SS Tarnjacke

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

SS Tarnjacke

Bericht door Philip,ABRG »

Ik ben helemaal niet thuis in het duitse uitrusting wereld, dus ik heb de volgende vraag ik heb kontakt met een Duitse SSer die bij de brug gevochten heeft, tijdens de Slag droeg hij een tarnjacke ook op zijn helm had hij hiervan een cover, mijn vraag was dit 1 type of waren er meerde van dit type?

Graag een afbeelding hiervan, als het mogelijk is
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

http://www.1944militaria.com/waffen_ss_ ... covers.htm

Zoiets bedoel je toch? (Dees zijn kopieen, maar dat snap je ook wel)
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

WhAAAA daar heb je het al, er waren dus verschillende types, in ieder geval bedankt, ik ga binnenkort bij hem langs voor een praatje en wat items, en dan zal ik deze afbeeldingen meenemen, dan moet hij maar even aanwijzen welke hij droeg
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Je kan voor zover mij bekend (fabrieksgemaakte) Tarnhemden/jacken vinden in het (patroon+ rij waarop de afbeelding staat op http://www.1944militaria.com/waffen_ss_ ... covers.htm)

- Platanenmuster; 3
- Eichelaubmuster in twee versies: met ('beringt') en zonder kleine ringetjes rond de vlekken; 6 en 1/5
- Rauchtarnmuster (vage randen): 7/8
- Palmen(blatt)muster: 2
- Eich-platanenmuster (combinatie tussen platanen -en eichenlaub)
plus nog wat experimentele patronen, waarvan een groot deel nog niet gedocumenteerd is

In dit alles had je in principe drie modellen (hoewel er meestal maar van 1e en 2e gesproken wordt):
- 1e: zonder lintjes erop genaaid voor takjes en zonder zakken ter hoogte van de heup, mét elastiek in de kraag en extra flapje bij de borstluiting
- 1bis: geen elastiek in de kraag, geen extra flap
- 2e: met opgenaaide strookjes langs beide zijden van de schouders en op de bovenarm, met zakken ter hoogte van de heupen en zonder verticale openingen ter hoogte van de borst

qua covers bestonden er in principe 2 modellen: mét en zonder camouflage-strookjes.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Bedankt Antwerp, ik ga eens kijken of ik er een redelijk boek van kan vinden, dan neem ik die mee dan moet hij maar de juiste aanwijzen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Philip,ABRG schreef:Bedankt Antwerp, ik ga eens kijken of ik er een redelijk boek van kan vinden, dan neem ik die mee dan moet hij maar de juiste aanwijzen.
Je hebt de keuze uit (onder andere, maar deze twee zijn de bekendste):
- 'Waffen-SS Camouflage Uniforms & Post-War Derivatives' van Daniel Peterson (Europa Militaria N°18 ), Crowood 1995 (laatste druk 2001, prijs rond de 25EUR), 64p.
Uitgebreider :
- 'Camouflage Uniforms of the Waffen SS' van Michael D. Beaver (zie: http://www.schifferbooks.com/newschiffe ... 0887408036)
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Bedankt ik denk dat ik de laatste ga bestellen,laat wel weten welk type hij heeft gebruikt.
Plaats reactie