Duits gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
robbie 23

Duits gasmasker

Bericht door robbie 23 »

Ik heb laatst op de rommelmarkt een duits gasmasker gekocht.Nu vraag ik me eigen af of hij orgineel is ,er staan op de filter geen stempels en het deksel van de reserve glazen is weg dus daar kan ik het ook niet op controleren , in de glazen van het gasmsker staat <bwz 1944 innenseite>op de filter staat FE 55 en A auer en onder op het blik staat een D . wie kan mij hier meer over vertellen? groeten robbie!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Topic verplaatst naar As-Mogendheden omdat het hier een vraag over Duitse Militaria betreft.

Tevens topictitel aangepast aan spelling in het groene boekje..
(Duis -> DuiTs)

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

De D zegt dat het latere versie is dus kan kloppen met gasmasker. Staat er niks bij de opening voor klep (haak)?
En in het midden van het masker of onder de rand van het masker? Ook zijn de riemen aan het maskers soms wel gestempeld.

Als je het masker met stof eroverheen hebt, zijn het vrij wel zeker goede.

Dees maskers werden wel vaker door gebruikt.
Over de filter weet ik niks te zeggen. Maar is volgens mij wel goed.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dit lijkt mij een Luftschutz gasmasker, die gebruikte ook Auer...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Ja kan idd. Stata er boven op Auer in de bus gedrukt en eventueel iets van RL1 lufschutz bla bla bla... Zit er zon clip of meer zon touwtje aan om hem te openen.
Gebruikersavatar
robbie 23
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2005, 15:42
Locatie: turnhout

Bericht door robbie 23 »

Ik heb aan de binnenkant van het gasmasker een stempel het een aadelaar en een hakenkruis gevonden,hij is dus wo2.Er staat niks op de deksel gedrukt,de sluiting is wel met een touwtje. bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Uit je verhaal maak ik op dat je een WOII Duits gasmasker op de kop hebt getikt. Je schrijft dat er in het gasmasker zelf een adelaar/hakenkruis staat afgebeeld. Ook op de oogglazen staat de inscripte "bzw 1944 innenseite". Naar alle waarschijnlijkheid heb je een Duits GM 38 gasmasker, gefabriceerd in 1944.

Verder schrijf je dat er op de filterbus FE55 staat en de A van Auer. Deze filter is naoorlogs maar ziet er hetzelfde uit als het oorlogsmodel FE41. Beide overigens gefabriceerd door Auer.
In 1955 heeft de firma Auer een nieuw oorlogsgasfilter ontwikkelt voor de nieuw opgerichte Duitse Bundeswehr, het oorlogsgasfilter FE55.
De Duitse WOII gasmaskers waren voorzien van FE37, FE37AB (beide voorzien van vele gaatjes aan de inademingskant) of een FE41 oorlogsgasfilter (één grote inlaat aan de inademingskant).
Op deze filters staan ook meestal wel de bekende WaA stempels.

Over de gasmaskerbus valt weinig te zeggen omdat het deksel van het condensatiefiltercompartiment ontbreekt. Op deze deksel staat meestal de fabricagedatum van de bus. Dit model gasmaskerbus werd ook na de oorlog nog gefabriceerd voor de Duitse Bundeswehr. Ontbreekt daarom het deksel van het condensatiefiltercompartiment?

Vermoedelijk heb je een WOII gasmasker met draagbus gekocht welke is doorgebruikt door de Duitse Bundeswehr na 1955. De Bundeswehr heeft wel meerdere gebruiksvoorwerpen van de Duitse Wehrmacht hergebruikt. De veldtelefoons "Feldfernsprecher 33" en het MG42 machinegeweer zijn hier een mooi voorbeeld van.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
robbie 23
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2005, 15:42
Locatie: turnhout

Bericht door robbie 23 »

THANKS..
Plaats reactie