Hier het verhaal van die veteraan:
Het begon allemaal op 15 mei 1940. Ik zat nog geen dag in het Nederlandse leger. Ik heb geen kogel op de Duitsers gevuurd, en toen moesten we capituleren.....Ik gaf Russisch op school. Ik zocht avontuur!
Melde me aan bij de Nederlandse SS. Ging als vertaler (tolk) mee naar Rusland, vol goede moed! Heh we krijgen Rusland wel klein! In het begin ging het goed met de oorlog, maar toen! De winter! Mijn tenen vroren aan elkaar, als je door je neus ademde vroren je neusvleugels aan elkaar vast! Veel maten vroren dood! We werden terug gedreven!
Ik had het daar gehad! Ik heb mijn uniform geruild voor de kleren van een dode Russische burger. Ben zo met veel moeite in Zweden gekomen, Ik had daar geen fluit! Ben een tijdje daar gebleven. Ben weer naar Nederland gegaan met een Zweeds uniformjasje! Waarom met uniform vraag je? Nou Nederlandse SS-ers waren toen niet zo gewenst begrijp je. Het plan was om de geallieerde te bereiken, en daarom had ik dat jasje bij. In Nederland werd ik opgepakt omdat ik geen papieren had. Ze trokken me helemaal na. Ik had goed een andere naam kunnen noemen, maar nee ik zei braaf mijn eigen naam! Stom, stom!
Ze kwamen er achter dat ik bij de Nederlandse SS zat. Ik heb toen een aannemelijk verhaalt verzonnen om mijn afwezigheid van het front en het Zweeds uniform te verklaren. Ik werd resoluut terug naar Rusland gestuurd. Nou ja Rusland, de Russen zaten al ver in Polen. Daar ging ik met de trein, zonder uitrusting. Kreeg zelfs geen ander uniform, ik had wel mijn oude rang weer terug. Ik pakte mijn uitrusting van de dode Duitsers. Ik werd daar ingedeeld bij een Duitse SS divisie. De soldaten vochten in overals, in Amerikaanse uniformen, dus viel ik in mijn Zweeds uniform met Duitse insignes niet op.
Wat er verder allemaal gebeurde kan ik niet meer vertellen. Ik raakte er mijn rechter oog kwijt, een stuk van mijn neus en mijn linker been, tot boven mijn knie! Meer dan de helft van mijn vingers.. Na de oorlog werd ik met de nek aangekeken, door de familie verstoten...
Hier het jasje:

Wat denken jullie?