Luftwaffe Wehrpass

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Jan
Lid

Luftwaffe Wehrpass

Bericht door Jan »

Hey,

Ik heb deze Wehrpass ooit gekregen en nu vroeg ik me af wat deze man allemaal heeft gedaan.
Ik kan het geschrift in de wehrpass niet goed lezen.
Misschien dat iemand me hier kan helpen.
Wat voor onderscheidingen heeft deze man gehad?
Was het een piloot?
Alle informatie is van harte welkom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jan
Giel
Lid

Bericht door Giel »

Jan,
Je hebt daar echt een prachtig stukje wehrpass bij jou liggen hoor! De man was inderdaad een piloot (heeft het tot een hoge rang geschopt), en heeft zo te zien ook op het laatste een opleiding als para (fallschirmjager gedaan)! Hij heeft als onderscheidingen 1 oktober medaille en KvK 2de klasse. Het interessante is dat hij meegevochten heeft boven Engeland, en hij is daar zo te zien ook verwond geraakt. Nog iets zeer mooi zijn alle geweren waarmee hij heeft leren schieten, MG42,MG34, MG15,MP40, luger, Mauser en nog eentje.
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Prachtig stuk zoals Giel zegt! :wink: Zet dat op WH-Awards en ik ben er zeker van dat je 5 e-mails krijgt met de vraag of je het verkoopt!

Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Giel
Lid

Bericht door Giel »

En is ook gesneuveld in '44. Nog een ander klein vraagje, staat er iets op pagina 13?
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Of hij echt een piloot was heb ik wel mijn twijfels over. Bij zijn inzet in de strijd tegen Engeland staat er "verwendet als Schreiber" wat wil zeggen "ingezet als schrijver". Hij had dus wellicht een administratieve functie (is heel goed mogelijk met die medailles)
Giel schreef:Hij heeft als onderscheidingen 1 oktober medaille en KvK 2de klasse
Daar voeg ik nog het SA Sportabzeichen aan toe :)

Mocht je het willen verkopen Jan, laat maar iets weten.
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Giel schreef:En is ook gesneuveld in '44. Nog een ander klein vraagje, staat er iets op pagina 13?
Hey,

Nee er staat niks op pagina 13.

Jan
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Tim schreef:Of hij echt een piloot was heb ik wel mijn twijfels over. Bij zijn inzet in de strijd tegen Engeland staat er "verwendet als Schreiber" wat wil zeggen "ingezet als schrijver". Hij had dus wellicht een administratieve functie (is heel goed mogelijk met die medailles)
Giel schreef:Hij heeft als onderscheidingen 1 oktober medaille en KvK 2de klasse
Daar voeg ik nog het SA Sportabzeichen aan toe :)

Mocht je het willen verkopen Jan, laat maar iets weten.

Inderdaad Tim, dat verklaart de "minder" spectaculaire medailles, mocht hij als vlieger boven Engeland hebben geopereerd dan had hij wel "interessantere" onderscheidingen gekregen.
Niet te min een interessant wehrpas, mede daar hij later toch nog een opleiding als falschirmjäger heeft gevolgd.
Collector of uniforms of the enemy
Giel
Lid

Bericht door Giel »

De man was wel een piloot, namelijk met zweefvliegtuigen, zie hier...
Dit is een segelflieger abzeichen 3de klasse dat op een civiel uniform werd gedragen.

Afbeelding
Plaats reactie