Vraagje over foto

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Vraagje over foto

Bericht door LKP »

Hallo allemaal,

na een adempauze ben ik langzaam weer begonnen met het oppakken van mijn wo2 hobby!

Ik heb online een foto gevonden van een gebirgsdivision. De foto zou zijn genomen tijdens de veldslag in Frankrijk in 1940. Maar nu vraag ik mij af of dit wel kan want ik meen dat de muts die de soldaten op de rechterfoto op hebben, de 1943 versie is. Ik geloof dat eind 42 al een gering aantal soldaten de beschikking hadden over dergelijke mutsen, maar het kan volgens mij niet dat de Duitsers ze al in 1940 hadden!?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Uit vragen naar As-mogendheden omdat het eerder een vraag over militaria betreft en de vraagsteller geen gast is.

De Bergmütze was al van voor 1943 in gebruik.
Laatst gewijzigd door Peter M op 14 aug 2005, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Gebirgsjägers droegen geen M43 Feldmütze, maar een Bergmütze... M43 is afgekeken van het model van de Bergmütze...

Gerd
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

voor de duidelijkheid :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Bedankt Peter voor het verplaatsen van mijn post.

Wat is nu precies het verschil tussen de Bergmütze en de Feldmütze?

Door welke eenheden werden de twee afzonderlijke soorten mutzen dan gebruikt en waarom vonden ze 'het wiel opnieuw uit'? Ik bedoel wat was er zo vernieuwend aan de M43 in vergelijking met de Bergmütze? En is er ergens een duidelijke site die meer info geeft over zowel de Berg- als de Feldmütze?

Bedankt overigens voor de foto Sander vw!
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Het verschil tussen de bergmütze en de feldmütze is de lengte van de klep en natuurlijk sommige details.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

LKP schreef:Door welke eenheden werden de twee afzonderlijke soorten mutzen dan gebruikt en waarom vonden ze 'het wiel opnieuw uit'? Ik bedoel wat was er zo vernieuwend aan de M43 in vergelijking met de Bergmütze? En is er ergens een duidelijke site die meer info geeft over zowel de Berg- als de Feldmütze?
De Bergmütze werd (onder andere?) door Jäger en Gebirgsjäger gedragen, de Feldmütze door al de de andere wapentakken. In principe natuurlijk, er zullen ook wel genoeg Feldmützen aan Gebirgsjäger zijn uitgedeeld vanaf '42/'43.

Een goede vraag trouwens over dat heruitvinden. Tropenfeldmützen van het model 41 vertoonden (in mijn ogen) al gelijkenissen met de Bergmütze (buiten de flappen), vanaf midden 1942 werd de Getarnte Feldmütze voor de Waffen-SS ingevoerd, sterk gelijkend op de tropische versie.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

de soldaten bergmütze, zoals de mijne heeft houten knoopjes. De binnenkant heeft een lederen binnenring, en is veel mooier afgewerkt dan de M43 feldmütze. De adelaar bij een soldaten bergmütze is ook altijd in T-vorm. En natuurlijk de korte klep, dat onder mooiere afwerking valt :wink:
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

sander vw schreef:de soldaten bergmütze, zoals de mijne heeft houten knoopjes. De binnenkant heeft een lederen binnenring, en is veel mooier afgewerkt dan de M43 feldmütze. De adelaar bij een soldaten bergmütze is ook altijd in T-vorm. En natuurlijk de korte klep, dat onder mooiere afwerking valt :wink:
Kortom de bergmütze is gewoon mooier :P :D
Plaats reactie