Duitse M34

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Duitse M34

Bericht door siegfried »

Het valt me op, dat er hier op dit forum, net als elders slechts weinig is te vinden over de M34 civiel type, specifiek type "square dip"(overloop van de klep naar de nekbescherming in stompe driehoek), met "pepper and salt" luchtgaten.

Nochtans zijn het ook belangrijke helmen, als je weet dat ze door de politie werden gebruikt, de brandweer, luftshutz, feuershutzpolitie en zelfs de SS...en nog veel meer eenheden!

In elk geval, ik moet toegeven dat ik er zelf weinig van ken!

Vandaar dat ik hier deze topic lanceer, in de hoop dat de kenners, of de mensen met veel boeken, eens wat info hierover geven...
Op een site "german-helmets"...vind je al heel wat info, maar zeer weinig om de goeie van de slechte te onderscheiden. Bv.: welke inscripties staan erin? Hoe ziet een echt binnenwerk eruit? Wat staat er eventueel op een echt binnenwerk geschreven?(want hier is er geen alu/ijzeren boord, tegenover de bv. M42)

Zelf heb ik er 3 liggen.
-1 in een zeer donkergrijs-blauwe, haast zwarte kleur (maar het is geen zwart!), met civiel binnenwerk, en zwaarder dan de andere 2. In de zijkant, als je hem op je hoofd hebt, binnenin rechts, staat "Thale Stahl". Boorts staat er niets in. Er zit ook een (al dan niet echt) binnenwerk in.
Aan beide zijden stond vroeger blijkbaar een decal, maardeze zijn afgeschraapt. Van de ene is nochtans nog lichtjes te zien, dat er een soort van euhm...posthoorn onderaan het schildje stond (weet iemand hierover iets?)

-Een 2e is lichter staal, pikzwart geschilderd, en in de nek: "DRP Thale A". Hij heeft een compleet binnenwerk, met nummer 54 op. Zeer raar is dat er een speciaal systeem kinriem opzit, Y-vormig, maar anders dan de meeste dergelijke helmen op het net. Ook op deze helm stonden twee decals, die zijn afgeschraapt.

-De 3e is haast dezelfde als de 2e, maar hier is duidelijk te zien dat er een kam heeft opgestaan. Deze is verwijderd, en de gaten heeft men professioneel dichtgemaakt, met 3 ronde plakjes, die binnenin splitten. Ook hier staat in de nek "E DRP Thale A" (mogelijks eiserfabrik drp Thale A) Voor wat staat die A trouwens? Op deze helm hebben blijkbaar nooit decals gestaan. Op het net heb ik gevonden, dat in tijden van nood, vaak brandweerhelmen werden getransformeerd naar politiehelmen, op de manier zoals hier beschreven.

Ik kan geen foto's op deze site zetten, maar voor de geïnteresseerden, kan ik eventueel steeds foto's doorsturen.

Beste groetjes,
S
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Stuur maar wat foto's misschien kan ik je helpen! Ik heb er zelf ook één en naar aanleiding daarvan ben ik aan het speuren gegaan!
Daar is 'ie weer!
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Peter,

Ik had je een mailtje gestuurd. Kun jij hier anders even een reply posten met een beschrijving, en eventueel foto van jouw helm? Dat is dan toch alweer iets meer info.

Siegfried
In Vino Veritas
Plaats reactie