Vraag aan de orden en oorkonde verzamelaars?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Vraag aan de orden en oorkonde verzamelaars?

Bericht door Mooyman »

Hoe een zeldzaamheid is het dat je twee setjes oorkondes bezit van twee personen die in het zelfde regiment en dus ook divisie hebben gediend?.
Komt dat nu geregeld voor of is het vrij bijzonder daar ik mijn documenten/oorkondes opschoon daar ik veel van de zelfde soort heb.

Ook heb ik nog een set oorkondes van een Ober Stabveterinär van een pferden lazarett, een hoge rang in een niet alledaagse functie.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Hallo Meindert,

Dat hangt natuurlijk af van welk regiment...
Normaal gezien is het redelijk zeldzaam, zeker als ze van dezelfde datum zijn. Ik heb ooit de kans op detlev gemist om een oorkonde van dezelfde uitrijking van mijn oorkonde te kopen.
Wat ik kan zeggen is dat ze zeker een grotere persoonlijke waarde hebben dan financiële waarde :)

EDIT: ook het type medaille is ook van belang, als het twee ridderkruisoorkonden zijn dan heb je de jackpot natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Giel schreef:Hallo Meindert,

Dat hangt natuurlijk af van welk regiment...
Normaal gezien is het redelijk zeldzaam, zeker als ze van dezelfde datum zijn. Ik heb ooit de kans op detlev gemist om een oorkonde van dezelfde uitrijking van mijn oorkonde te kopen.
Wat ik kan zeggen is dat ze zeker een grotere persoonlijke waarde hebben dan financiële waarde :)

EDIT: ook het type medaille is ook van belang, als het twee ridderkruisoorkonden zijn dan heb je de jackpot natuurlijk :wink:
Hallo Giel,

Bedankt voor je reactie en informatie.

Het zijn helaas geen schokkende oorkondes, verwundeten en EKII.
Het zijn twee van dergelijke setjes van twee verschillende personen maar die beide in het zelfde regiment diende.
Nu ben ik van plan een aantal van de hand te doen en daar het om twee van de zelfde setjes gaat dacht ik er een weg te doen.
Maar daar ze beide bij het zelfde regiment en dus ook divisie zaten vroeg ik me af of ik dat wel "uitelkaar" moet halen.

De set van de Ober Stabveterinär zijn van een Krim schild, Ostfront medaille en KvK 2de klas met zwaarden.
Het interessante er aan is dat een van de oorkondes ondertekend is door Johannes Blaskowitz, die met de zelfde handtekening een paar jaar later de overgave tekende van de Duitse troepen in Nederland.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Meindert, is het krimdocument ondertekend door Blaskowitz?
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Giel schreef:Meindert, is het krimdocument ondertekend door Blaskowitz?
Nee door Manstein, maar dat is geen originele handtekening maar een stempel, die vqn Blaskowitz daar in tegen wel.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Mooyman schreef:
Giel schreef:Meindert, is het krimdocument ondertekend door Blaskowitz?
Nee door Manstein, maar dat is geen originele handtekening maar een stempel, die vqn Blaskowitz daar in tegen wel.
Ok, ik dacht al eventjes... Documenten niet ondertekend (gestempeld) door Manstein zijn een stuk zeldzamer denk ik.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Giel schreef:
Mooyman schreef:
Giel schreef:Meindert, is het krimdocument ondertekend door Blaskowitz?
Nee door Manstein, maar dat is geen originele handtekening maar een stempel, die vqn Blaskowitz daar in tegen wel.
Ok, ik dacht al eventjes... Documenten niet ondertekend (gestempeld) door Manstein zijn een stuk zeldzamer denk ik.
Denk dat een originele handtekening meer doet dan en stempel :? , of heb ik dat mis :?
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Mooyman schreef:
Giel schreef:
Mooyman schreef: Nee door Manstein, maar dat is geen originele handtekening maar een stempel, die vqn Blaskowitz daar in tegen wel.
Ok, ik dacht al eventjes... Documenten niet ondertekend (gestempeld) door Manstein zijn een stuk zeldzamer denk ik.
Denk dat een originele handtekening meer doet dan en stempel :? , of heb ik dat mis :?
Ik bedoelde gewoon gerechtigd door Von Manstein :wink:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Giel schreef:
Mooyman schreef:
Giel schreef: Ok, ik dacht al eventjes... Documenten niet ondertekend (gestempeld) door Manstein zijn een stuk zeldzamer denk ik.
Denk dat een originele handtekening meer doet dan en stempel :? , of heb ik dat mis :?
Ik bedoelde gewoon gerechtigd door Von Manstein :wink:
O, maar de vraag is nog steeds, hoe zeldzaam is het om van twee verschillende personen een setje oorkondes te hebben die in de zelfde eenheid diende?.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?.
Collector of uniforms of the enemy

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot, Facebook, Semrush en 2 gasten