Zweeds jasje met SS emblemen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Zweeds jasje met SS emblemen

Bericht door Darryl »

Dit jasje heb ik gekregen van een Nederlandse SS veteraan.

Hier het verhaal van die veteraan:
Het begon allemaal op 15 mei 1940. Ik zat nog geen dag in het Nederlandse leger. Ik heb geen kogel op de Duitsers gevuurd, en toen moesten we capituleren.....Ik gaf Russisch op school. Ik zocht avontuur!

Melde me aan bij de Nederlandse SS. Ging als vertaler (tolk) mee naar Rusland, vol goede moed! Heh we krijgen Rusland wel klein! In het begin ging het goed met de oorlog, maar toen! De winter! Mijn tenen vroren aan elkaar, als je door je neus ademde vroren je neusvleugels aan elkaar vast! Veel maten vroren dood! We werden terug gedreven!

Ik had het daar gehad! Ik heb mijn uniform geruild voor de kleren van een dode Russische burger. Ben zo met veel moeite in Zweden gekomen, Ik had daar geen fluit! Ben een tijdje daar gebleven. Ben weer naar Nederland gegaan met een Zweeds uniformjasje! Waarom met uniform vraag je? Nou Nederlandse SS-ers waren toen niet zo gewenst begrijp je. Het plan was om de geallieerde te bereiken, en daarom had ik dat jasje bij. In Nederland werd ik opgepakt omdat ik geen papieren had. Ze trokken me helemaal na. Ik had goed een andere naam kunnen noemen, maar nee ik zei braaf mijn eigen naam! Stom, stom!

Ze kwamen er achter dat ik bij de Nederlandse SS zat. Ik heb toen een aannemelijk verhaalt verzonnen om mijn afwezigheid van het front en het Zweeds uniform te verklaren. Ik werd resoluut terug naar Rusland gestuurd. Nou ja Rusland, de Russen zaten al ver in Polen. Daar ging ik met de trein, zonder uitrusting. Kreeg zelfs geen ander uniform, ik had wel mijn oude rang weer terug. Ik pakte mijn uitrusting van de dode Duitsers. Ik werd daar ingedeeld bij een Duitse SS divisie. De soldaten vochten in overals, in Amerikaanse uniformen, dus viel ik in mijn Zweeds uniform met Duitse insignes niet op.

Wat er verder allemaal gebeurde kan ik niet meer vertellen. Ik raakte er mijn rechter oog kwijt, een stuk van mijn neus en mijn linker been, tot boven mijn knie! Meer dan de helft van mijn vingers.. Na de oorlog werd ik met de nek aangekeken, door de familie verstoten...

Hier het jasje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Ik moet je helaas zeggen dat de duitsers geen zweedse jasjes door hebben gedragen. Heb het hele verhaal nie gelezen maar aan de titel te zien....
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

[offtopic]waarom reageer je adn zonder het verhaal te lezen, pfff [/offtopic]

Ik vind het toch nog steeds erg vreemd, maar goed.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Wat wil je precies weten, of het jasje echt is of twijfel je aan het verhaal? Het zou natuurlijk kunnen, waarom niet, maar als er iets mis is met het jasje dan kan het zijn dat dat er iets niet helemaal ok is. Wel gaaf dat je het gratis hebt gekregen met een mooi verhaal. :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Ik vind het een beetje een bizar verhaal. Als ik het goed begrijp is hij dus gedeserteerd. Ik weet natuurlijk niet wat voor verhaal hij heeft opgehangen om zijn aanwezigheid in Zweden te verklaren, maar het zal een verdomd goed verhaal moeten zijn geweest (of hele domme/goedgelovige ondervragers).
Ik heb verder zelf nog nooit gehoord van SS'ers die in Amerikaanse uniformen aan het Oost-front vochten (maar dat kan ook mijn gebrek zijn 8) )
Hic manebimus optime
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Zal al niks meer zeggen. Ik lees je titel en intro tekstje en dat klopt niet dus...

Maarja geloof wat je zelf wil geloven. daar gaat het toch om ?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Zweeds jasje met SS emblemen

Bericht door Peter M »

Darryl schreef:Ze kwamen er achter dat ik bij de Nederlandse SS zat. Ik heb toen een aannemelijk verhaalt verzonnen om mijn afwezigheid van het front en het Zweeds uniform te verklaren. Ik werd resoluut terug naar Rusland gestuurd. Nou ja Rusland, de Russen zaten al ver in Polen. Daar ging ik met de trein, zonder uitrusting. Kreeg zelfs geen ander uniform, ik had wel mijn oude rang weer terug. Ik pakte mijn uitrusting van de dode Duitsers. Ik werd daar ingedeeld bij een Duitse SS divisie. De soldaten vochten in overals, in Amerikaanse uniformen, dus viel ik in mijn Zweeds uniform met Duitse insignes niet op.
Ik vind het een vreemd gegeven dat men een deserteur:
1: zouden laten leven
2: zijn rang laten behouden

Zijn naam moet toch ergens op te zoeken zijn?
Wat denken jullie?
Als de insignes echt zijn moet je zelf bepalen hoe gelukkig jij met dit stuk bent en in hoeverre je het verhaal gelooft. Als ze niet echt zijn ook natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

In ieder geval: gratis is niet duur *)
Hic manebimus optime
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Nee das waar. Op Ciney lagen de zweedse jasjes voor 40 euro. Maarja moet nog zeggen dat me eerste reactie beetje dom was nu ik dat verhaal heb gelezen. ( zat nog met me gedachte in Ciney ;))Maar las de titel en inleiding en daar leide ik dat uit af.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

In principe konden ze hem geen rang afpakken en teruggeven. Want hij had de laagste rang..
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Darryl....

Heb je deze vest (en het verhaal) ZELF van de veteraan gekregen? Of via-via...

Zie PM !!

MvG,

Gerd
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik heb het verhaal van hem zelf gehoord en het jasje van hem zelf gekregen. (hij heeft nog meer SS spul)
Wat ik eigenlijk wil weten is, of de insignes origineel zijn...
Laatst gewijzigd door Darryl op 25 apr 2005, 08:59, 2 keer totaal gewijzigd.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Hier nog een paar close-ups

Afbeelding

Afbeelding

Een close-up van de rode bies, maak ik vanavond. Met mijn eigen camera lukt dat niet goed...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

hoi iedereen !

ik heb het jasje van darryl gisteren in handen gehad !
ik heb dus ook gekeken naar de adelaar en de anders dingen en heb totaal geen fouten kunnen ontdekken !
het verhaal kan heel goed kloppen en zeker als je daar een oude man zonder been neus en oog voor je hebt zitten en het jasje voor een groot gedeelte onder het bloed zit !

ik vind het nog al makkelijk gezegt willy's project dat het 100% zeker nep is als je het jasje niet eens in handen hebt gehad !!
het verhaal mag dan nog al bizar zijn maar het is absoluut niet uit te sluiten dat het niet echt is ! je hoort mij hier niet zeggen dat ik 100% zeker ben dat het echt is maar 99% durf ik wel te gegeven dat hij gewoon echt is ! bij het maken van foto's zit je ook met verkleuringen en zo wat misschien inet helemaal tot zijn recht komt ! dit is in elk geval niet zo'n pruts frank witte jasje en ook een ander model wat hij iedereen aan smeert !

dus ik denk dat ik duidelijk zat ben geweest !
eerst zien ( met de handjes ) dan geloven !

niels
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

He Niels, Willy's project zegt nergens dat het 100% zeker nep is... Dit is gewoon een lastige zaak, een verhaal kun je niet verkopen.
Plaats reactie