embleem 340 volksgrenadier divisie

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
deRaf2ndranger
Lid

embleem 340 volksgrenadier divisie

Bericht door deRaf2ndranger »

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar de emblemen van de 340 volksgrenadier divisie uit ww2, er zijn 2 varianten dat ik weet;

Afbeelding

Afbeelding

Deze divisie vocht mee in de slag om de Ardennen en werd volledig vernietigd in het Ruhr gebied in april 1945.
Mijn interesse voor deze divisie komt uit het feit dat ik een Duitse helm heb en de verkoper beweert dat hij gedragen werd door een soldaat uit de 340 volksgrenadier divisie; de helm werd gevonden in het bos van Jacques in de Ardennen.

Wie kan mij er iets meer over vertellen en/of weet waar ik de patches kan vinden? Ze zijn zeldzaam blijkbaar. :? :|

Groeten en alvast bedankt

Raf
Rangers lead the way
gilles
Lid

Bericht door gilles »

die patches bestaan niet :roll:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Giel
Lid

Bericht door Giel »

Inderdaad, ze bestaan niet. Deze werden enkel gebruikt op voertuigen en dergelijke.
deRaf2ndranger
Lid

er was dus geen enkele patch dat ze droegen als herkenning op hun uniform of vest? Is dat omdat volksgrenadiers divisies eind-oorlogs gevormd werden?

Ik ben verzamelaar van US militaria, dus van Duits ww2 weet ik niet zo heel veel, om niet te zeggen bijna niets. :) :P

groeten

Raf
Rangers lead the way
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Het bos jacques is interessant trouwens, door heeft Easy Company zwaar gevochten. Heb vorig jaar de foxholes daar nog bezocht
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

deRaf2ndranger schreef:er was dus geen enkele patch dat ze droegen als herkenning op hun uniform of vest? Is dat omdat volksgrenadiers divisies eind-oorlogs gevormd werden?
Patches (of Ärmelabzeichen) werden in het Duitse leger niet altijd gebruikt om de eenheid aan te tonen. Je had bv wel de mouwemblemen van de buitenlandse vrijwilligerslegioenen (vaak de nationale vlag in schildvorm) en de emblemen van de Gebirgsjäger (voor elke GJ divisie hetzelfde). Ze werden volgens mij frequenter gebruikt om de functie aan te tonen (een patch met een bliksem duidde bv signaaltroepen aan).
deRaf2ndranger
Lid

nog een laatste vraagje,

zijn er dan bepaalde kenmerken in het uniform of battle dress van de volksgrenadiers specifiek voor deze divisies? Camo kleuren, bepaalde helmen,...

groeten
Rangers lead the way
Plaats reactie