Op Ebay wordt een Duitse leren koppelriem voor manschappen aangeboden met een SS stempel, welke is voorzien van een Wehrmacht koppelslot. Blijkbaar is de riem buitgemaakt door een Russische militair en deze heeft het koppelslot enigsinds aangepast. Het Wehrmachtkoppelslot is voorzien van een Sovjet sterembleem voor op de Ushanka (bontmuts). Duitse koppelriemen/uitrustingsstukken waren destijds geliefde objecten voor Russische soldaten. Ik heb meerdere van dit soort kunstig bewerkte Duitse uitrustingsstukken gezien. Ik blijf de combinatie van SS riem met Wehrmachtkoppelslot vreemd vinden. Komt bij dat de Sovjet ster makkelijk bevestigd is op de koppelgesp. Wat vinden jullie van dit item?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :B:EF:US:1
Duitse (SS) koppelriem
- willysproject
- Lid
Re: Duitse (SS) koppelriem
De amateuristisch SS lederstempeling is volgens mij niet goed. De riem en koppelslot lijken mij op het eerste zicht ok te zijn maar ik denk dat de samenstelling van de verschillende zaken het werk is van een overvlijtige verkoper...
Originele SS gemarkeerde riemen zijn zeeer zeldzaam... En dan zien de S-en er identiek uit..
Praktisch alle SS riemen waren niet gemarkeerd
MvG,
Gerd
Originele SS gemarkeerde riemen zijn zeeer zeldzaam... En dan zien de S-en er identiek uit..
Praktisch alle SS riemen waren niet gemarkeerd
MvG,
Gerd
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
SS koppelriem
Bedankt voor je antwoord in ieder geval. Ik ben zelf niet zo'n Duits WOII verzamelaar en weet er dus ook niet hét fijne van. SS uitrustingsstukken wantrouw ik toch al gauw, omdat ik weet dat dit spul superzeldzaam is. Ik heb het SS merkje ook bekeken en ontdekte ook dat de SS runen niet gelijk aan elkaar waren, dit ook nog in combinatie met een Wehrmacht koppelslot. Komt ook nog bij dat de verkoper het ook allemaal niet zo zeker weet. Ik heb er zo mijn bedenkingen over. Is er iemand die meer kan vertellen of hoe een soortgelijke SS koppelriem dan wel gemerkt behoord te zijn?
- willysproject
- Lid
Re: SS koppelriem
Dit zijn de enige foto's die ik vond. In beide foto's gaat het om dezelfde riem...
Men moet tamelijk wantrouwig zijn tegenover SS gemarkeerde riemen. Niet omdat ze noodzakelijk volledig namaak zijn - de moderne replica's wel natuurlijk - maar meestal gaat het om een niet-gemarkeerde riem die men na de oorlog met lederbeiteltjes (die zelf origineel of kopie zijn) 'opgewaardeerd' heeft...
Zo weet ik dat een zekere Nederlandse verkoper uit Zeeland begin jaren '90 250 Belgische Frank vroeg om 1 'SS' markering op lederwerk te plaatsen...

MvG,
Gerd
Men moet tamelijk wantrouwig zijn tegenover SS gemarkeerde riemen. Niet omdat ze noodzakelijk volledig namaak zijn - de moderne replica's wel natuurlijk - maar meestal gaat het om een niet-gemarkeerde riem die men na de oorlog met lederbeiteltjes (die zelf origineel of kopie zijn) 'opgewaardeerd' heeft...
Zo weet ik dat een zekere Nederlandse verkoper uit Zeeland begin jaren '90 250 Belgische Frank vroeg om 1 'SS' markering op lederwerk te plaatsen...

MvG,
Gerd
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
SS koppelriem
Duidelijk antwoord lijkt mij zo. Dat er mensen zijn die hun WOII items willen "opwaarderen" dat vind ik nog tot daar aan toe maar dat ze het ook glashard als origineel durven te verkopen dat vind ik je reinste besodemieterij.
Zoals al eerder gezegd, ik had al zo m'n twijfels bij deze riem. Zeker als de verkoper zich ook nog eens verschuilt achter de uitspaak dat ie het allemaal niet zo zeker weet.
Het koppelslot kan natuurlijk wel destijds door een Russische soldaat zijn aangepast. Dit deden ze heel veel met buitgemaakte Duitse uitrustingsstukken. Aan de andere kant is het inderdaad een leuke "opwaarding" voor een in slechte staat verkerend Wehrmacht koppelslot. Ben benieuwd wat de verkoper er voor vangt maar hij zal het niet van mij hebben.
Bijgaand een foto van een Berlijns straattafereel net na de slag om Berlijn. Russische soldaten delen soep uit aan Berlijnse inwoners. De Russische soldaat met de soeplepel draagt een Duitse buitgemaakte koppelriem. Misschien niet zo op de fotoscan te zien maar ik meen er nog iets van een elipsvormig vlak in te herkennen. Wellicht een bewerkt Luftwaffe koppelslot. De foto is overigens door Jewgeni Chaldej gemaakt. Deze meneer maakte o.a. ook de foto van de Russische soldaten die de Sovjet vlag hesen op de Rijksdag.

Zoals al eerder gezegd, ik had al zo m'n twijfels bij deze riem. Zeker als de verkoper zich ook nog eens verschuilt achter de uitspaak dat ie het allemaal niet zo zeker weet.
Het koppelslot kan natuurlijk wel destijds door een Russische soldaat zijn aangepast. Dit deden ze heel veel met buitgemaakte Duitse uitrustingsstukken. Aan de andere kant is het inderdaad een leuke "opwaarding" voor een in slechte staat verkerend Wehrmacht koppelslot. Ben benieuwd wat de verkoper er voor vangt maar hij zal het niet van mij hebben.
Bijgaand een foto van een Berlijns straattafereel net na de slag om Berlijn. Russische soldaten delen soep uit aan Berlijnse inwoners. De Russische soldaat met de soeplepel draagt een Duitse buitgemaakte koppelriem. Misschien niet zo op de fotoscan te zien maar ik meen er nog iets van een elipsvormig vlak in te herkennen. Wellicht een bewerkt Luftwaffe koppelslot. De foto is overigens door Jewgeni Chaldej gemaakt. Deze meneer maakte o.a. ook de foto van de Russische soldaten die de Sovjet vlag hesen op de Rijksdag.