Simon,

Ik heb gevonden dat je met medailles blijven sparen niet echt ver komt. Soms moet je dingen loslaten om een nieuwe te kunnen verkrijgen.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Mmm dat zou inderdaad zeer goed kunnen ik heb er zelf maar een paar...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

@Giel

Ik heb zelf ook 2 Duitse medaille
1 meteen lintje eraan ik zal er eens een foto van posten(1 voor kriegsverdienst 1939 en 1 andere met zwaardjes die heeft ook het lint)
ik heb hem laten bekijken door mensen en ze zeggen dat hij goed is.

maar ik heb even een vraag aangezien jij er veel vanaf weet.
Als jij medailles hebt zit er bijna nooit een lintje aan.
werden medailles met lint nooit in het veld? Dan zie je meestal dat ze zonder lint op het uniform zitten. Wanneer werden ze dan wel met lint gedragen??? En waarom heb jij er bijna nooit linten bij zitten
(of heb ik dat verkeerd gezien) Vind je dat niet mooi ofzo?
Dat vroeg ik mij even af :)

wittmann
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Om even op je laatste vraag terug te komen. er bestaan medailles met zowel lint als zondr lint. Diegenen die Giel heeft zonder lint zijn meestal met een pin langs de achterkant en werden weliswaar nooit met een lintje uitgereikt. De rest laat ik aan Giel over, dan heeft hij ook nog wat te doen :P
Jr.
wittmann schreef:@Giel

Ik heb zelf ook 2 Duitse medaille
1 meteen lintje eraan ik zal er eens een foto van posten(1 voor kriegsverdienst 1939 en 1 andere met zwaardjes die heeft ook het lint)
ik heb hem laten bekijken door mensen en ze zeggen dat hij goed is.

maar ik heb even een vraag aangezien jij er veel vanaf weet.
Als jij medailles hebt zit er bijna nooit een lintje aan.
werden medailles met lint nooit in het veld? Dan zie je meestal dat ze zonder lint op het uniform zitten. Wanneer werden ze dan wel met lint gedragen??? En waarom heb jij er bijna nooit linten bij zitten
(of heb ik dat verkeerd gezien) Vind je dat niet mooi ofzo?
Dat vroeg ik mij even af :)

wittmann
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ok alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Linten zitten altijd aan per definitie de medaillen (de ronde dingen met een ring). Nu, medailles werden niet aan het uniform bevestigd tijdens hun gewone dienst, wel op parades, maar voor de rest, bleef de medaille netjes thuis liggen. Wat men wel deed, is van de kleur van de medaille een ribbon maken (reverse button, of hoe noem je dat..), en deze hield men (meestal) wel aan op het gewone uniform. Dan heb je andere onderscheidingen in niet medaillevorm, de abzeichen, die werden met een pin gemaakt, en zijn herkenbaar met de eikenblaadjes rond om rond, en hebben een adelaar van boven (zoals de u-boot abzeichen van mij), die hadden nooit of ten nimmer een lintje en werden altijd op het uniform gedragen. Dan zijn er nog andere speciale gevallen, zoals het ijzeren kruis en kriegsverdienste kruis. Bij het ek 2 de klasse werd het lintje rond een knoopsgat gestoken, en bij de kvk's zoals die van jou ook. Dan heb je de eerste klasse vorm van kvk en ek, en die werden op de borstzak gespeld, die werden ook meestal alrijd gedragen.
Je kan zo blijven doorgaan, want over elke onderscheiding valt wel iets te vertellen. Ik raad je aan een goed hier rond te neuzen:
http://www.wehrmacht-awards.com

wittmann schreef:@Giel

Ik heb zelf ook 2 Duitse medaille
1 meteen lintje eraan ik zal er eens een foto van posten(1 voor kriegsverdienst 1939 en 1 andere met zwaardjes die heeft ook het lint)
ik heb hem laten bekijken door mensen en ze zeggen dat hij goed is.

maar ik heb even een vraag aangezien jij er veel vanaf weet.
Als jij medailles hebt zit er bijna nooit een lintje aan.
werden medailles met lint nooit in het veld? Dan zie je meestal dat ze zonder lint op het uniform zitten. Wanneer werden ze dan wel met lint gedragen??? En waarom heb jij er bijna nooit linten bij zitten
(of heb ik dat verkeerd gezien) Vind je dat niet mooi ofzo?
Dat vroeg ik mij even af :)

wittmann
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Giel schreef:Linten zitten altijd aan per definitie de medaillen (de ronde dingen met een ring). Nu, medailles werden niet aan het uniform bevestigd tijdens hun gewone dienst, wel op parades, maar voor de rest, bleef de medaille netjes thuis liggen. Wat men wel deed, is van de kleur van de medaille een ribbon maken (reverse button, of hoe noem je dat..), en deze hield men (meestal) wel aan op het gewone uniform. Dan heb je andere onderscheidingen in niet medaillevorm, de abzeichen, die werden met een pin gemaakt, en zijn herkenbaar met de eikenblaadjes rond om rond, en hebben een adelaar van boven (zoals de u-boot abzeichen van mij), die hadden nooit of ten nimmer een lintje en werden altijd op het uniform gedragen. Dan zijn er nog andere speciale gevallen, zoals het ijzeren kruis en kriegsverdienste kruis. Bij het ek 2 de klasse werd het lintje rond een knoopsgat gestoken, en bij de kvk's zoals die van jou ook. Dan heb je de eerste klasse vorm van kvk en ek, en die werden op de borstzak gespeld, die werden ook meestal alrijd gedragen.
Je kan zo blijven doorgaan, want over elke onderscheiding valt wel iets te vertellen. Ik raad je aan een goed hier rond te neuzen:
http://www.wehrmacht-awards.com

wittmann schreef:@Giel

Ik heb zelf ook 2 Duitse medaille
1 meteen lintje eraan ik zal er eens een foto van posten(1 voor kriegsverdienst 1939 en 1 andere met zwaardjes die heeft ook het lint)
ik heb hem laten bekijken door mensen en ze zeggen dat hij goed is.

maar ik heb even een vraag aangezien jij er veel vanaf weet.
Als jij medailles hebt zit er bijna nooit een lintje aan.
werden medailles met lint nooit in het veld? Dan zie je meestal dat ze zonder lint op het uniform zitten. Wanneer werden ze dan wel met lint gedragen??? En waarom heb jij er bijna nooit linten bij zitten
(of heb ik dat verkeerd gezien) Vind je dat niet mooi ofzo?
Dat vroeg ik mij even af :)

wittmann
Dus hadden Ek1 en KvK1 een pin/naald van achter om op de borstzak te spelden, of niet. :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

FELIX schreef:
Giel schreef:Linten zitten altijd aan per definitie de medaillen (de ronde dingen met een ring). Nu, medailles werden niet aan het uniform bevestigd tijdens hun gewone dienst, wel op parades, maar voor de rest, bleef de medaille netjes thuis liggen. Wat men wel deed, is van de kleur van de medaille een ribbon maken (reverse button, of hoe noem je dat..), en deze hield men (meestal) wel aan op het gewone uniform. Dan heb je andere onderscheidingen in niet medaillevorm, de abzeichen, die werden met een pin gemaakt, en zijn herkenbaar met de eikenblaadjes rond om rond, en hebben een adelaar van boven (zoals de u-boot abzeichen van mij), die hadden nooit of ten nimmer een lintje en werden altijd op het uniform gedragen. Dan zijn er nog andere speciale gevallen, zoals het ijzeren kruis en kriegsverdienste kruis. Bij het ek 2 de klasse werd het lintje rond een knoopsgat gestoken, en bij de kvk's zoals die van jou ook. Dan heb je de eerste klasse vorm van kvk en ek, en die werden op de borstzak gespeld, die werden ook meestal alrijd gedragen.
Je kan zo blijven doorgaan, want over elke onderscheiding valt wel iets te vertellen. Ik raad je aan een goed hier rond te neuzen:
http://www.wehrmacht-awards.com

wittmann schreef:@Giel

Ik heb zelf ook 2 Duitse medaille
1 meteen lintje eraan ik zal er eens een foto van posten(1 voor kriegsverdienst 1939 en 1 andere met zwaardjes die heeft ook het lint)
ik heb hem laten bekijken door mensen en ze zeggen dat hij goed is.

maar ik heb even een vraag aangezien jij er veel vanaf weet.
Als jij medailles hebt zit er bijna nooit een lintje aan.
werden medailles met lint nooit in het veld? Dan zie je meestal dat ze zonder lint op het uniform zitten. Wanneer werden ze dan wel met lint gedragen??? En waarom heb jij er bijna nooit linten bij zitten
(of heb ik dat verkeerd gezien) Vind je dat niet mooi ofzo?
Dat vroeg ik mij even af :)

wittmann
Dus hadden Ek1 en KvK1 een pin/naald van achter om op de borstzak te spelden, of niet. :)
Inderdaad :)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Maar ik heb bij mijn EK2 ook een ribbon, waarom werd dat dan gedaan, als je toch al een lint had? Dan is dat eigenlijk toch dubbelop? Een lint én een ribbon?
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Giel schreef:
Mooyman schreef:
Giel schreef:Dank je :)

Wou nog zeggen dat dit een ongemarkeerde Schwerin Berlin is. Een gezochte maker die kwalitatief zeer hoog staat.
Hoe kan jij zonder hersteller weten van welke maker het abzeichen is Giel?.
Niet te min een bijzonder mooi exemplaar, heb er zelf ook een in de collectie maar dan van GWL.
Door de typische hinge (het scharniertje van de pin) met combinatie van het ringetje en die twee te samen met de pin die geplooit is van onderen kan het niet anders dan een Schwerin te zijn :wink:

Jij zit natuurlijk aardig diep in deze materie, vandaar dat je der meer van af weet dan een ander.
Bedankt weer iets geleerd.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Nick schreef:Maar ik heb bij mijn EK2 ook een ribbon, waarom werd dat dan gedaan, als je toch al een lint had? Dan is dat eigenlijk toch dubbelop? Een lint én een ribbon?
Nick,
Als je gedecoreerd werd met het ek2, kreeg je als volgt: een ek2, een lang stuk ribbon, en een oorkonde. Van dat lange lint bij het ek2, sneden ze een stukje af om aan het uniform te hangen. Het overige stukje bleef aan het kruis zelf hangen, en werd thuis bewaard.
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Giel schreef:
Nick schreef:Maar ik heb bij mijn EK2 ook een ribbon, waarom werd dat dan gedaan, als je toch al een lint had? Dan is dat eigenlijk toch dubbelop? Een lint én een ribbon?
Nick,
Als je gedecoreerd werd met het ek2, kreeg je als volgt: een ek2, een lang stuk ribbon, en een oorkonde. Van dat lange lint bij het ek2, sneden ze een stukje af om aan het uniform te hangen. Het overige stukje bleef aan het kruis zelf hangen, en werd thuis bewaard.
Nog wat extra info: Het EKII mocht alleen op de uitreikings dag op het gevechts uniform gedragen worden (door het tweede knoopsgat) daarna werd het zoals Giel al zei vervangen door een lint op de zelfde plek of door een zg. feldspange boven de linker borstzak. Het orginele EK werd vervolgens of thuis opgeborgen of op de grote medaille spange bijgeplaatst en deze werd dus alleen bij bijzondere plechtigheden (parades, bruiloften, begrafenissen of comando overdrachten) gedragen.

groeten René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Oke bedankt voor de uitleg:)

Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Even nog ter illustratie van wat René zei...

Afbeelding




Maar nu terug on topic :)
Gesloten