SUMPFTARN JACKE vraagje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

eb28btoi schreef:hier dan een foto dankzij mijn broer
Afbeelding
Zeer interessant stuk. Het blijft natuurlijk gissen naar de reden van het ontbreken van de flap, waarschijnlijk is schaarste inderdaad het meest logische.

Het volgende is misschien interessant om weten, hoewel het niet echt een verklaring geeft voor het ontbreken van de flap: Eén van de grootste punten van kritiek op deze Winterjacken was het feit dat de windflap in barre omstandigheden zo goed als niet te knopen was (tenzij met blote handen, maar dat was een hachelijke onderneming bij -30°C). Misschien heeft men er tegen het eind van de oorlog (vanop de foto lijkt het gebuirkte patroon sumpf 44) een creatieve oplossing voor gevonden waardoor de flap (aan één kant) overbodig werd?
Echt een algemeen aanvaardde oplossing zal het niet geweest zijn, gezien het geringe aantal van deze jassen zonder flap (dit is de eerste die ik zie), maar het geeft toch weer stof tot nadenken in dit weinig met authentieke documenten gedocumenteerde onderwerp :).

Overigens waren aanpassingen aan de kap vrij veel voorkomend tijdens de oorlog. Een belangrijke reden hiervoor was dat de witte kant van de kap duidelijk zichtbaar was aan de zijde met camouflagepatroon, wat niet erg bevorderlijk was voor de eigen veiligheid.
eb28btoi
Lid

Bericht door eb28btoi »

Mooyman schreef:
eb28btoi schreef:Hoi Edgar
ik heb je pb gelezen
zodraai ik iets hoor pb ik je
ps ik heb nu ook mijn sumpfwende broek en kopfhaube binnen gekregen
alle sumpf items trouwens in gebruikte staat met hier en daar reparatie plekken maar dit vindt ik persoonlijk het mooist
en ga zodraai het mogelijk is mijn sumpfuniform op het forum plaatsen
Mooie aanwinsten 8) , een jaar of wat terug werden dit soort items, sumpf en splinter camo, erg ondergewaardeerd.
Toen kon je gehele complete pakken nog voor leuke prijzen kopen, zins een jaar of vijf heeft een ieder interesse in deze spullen en is de prijs ontzettend gestegen :| .
bedankt voor de op en aanmerkingen
meidert ik moet zeggen dat ik echt geluk had met dit complete pak
oke het is in gebruikte staat met reparatie plekken maar mint items hebben mijn interrese niet almetal was ik ik voor de jas,broek en haube
zo n bedrag kwijt wat je normaal gesproken alleen voor een jas betaald
dus opzich een koopje ook al was het nog steeds een hoop geld,
maarja hobbys kosten geld en ik hebweer een mooie aanwinst dacht ik zo
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

eb28btoi schreef:
Mooyman schreef:
eb28btoi schreef:Hoi Edgar
ik heb je pb gelezen
zodraai ik iets hoor pb ik je
ps ik heb nu ook mijn sumpfwende broek en kopfhaube binnen gekregen
alle sumpf items trouwens in gebruikte staat met hier en daar reparatie plekken maar dit vindt ik persoonlijk het mooist
en ga zodraai het mogelijk is mijn sumpfuniform op het forum plaatsen
Mooie aanwinsten 8) , een jaar of wat terug werden dit soort items, sumpf en splinter camo, erg ondergewaardeerd.
Toen kon je gehele complete pakken nog voor leuke prijzen kopen, zins een jaar of vijf heeft een ieder interesse in deze spullen en is de prijs ontzettend gestegen :| .
bedankt voor de op en aanmerkingen
meidert ik moet zeggen dat ik echt geluk had met dit complete pak
oke het is in gebruikte staat met reparatie plekken maar mint items hebben mijn interrese niet almetal was ik ik voor de jas,broek en haube
zo n bedrag kwijt wat je normaal gesproken alleen voor een jas betaald
dus opzich een koopje ook al was het nog steeds een hoop geld,
maarja hobbys kosten geld en ik hebweer een mooie aanwinst dacht ik zo
Zeer zeker een mooie aanwinst, bijna de gehele pop compleet 8) .
Zelf verzamel ik het liefst mint staat, maar dat is natuurlijk niet altijd verkrijgbaar.
Probeer iedere keer de collectie te verbeteren, kwaliteit voor kwantiteit.
Mocht je het pak met de tijd eens op een pop hebben dan zien we hier natuurlijk altijd graag het resultaat verschijnen :wink: .
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie