Waffen-SS Bandje [Marktplaats]

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Waffen-SS Bandje [Marktplaats]

Bericht door junior »

Aangezien men in het topic dat een verkoper heeft aangemaakt in marktplaats niet mag oordelen over de echtheid van een object, moet men dat volgens de moderators in een apart topic doen om de eigenlijke advertentie niet te 'verzieken'.

Welnu zou ik graag willen zeggen dat de verkoper Flexi-Dude uit Zoersel misbruikt maakt van het imago van de marktplaats van dit forum door een NAMAAK BANDJE ALS ORIGINEEL AAN TE BIEDEN

De advertentie (http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=9673) luidt als volgt:

Aangeboden:
Origineel Waffen-SS bandje gestempeld: 'Vrijwilligers Legioen Nederland -Den Haag'
Exacte datum onbekend (wrs 1941-1942)
100% origineel.
Zeer goede staat.

Gebruikt door Nederlandse vrijwilligers van de Waffen-SS voor dienst aan het oostfront (omsingeling Leningrad).

Prijs: Het bandje gaat de deur uit voor een redelijk bod (richtprijs 35€)
Exlusief verzendkosten.
Vragen & biedingen altijd welkom.

-------

Ten eerste,
het bandje is niet 100% origineel maar 100% FAKE

Ten tweede,
de Nederlandse SS heeft zulke bandjes nooit gebruikt.
Laat mij the Collectors Guild quoten:
As a result of manpower restrictions the German army and the Waffen-SS began employing non-ethnic Russian POW’s and volunteers as laborers, drivers, supply personnel etc., in the rear areas as early as the summer of 1941 against the express wishes of Hitler. When incorporated into service with the Waffen-SS these non-uniformed civilian auxiliary personnel were issued an identifying armband to be worn on the upper left sleeve.

Volgens mij zullen er nog andere mensen zijn die hier iets hebben aan te vullen...

Met gemeende groeten,
Junior.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

mee eens, van uitzicht lijkt het mij een fake, maar das mijn oordeel :D
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Ik geef Junior 100% gelijk...

Als er in dat bandje een stempel staat van het Ned Legioen, dan is dat er opzettelijk na-oorlogs op aangebracht, met een originele of replica stempel. (Dit laatste is het meest waarschijnlijke)...
Zo maar gaan besluiten dat het door de nederlanders werd gedragen tijdens de omsingeling van leningrad is ronduit belachelijk en, al zeg ik het zelf, zeer misleidende reclame....

Morgen plaats ik mijn oude Playmobil brandweerwagen ook te koop op de marktplaats. Playmobiel komt uit Duitsland, dus om die reden heeft de kleinzoon van Erwin Rommel met die brandweerwagen gespeeld toen hij klein was... :roll:
Afbeelding

Gerd
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Dus helaas is Prodigy misleid door deze "misleidende" reclame.
MvG,
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Ik was er zelf ook bijna ingetrapt :oops:
een Anonieme tipgever heeft men gedacht doen veranderen.
"Waffen-SS" is erg aanlokkelijk net zoals "Airborne".
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Dan komt Willysproject's uitspraak hier nogmaals goed van pas, en ditmaal in een nog groter lettertype:

"Iets kopen dat je niet kent of waarvan je niet zeker bent...
Velen van jullie zullen de komende verzamel-jaren ongetwijfeld financieel gepluimd worden door verkopers zonder scrupules... En ze zijn er hoor... Ze zien dergelijke verzamelaars zelfs maar al te graag afkomen..."


MvG,
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ik zie dat Flexi-Dude momenteel online is en hopelijk mans genoeg is om hier een woordje uitleg te posten.
MvG,
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dat zal allemaal best wel, maar voor zo'n prijs verwacht je toch ook niet dat hij origineel is? Maar om er dan 100% origineel bij te zetten is wel zwak ja.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Flexi-Dude
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jun 2005, 17:33
Locatie: Zoersel

Bericht door Flexi-Dude »

Ik ben diep verontwaardigd over de manier waarop jullie uitsluitsel geven over dit object. Ik heb dit zelf in vertrouwen gekocht van iemand die beweerde dat het bandje authentiek was. Ik verkoop het omdat SS niet toegelaten is bij mijn re-enactmentgroep. Die commentaar van de Waffen-SS heb ik toegevoegd ter informatie, ik ben geen historicus. Nu bandjes met Waffen-SS en stempel van het Nederlands Legioen zijn geen pure verzindsels, ze hebben bestaan en zijn dus allicht ook gebruikt. Ik welke omstandigheden weet ik natuurlijk niet. Ik heb een repro van exact hetzelfde object in handen gehad...en je voelt en ziet het verschil degelijk. Op welke basis stempelen jullie dit af als fake als ik vragen mag? Of is alleen mijn informatie historisch oncorrect en is het daarom fake? Ik EIS een verklaring, ik ben geen bandiet...want anders ben ik zelf het slachtoffer van een corrupt iemand.

EDIT: Ik wil dit tot de bodem uitklaren, langs de ene kant om mijn naam te zuiveren en langs de andere kant om hiervan iets op te steken. Het is op te koop toe mijn eerste transactie.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Flexi-Dude schreef:Ik ben diep verontwaardigd over de manier waarop jullie uitsluitsel geven over dit object. Ik heb dit zelf in vertrouwen gekocht van iemand die beweerde dat het bandje authentiek was. Ik verkoop het omdat SS niet toegelaten is bij mijn re-enactmentgroep. Die commentaar van de Waffen-SS heb ik toegevoegd ter informatie, ik ben geen historicus. Nu bandjes met Waffen-SS en stempel van het Nederlands Legioen zijn geen pure verzindsels, ze hebben bestaan en zijn dus allicht ook gebruikt. Ik welke omstandigheden weet ik natuurlijk niet. Ik heb een repro van exact hetzelfde object in handen gehad...en je voelt en ziet het verschil degelijk. Op welke basis stempelen jullie dit af als fake als ik vragen mag? Of is alleen mijn informatie historisch oncorrect en is het daarom fake? Ik EIS een verklaring, ik ben geen bandiet...want anders ben ik zelf het slachtoffer van een corrupt iemand.

EDIT: Ik wil dit tot de bodem uitklaren, langs de ene kant om mijn naam te zuiveren en langs de andere kant om hiervan iets op te steken. Het is op te koop toe mijn eerste transactie.
Wij halen onze besluiten uit boeken, vanwaar heb je de jouwe?
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Niemand verklaart je een bandiet... Het is alleen verkeerd om aan de hand van onvolledige of onware gegevens verkeerde dingen te deduceren...

De opmerking van Relichunter houdt ook steek... In alle (99,99%) gevallen geldt de vraagprijs al als "rode draad" of het item origineel is of niet... Een kepie die voor 5000 euro kan worden verkocht, zal geen enkele handelaar voor 500 euro verkopen.... (Of er moet iets mee schelen of de verkoper moet God de Vader of Sinterklaas zijn...) Aangezien je waarschijnlijk heel weinig ervaring hebt in deze materie heb je deze armband met een klein beetje winst te koop geplaatst... De prijs gaf al de aanleiding om te vermoeden dat er iets mee scheelt...

Een paar weken geleden heb ik dezelfde band, maar met stempel van het Vlaams Legioen op marktplaats.nl zien staan... De band was identiek, dezelfde stof, bedrukking etc... Een meer realistischer prijs voor zo'n band (zonder stempels) lijkt me meer 300-350 euro...

En verkopers moet je nooit geloven... De voornaamste zorg van de verkoper is NIET jou gelukkig maken door prachtige stukken te verkopen om in je collectie te zetten, maar de rekeningen op het einde van de maand betalen, zijn vrouw en kinderen te onderhouden en zijn huis af te betalen...

Gerd
Flexi-Dude
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jun 2005, 17:33
Locatie: Zoersel

Bericht door Flexi-Dude »

Moet ik het daarmee doen? Bestaan uitzonderingen dan niet? Is het onmogenlijk dat zoiets voorkwam? Geloof mij, op het einde van de oorlog kon alles. Ik zou je persoonlijk willen uitnodigen om de echtheid van het BANDJE na te kijken. De stempel kan ik niet garanderen, maar wie zet er nu stempels op bandjes na de oorlog, welke zin heeft dat? ALS die stempel na-oorlogs is dan heeft het mij en vele andere zand in de ogen gestrooid. Ik trek mijn woorden terug over 100% origineel, maar toch grotendeels. Ik heb op een andere site het bandje volledig authentiek 230$ geprijsd zien staan.
Flexi-Dude
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jun 2005, 17:33
Locatie: Zoersel

Bericht door Flexi-Dude »

Aan je antwoord heb ik al meer Gerd, bedankt.

EDIT: wel misschien maak ik door de verkoop iemand dolgelukkig door 300€ mis te lopen bij de verkoop, maar ik heb de koper verwittigd dat de koop niet doorgaat. Ik wil niet overkomen als een bedrieger.
prodigy
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2005, 18:55
Locatie: Ravels

hey

Bericht door prodigy »

Hey, ik koop het object nu niet meer van flexidude.Maar hij heeft mij tijdig verwittigd en dat vind ik al heel wat van hem, maar sommige hebben gelijk dat hij hiermee het vertrouwen van de forum schaadt.Maar dit is zijn eerste overdracht, en iedereen maakt fouten.
En ik heb niet voldoende opgezocht, het enigste dat ik vond was:

Ter herinnering aan de band met de NSB droegen de leden van de Nederlandsche SS niet een hakenkruisband om de linkerarm, maar een band met een zwart-rode driehoek met daarin de wolfsangel.

En ik heb natuurlijk de marktprijzen gecontroleerd en dit was tussen de 200 - 300 euro, dus ik twijfelde er niet aan om het aan te kopen.
Zoiets is altijd verleidelijk.

Groeten Niels
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Flexi-Dude, om even terug te komen op de stempels, er zijn wel meer, echt 'bandieten', die namaak stempels in originele dingen zetten, of bv. een SS decal op een originele no-decal helm, om zo een meerwaarde te creeren. Maar het is onze taak mensen daarvan te behoeden het te kopen.
Kan je de site eens geven waar je een identiek bandje hebt zien staan compleet met de stempel die jij origineel meent?
Groeten,
Junior
Flexi-Dude schreef:Moet ik het daarmee doen? Bestaan uitzonderingen dan niet? Is het onmogenlijk dat zoiets voorkwam? Geloof mij, op het einde van de oorlog kon alles. Ik zou je persoonlijk willen uitnodigen om de echtheid van het BANDJE na te kijken. De stempel kan ik niet garanderen, maar wie zet er nu stempels op bandjes na de oorlog, welke zin heeft dat? ALS die stempel na-oorlogs is dan heeft het mij en vele andere zand in de ogen gestrooid. Ik trek mijn woorden terug over 100% origineel, maar toch grotendeels. Ik heb op een andere site het bandje volledig authentiek 230$ geprijsd zien staan.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Plaats reactie