Sport prijs NSB?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Sport prijs NSB?

Bericht door kokstok »

Is iemand bekend met deze dingen? Zou graag wat meer informatie hier over hebben.
Alvast bedankt.
Afbeelding
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Hoi Rene

In de oorlog werd veel aan marsen en sport gedaan er waren de jaarlijkse afstandmarsen, bloembollenmarsen, kerstmarsen, velddagen, sportkampen en nog veel meer.
Dit is een prijs die bij een van de sportkampen behaald is.
Zo had je dus ook veel verschillende soorten, maten en uitvoeringen van prijzen
Hoe wat en waar is wel uit te zoeken maar dat kost wel tijd en wat moeite als het nog terug te vinden is, omdat niet alles beschreven is of informatie verloren gegaan.

Groetjes Arie

Mocht je het ooit weg willen doen of willen ruilen hou ik mijn aanbevolen.
Zou moei in mijn verzameling passen. :wink:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

arie schreef:Hoi Rene

In de oorlog werd veel aan marsen en sport gedaan er waren de jaarlijkse afstandmarsen, bloembollenmarsen, kerstmarsen, velddagen, sportkampen en nog veel meer.
Dit is een prijs die bij een van de sportkampen behaald is.
Hoe wat en waar is wel uit te zoeken maar dat kost wel tijd en wat moeite als het nog terug te vinden is.

Groetjes Arie

Mocht je het ooit weg willen doen of willen ruilen hou ik mijn aanbevolen.
Zou moei in mijn verzameling passen. :wink:
Hallo Arie, deze zijn niet van mij maar ik probeer voor iemand anders wat info in te winnen.
Dat van die bloembollen marsen e.d. wist ik wel alleen bij deze prijzen valt mij de term "luftgau" op dat is toch een duitse term en dat op een toch nederlandse prijs/medaille dat heb ik nooit eerder gezien.

Mocht iemand anders nog meer info hebben, graag!

groeten René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

kokstok schreef: Dat van die bloembollen marsen e.d. wist ik wel alleen bij deze prijzen valt mij de term "luftgau" op dat is toch een duitse term en dat op een toch nederlandse prijs/medaille dat heb ik nooit eerder gezien.
Al even opmerkelijk is het 'Beverloo'. Volgens mij gaat het hier over het Belgische Beverlo (bij Leopoldsburg), waar een grote militaire basis lag (en ligt). De 12. SS Pz div Hitlerjugend is er in 1943 nog geformeerd.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Hoi Rene

duitse term, Jawel dat kwam wel vaker voor.
Ook waren er Germaanse weersportkampen en waarschijnlijk dat die ook in Belgische Beverlo plaats hebben gevonden.
Heel misschien dat ik wat op datum terug kan vinden in volk en vaderland of ander blad maar dan moet ik daar wel voor spitten in de verzameling, en hopen dat er iets over geschreven is toen.
Of misschien dat onze zuiderburen wat kunnen vinden/weten 25-9-1941 Beverlo

Groet, Jan
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

arie schreef:Hoi Rene

duitse term, Jawel dat kwam wel vaker voor.
Ook waren er Germaanse weersportkampen en waarschijnlijk dat die ook in Belgische Beverlo plaats hebben gevonden.
Heel misschien dat ik wat op datum terug kan vinden in volk en vaderland of ander blad maar dan moet ik daar wel voor spitten in de verzameling, en hopen dat er iets over geschreven is toen.
Of misschien dat onze zuiderburen wat kunnen vinden/weten 25-9-1941 Beverlo

Groet, Jan
Zo ver ik weet mochten er pas 'Germaanse' jeugdgroeperingen aan de Weersportkampen deelnemen vanaf maart 1943, en ik denk ook niet dat die buiten de grenzen van Duitsland werden gehouden.
In Beverloo was een Truppenübungsplatz waar onderandere de 12. SS-Panzergrenadier Division 'Hitlerjugend' werd gevormd en de Sturmbrigade 'Wallonie' nadat die uit Tscherkassy kwam.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Er staat MUSSERTCOMPANIE en LUFTGAU, Was er geen Nederlandse Flak-abteilung of zo, onder leiding van de Luftwaffe? Messchien wat ver gezocht van mij ...
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Alle "credit" gaan naar een goede vriend van me daar ik bij hem deze informatie inwon, het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om twee Nederlandse NSKK sportprijzen.
Mocht de kennis van jou Rene, die ze in zijn bezit heeft, er mogelijk afstand van willen doen dan mag je ook mij, na Arie natuurlijk, altijd een PBtje doen.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Mooyman schreef:Alle "credit" gaan naar een goede vriend van me daar ik bij hem deze informatie inwon, het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om twee Nederlandse NSKK sportprijzen.
Mocht de kennis van jou Rene, die ze in zijn bezit heeft, er mogelijk afstand van willen doen dan mag je ook mij, na Arie natuurlijk, altijd een PBtje doen.
Heeft u vriend messchien wat meer informatie? Wat was er in Beverloo op 25 september 1941? Was er messchien een NSKK opleidingsschool in Beverloo?
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Michael schreef:
Mooyman schreef:Alle "credit" gaan naar een goede vriend van me daar ik bij hem deze informatie inwon, het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om twee Nederlandse NSKK sportprijzen.
Mocht de kennis van jou Rene, die ze in zijn bezit heeft, er mogelijk afstand van willen doen dan mag je ook mij, na Arie natuurlijk, altijd een PBtje doen.
Heeft u vriend messchien wat meer informatie? Wat was er in Beverloo op 25 september 1941? Was er messchien een NSKK opleidingsschool in Beverloo?
Zal hem eens mailen, misschien dat hij meer informatie kan geven.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik kijk er al naar uit!
hanzel
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 dec 2003, 13:47

Bericht door hanzel »

Mooyman schreef:
Michael schreef:
Mooyman schreef:Alle "credit" gaan naar een goede vriend van me daar ik bij hem deze informatie inwon, het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om twee Nederlandse NSKK sportprijzen.
Mocht de kennis van jou Rene, die ze in zijn bezit heeft, er mogelijk afstand van willen doen dan mag je ook mij, na Arie natuurlijk, altijd een PBtje doen.
Heeft u vriend messchien wat meer informatie? Wat was er in Beverloo op 25 september 1941? Was er messchien een NSKK opleidingsschool in Beverloo?
Zal hem eens mailen, misschien dat hij meer informatie kan geven.

Dat zijn hele mooie items :) Mooyman, ik neem aan dat deze vriend in Den Haag woont :wink:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

hanzel schreef:
Mooyman schreef:
Michael schreef: Heeft u vriend messchien wat meer informatie? Wat was er in Beverloo op 25 september 1941? Was er messchien een NSKK opleidingsschool in Beverloo?
Zal hem eens mailen, misschien dat hij meer informatie kan geven.

Dat zijn hele mooie items :) Mooyman, ik neem aan dat deze vriend in Den Haag woont :wink:
Inderdaad Hans, een echte Hagenees :wink: .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

In Beverloo zat de opleiding voor de NSKK: Nederlanders en Belgen samen. De sportprijzen verwijzen naar de Mussert Cie., een bepaalde Kompagnie van de Nederlanders...

Alle credit wederom naar ddesbetreffende verzamelvriend van me,
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Meindert bedankt voor deze info.

groeten René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
Plaats reactie