Duitse jacket

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Aha, bedankt voor je hulp Mooyman. Maar wat is dan nou precies de reichsforstdienst? Welke functie hadden die precies?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Mooyman schreef:
luc schreef:
Mooyman schreef:
Dat is niet altijd het geval Luc, dergelijke jassen werden vaak privé aangemaakt.
maar dan was het niet voor een off. ?
Hoe bedoel je Luc?, niet voor een officier, officieren lieten vaak een jas privé aanmaken, men kreeg daar dan een toelage voor over hun soldij.
ja dat weet ik , maar ik weet van niet beter - jas off. binnenkant met bevesteging voor de dolk , ook als ze gemaakt zijn door een kleermaker
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Lt. Tim_NL schreef:Aha, bedankt voor je hulp Mooyman. Maar wat is dan nou precies de reichsforstdienst? Welke functie hadden die precies?
Zoals ik reeds zei, boswachterij, heb er zelf helaas verder weinig informatie over, zoek eens op het net.
Het is dan wel geen Wehrmacht/Heer officiers jas maar wel origineel WWII.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Lt. Tim_NL schreef:Aha, bedankt voor je hulp Mooyman. Maar wat is dan nou precies de reichsforstdienst? Welke functie hadden die precies?
Het waren boswachters.... om te zorgen dat er niet teveel gejaagd/gekapt werd ;) Hermann Goring werd in 1938 het hoofd van deze organisatie, vreemd genoeg.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Hermann Goring? Was jagen niet een van z'n hobby's? :?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Mooyman schreef:
Lt. Tim_NL schreef:Aha, bedankt voor je hulp Mooyman. Maar wat is dan nou precies de reichsforstdienst? Welke functie hadden die precies?
Zoals ik reeds zei, boswachterij, heb er zelf helaas verder weinig informatie over, zoek eens op het net.
Het is dan wel geen Wehrmacht/Heer officiers jas maar wel origineel WWII.
Ik ben geneigd Mooyman hier in te volgen... Het is zeker geen Wehrmacht... De detailfoto's vallen me wat tegen... :( (ik bedoel afwerking van knoopsgaten, onderkant kraag, voering e.d.) Het is allemaal niet wat ik gehoopt/verwacht had...
Wat het dan wel is, weet ik niet... Boswachterij zou zeker kunnen, maar daar ken ik niks van... :(
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Lt. Tim_NL schreef:Hermann Goring? Was jagen niet een van z'n hobby's? :?
Daarom staat er bij Relichunter denk ik ook
,vreemd genoeg
achter zn tekst :lol:
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Hehe inderdaad, op germanmilitaria staat daar een beschrijving te lezen van deze organisatie, ik vind het zelf ook nogal vreemd :P

Dit is er te lezen:

(Dienstanzug) Forestry and hunting in Germany enjoys a long history and traditions that continue to the present day. In July of 1933, Hermann Göring was appointed as "Reichsforst und Jägermeister" (National-forestry and Hunting-master), as head of the "Reichsforstamt" (National-forestry-department). In that capacity he was in charge of administering all aspects of forestry and hunting, including the development, maintenance and conservation of all of the forests and wild game within Germany. The "Reichsforstamt" was sub-divided into four main departments: the "Gemeinde Forst Dienst" (General Forestry Service), "Privat Forst Dienst" (Private Forestry Service), "Heeres Forst Dienst" (Army Forestry Service), and the "Luftwaffe Forst Dienst" (Air-force Forestry Service). Personnel in all four services were assigned a uniform.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik heb deze boswachteruniformen vroeger nog bestudeert, maar ik heb nog nooit een gezien met adelaar :!:

Ik denk eerder aan een grenswacht/douane vestje :wink:
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ik denk Duitse 'vogelwacht/valkwacht'. Heb een foto in een boek ervan en jasje lijkt er aardig op.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Leden van het Reichsforstamt droegen geen Hoheitsabzeichen en de kraag is zwart. Dit valt dan af lijkt me... Maar er zijn nog meer politieke organisatie's.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk nog staats aan Heer, zie ook het officiersjasje op tarnmilitaria.nl Product code: 2970
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Roel R. schreef:Ik denk nog staats aan Heer, zie ook het officiersjasje op tarnmilitaria.nl Product code: 2970
Neen, dat is niet waar...
De knoopsgaten van die vest op tarnmilitaria zijn mooi afgewerkt en hebben een 'sleutelgat' vorm... Die vest op tarnmilitaria is ook gevoerd...

:frownno:

gerd
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Roel R. schreef:Ik denk nog staats aan Heer, zie ook het officiersjasje op tarnmilitaria.nl Product code: 2970
Het jasje bij Willem(tarnmilitaria) is naar alle waarschijnlijk later, abusievelijk, omgebouwd naar wehrmacht/Heer.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

sander vw schreef:ik heb deze boswachteruniformen vroeger nog bestudeert, maar ik heb nog nooit een gezien met adelaar :!:

Ik denk eerder aan een grenswacht/douane vestje :wink:
Ze hebben de adelaar er waarschijnlijk later op gezet, in de veronderstelling dat het een Heer jasje was.
Men heeft later ingezien dat dat het niet was en de insignes weer verwijderd.
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie