Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb deze Wehrpass ooit gekregen en nu vroeg ik me af wat deze man allemaal heeft gedaan.
Ik kan het geschrift in de wehrpass niet goed lezen.
Misschien dat iemand me hier kan helpen.
Wat voor onderscheidingen heeft deze man gehad?
Was het een piloot?
Alle informatie is van harte welkom.
Jan,
Je hebt daar echt een prachtig stukje wehrpass bij jou liggen hoor! De man was inderdaad een piloot (heeft het tot een hoge rang geschopt), en heeft zo te zien ook op het laatste een opleiding als para (fallschirmjager gedaan)! Hij heeft als onderscheidingen 1 oktober medaille en KvK 2de klasse. Het interessante is dat hij meegevochten heeft boven Engeland, en hij is daar zo te zien ook verwond geraakt. Nog iets zeer mooi zijn alle geweren waarmee hij heeft leren schieten, MG42,MG34, MG15,MP40, luger, Mauser en nog eentje.
Of hij echt een piloot was heb ik wel mijn twijfels over. Bij zijn inzet in de strijd tegen Engeland staat er "verwendet als Schreiber" wat wil zeggen "ingezet als schrijver". Hij had dus wellicht een administratieve functie (is heel goed mogelijk met die medailles)
Giel schreef:Hij heeft als onderscheidingen 1 oktober medaille en KvK 2de klasse
Daar voeg ik nog het SA Sportabzeichen aan toe
Mocht je het willen verkopen Jan, laat maar iets weten.
Tim schreef:Of hij echt een piloot was heb ik wel mijn twijfels over. Bij zijn inzet in de strijd tegen Engeland staat er "verwendet als Schreiber" wat wil zeggen "ingezet als schrijver". Hij had dus wellicht een administratieve functie (is heel goed mogelijk met die medailles)
Giel schreef:Hij heeft als onderscheidingen 1 oktober medaille en KvK 2de klasse
Daar voeg ik nog het SA Sportabzeichen aan toe
Mocht je het willen verkopen Jan, laat maar iets weten.
Inderdaad Tim, dat verklaart de "minder" spectaculaire medailles, mocht hij als vlieger boven Engeland hebben geopereerd dan had hij wel "interessantere" onderscheidingen gekregen.
Niet te min een interessant wehrpas, mede daar hij later toch nog een opleiding als falschirmjäger heeft gevolgd.
De man was wel een piloot, namelijk met zweefvliegtuigen, zie hier...
Dit is een segelflieger abzeichen 3de klasse dat op een civiel uniform werd gedragen.