Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door uniformverzamelaar »

Nogmaals, je moet van je eigen kennis uitgaan.

Voor mezelf heb ik nooit kosten ,pch moeite gespaard om me degelijk te informeren over de zaken die ik verzamel en dit al gedurende mijn ganse verzamelloopbaan.

Ook bij andere veilingen en veilingshuizen heb ik dikwijls twijfels aan experten.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door DogTcollect »

US grouping met een krantenartikel over een ander persoon met dezelfde achternaam en een setje fake dog tags. Na de koper netjes te hebben verteld dat het replicas betreft blokkeert die mij.
Bijlagen
4A499F08-FEAD-4CA4-BFBE-A644429975E3.png
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door laurens jan »

Graag uitkijken voor verkoper Mr.Tony uit Ter apel via Marktplaats.
Biedt allerlei militair materiaal aan en benadert je vervolgens via berichten voor leuke bijverkoop.
Ook een uitgebreide reactie waarom bepaalde stukken niet origineel zijn samen met bronvermelding waar meneer zelf zijn stukken na kan kijken worden niet gewaardeerd...
Screenshot_20190917-141114_Marktplaats.jpg
image-17-09-2019_00-36-27-60.jpg
image-17-09-2019_00-36-29-12.jpg
Zoals altijd opletten dus!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door CollectorWo2 »

Je had moeten zeggen, dat hij gelijk op die bod in had moeten gegaan...een bod van een geest :P
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door DogTcollect »

thunderbird schreef:Je had moeten zeggen, dat hij gelijk op die bod in had moeten gegaan...een bod van een geest :P
Dat had ik laatst met een dogtag verkoper die zegt dat die €100 euro geboden kreeg voor een dood gewone dog tag en wanneer ik vraag waarom die het niet aanpakte komt die met een smoes alsof die een €5000 helm verkoopt :bonk:
Bijlagen
F78665FB-A7E4-4C2D-8B04-5484B433F38D.png
29817866-0E43-4DA2-883E-9FC975FB1C7A.png
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Kugelblitz »

Ik zou niet eens energie verspillen aan dat soort figuren, maar dank voor het delen. Er zijn zoveel oneerlijke mensen actief op de wereld. Ik vraag me af hoe die fatsoenlijk kunnen slapen 's nachts...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door DogTcollect »

Geen zaken doen met marktplaats gebruiker Wolverine. Is een onbeschofte flapdrol die zogenaamd een kenner is van militaria maar wel een 'authenticity' kaart wilt hebben.
Bijlagen
Screenshot_20211212-194233_Marktplaats.jpg
Screenshot_20211212-193850_Marktplaats.jpg
Screenshot_20211212-193830_Marktplaats.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Rusland, Leger/Infanterie Helm 1941

Bericht door asjemenou »

Ik blijf mij verbazen over de verkooppraatjes die men soms gebruikt om de koopwaar aan de man te brengen;
https://www.catawiki.com/nl/l/65488335- ... -helm-1941 en https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen ... UfvBU2W1aW

Volgens de advertentie biedt men op een Sovjet-Russische SSh-40 helm gefabriceerd in 1941 en welke aan het einde van de oorlog is hergebruikt! Bied gerust want bij de helm wordt een certificaat van echtheid geleverd.
Wat zal er op dit certificaat vermeld staan? Dat de helm een originele (naoorlogse) Hongaarse M50 helm is? Want dat is de helm. :bonk:
Voor de geïnteresseerden, er kan nog geboden worden tot vrijdag 20 januari 20:32 uur.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door LDO »

DogTcollect schreef: 12 dec 2021, 19:42 Wolverine is een onbeschofte flapdrol.
"Maar dit is voor een kenner zoals ik niet genoeg..." :+
Hilarisch!!!
Hoop dat hij lid wordt van ons nederige forum, want echte, goede adviezen van een kenner zijn hier bitter nodig! :mrgreen:
asjemenou schreef: 15 jan 2023, 23:43 Voor de geïnteresseerden, er kan nog geboden worden tot vrijdag 20 januari 20:32 uur.
Onder de geschatte waarde van de expert, verkocht. Nee, weggegeven!
Ik denk dat je er naast zit, Asjemenou. 14 biedingen, dat moet origineel zijn! :bonk:
Screenshot_20230120-214124_Catawiki.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door asjemenou »

Tja, ik moet toegeven de helm is in een originele staat. Er is dan ook niet mee gerommeld. O-)

3c673cd1-c1d2-412a-a3ef-118782298323.jpeg

Bovenstaande foto is van de binnenzijde van de "Russische" helm welke werd aangeboden op Catawiki.
Vergelijk de helm maar eens met de Hongaarse M50 op de website Brendon's helmets; http://brendonshelmets.weebly.com/hungary-m50.html
En een voorbeeldje van een WOII Sovjet SSh-40 helm; https://www.aboutww2militaria.com/rkka- ... -1945.html

Zelf heb ik geen ervaring met Catawiki maar hanteren zij ook zoiets als een garantie? Ben je achteraf niet tevreden, dat je het item kan terugsturen en dat je je geld terug krijgt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door LDO »

http://www.brendonshelmets.weebly.com/ ligt er uit helaas, weet niet of het tijdelijk is.

Zelf had ik de glimmende kleur eigenlijk direct tot naoorlogs bestempeld en aan Hongrije of een andere satelietstaat toebedacht. Ik had namelijk ooit eens een originele SSh-40 uit de oorlog gekocht (not), waar een verstelbare binnenhelm met kunststof lippen in zat. Maar goed, wat verwacht je voor 25 gulden. Ik had het model nodig voor een pop dus het voldeed. Met dezelfde glimmende goor-groene kleur en die had ik idd ook naar Hongarije kunnen herleiden.

Ik neem aan dat de Russische staalhelm altijd de diepgroene matte kleur heeft zoals het exemplaar bij Espenlaub?
De Duitse helm wordt natuurlijk het hardst verzameld, maar het Russische model vond ik altijd minstens zo'n sterke uitstraling geven.
Ik heb met die Hongaar nog een tijdje op de motor rond gereden, tot de motorwout me apart nam voor een goed gesprek. :mrgreen:
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door CollectorWo2 »

LDO schreef: 24 jan 2023, 13:20 http://www.brendonshelmets.weebly.com/ ligt er uit helaas, weet niet of het tijdelijk is.
tijdelijk,werkt weer:)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door LDO »

Klinkt als een redelijke deal voor een EK1 tegenwoordig, is echter een gevalletje flessentrekkerij. Dit is één van de beruchte Floch reproducties en vanwege de luchtige beschrijving denk ik dat de verkoper dat donders goed weet. De vervaardiger heeft ze altijd als reproductie verkocht op grote beurzen, de kopers hadden/hebben echter minder last van een slecht geweten. Floch maakt hele goede repro voor reenacting of verzamelaars die een goede reproductie in een uitstalling willen laten zien. Maar het blijft naoorlogse namaak zonder historische waarde.
Screenshot_20230128-103915_Marktplaats.jpg
Screenshot_20230128-103855_Marktplaats.jpg
Screenshot_20230128-103839_Marktplaats.jpg
Screenshot_20230128-103820_Marktplaats.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door asjemenou »

De Duitse WOII onderscheidingen (militaria) zijn voor de beginnende verzamelaar een mijnenveld. Goed dat je ons op de hoogte brengt van deze reproductie, maar op welke verkoopsite wordt de EK1 te koop aangeboden?

Nog even een antwoord op je vraag over de SSh-40, de kleur van de helm zoals het exemplaar bij Espenlaub is correct. Echter zo'n helm kan ook om allerlei redenen zijn overgeschilderd door de militair zelf. Denk maar aan een wit overgeschilderde helm als camouflage voor de winter.
Voor wie meer over de Sovjet WOII helm wil weten, raad ik het boek van Ivan Karabanov aan; https://www.warrelics.eu/forum/world-st ... ts-664759/
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door LDO »

asjemenou schreef: 28 jan 2023, 12:12 Goed dat je ons op de hoogte brengt van deze reproductie, maar op welke verkoopsite wordt de EK1 te koop aangeboden?
Oh sorry, de lay-out is voor mij herkenbaar, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen het geval: Marktplaats, where the weak are killed and eaten, zeg maar.

EK1 , met naald , 3 delig , mooi exemplaar
€ 225,00
https://link.marktplaats.nl/m1933177911 ... ialbuttons

Punten waaraan een Floch uiteindelijk makkelijk te herkennen is:
- de kruisen komen veel platter over dan de bekende originele kruisen.
- De swas en de datum hebben een aanzienlijk lager reliëf.
- Het jaartal van deze is sws van een sterk afwijkend font, maar verkopers roepen al snel dat je te maken hebt met een onbekende variant. Toverwoorden vaak: onbekende variant of privé aanmaak door juwelier. Stierenpoep!
- Veel van de Floch kruisen hebben oranje roestvorming, wat je bij originele exemplaren niet aantreft. Jong roest dus!
- Het jaartal zit heel erg dicht tegen de onderste frame arm, in combinatie met de overige punten, is dit een alarmbel die moet gaan rinkelen.
- De naald is erg dik, erg kort, en wederom: heel erg plat geperst, evenals:
- de C-haak: dik, vierkant en plat gestanst.
- Het blokscharnier is ook uniek en grof vergeleken bij origineel, fijn materiaal.

Je moet een goed kruis en een Floch vast houden om het verschil te voelen tussen vroege, aan strenge reglementen gebonden productie van meestermetaalbewerkers en de modernere, eenvoudigere pers- en snijtechnieken die Johannes Floch gebruikte , maar het is vanaf foto's ook goed aan te leren. Zeker op WAF is er heel veel aandacht aan zijn reproducties besteed.
Ik zal eens een paar foto's plaatsen van mijn 2 zeperds uit de vroege dagen van de Duitse eBay, gelukkig waren de prijzen toen nog te overzien. Maar het verdriet en de boosheid waren er niet minder om hoor...
Ik heb ze altijd bewaard omdat het leergeld is en ik af en toe er naar kijk om de details niet te vergeten. (Ik word ouder hè? :roll: )
Plaats reactie